تازه های احادیث و سخنان بزرگان

سخنان ائمه درباره بصیرت

احادیثی درباره بصیرت

احادیثی از ائمه درمورد بصیرت بصیرت در احادیثی از ائمه در این مقاله از بیتوته، با احادیثی از ائمه…

احادیثی درباره بصیرت



سخنان ائمه درباره بصیرت

احادیثی از ائمه درمورد بصیرت

 

بصیرت در احادیثی از ائمه

در این مقاله از بیتوته، با احادیثی از ائمه درباره بصیرت آشنا می شوید. بصیرت در لغت به معنای بینایی و در اصطلاح دینی به معنای آگاهی و روشن‌بینی در دین و تشخیص حق از باطل است. احادیث بسیاری از ائمه اطهار (ع) در اهمیت بصیرت و راه‌های کسب آن وجود دارد.

بصیرت چیست ؟

واژه بصیرت؛ یک واژه قرآنی و روایی است. این واژه با توجه به قرآن و روایات؛ به معناى آگاهى، شناخت عمیق و اطمینان‌بخشى است که به انسان توانایى درک حقایق و پشت‌پرده حوادث را می‌دهد؛ به‌گونه‌اى که راه حق را از باطل به وضوح تشخیص می‌دهد و از بحران‌ها و فتنه‌ها به سلامت عبور می‌کند.

 

عنصر بصیرت، به معناى فهم درست و توانایى تحلیل واقعیت‌هاى جامعه، نقش مهمی ‏در حراست از جامعه اسلامى دارد. اگر افراد یک جامعه اسلامی بصیرت کافى نداشته باشند به آسانى فریب توطئه‌هاى دشمنان را خواهند خورد و جوهر گرانبهاى وجود خود را با اشیاى کم ارزش معامله خواهند کرد. وظیفه خواص جامعه است که بر آگاهى توده مردم بیفزایند و مانع انحراف آنها شوند.

 

احادیثی درباره بصیرت :

به فرموده امام علی علیه السلام، بصیرت، بخشش پروردگار است به گونه ای که اگر آدمی بخواهد ببیند، چشم بصیرت او را می‌گشایند، و بدان است که حق را تصدیق (قلبی) می‌کند. امام علی علیه‌السلام از کسانی که بی بصیرت از حاملان حق تبعیت می‌کنند و با نخستین شبهه ای که در دل آن‌ها راه یابد در می‌مانند، انتقاد کرده است و داشتن قلبی سلیم و با بصیرت را از نشانه‌های سعادت انسان دانسته است. در نهج البلاغه آمده است که قرائت قرآن کریم و ذکر حق و عبرت گرفتن از ایام، موجب بصیرت در انسان می‌شود.

 

******

 

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله فرمودند :

لیسَ الأعمى مَن یعْمى بَصرُهُ، إنَّما الأعمى مَن تَعْمى بَصیرتُهُ.

كور آن نیست كه چشمش نابینا باشد بلكه كور [واقعى] آن كسى است كه دیده بصیرتش كور باشد.

 

******

 

امام على عليه السلام فرمودند :

فإنّما البَصيرُ مَن سمِعَ فتَفَكّرَ، و نَظرَ فأبْصرَ، و انْتَفعَ بالعِبَرِ، ثُمّ سَلَكَ جَدَدا واضِحا يَتَجنّبُ فيهِ الصَّرْعَةَ في المَهاوِي.

با بصيرت كسى است كه بشنود و بينديشد، نگاه كند و ببيند، از عبرتها بهره گيرد، آن گاه راه روشنى را بپيمايد كه در آن از افتادن در پرتگاهها به دور ماند.

 

******

 

امام علی علیه السّلام فرمودند : 

الفِطنَهُ بِالبَصیرَةِ؛ 

استقامت فهم و زیرکی، با بصیرت به دست می آید.

 

******

 

امام على عليه السلام فرمودند :

فَقْدُ البَصرِ أهْوَنُ مِن فِقْدانِ البَصيرةِ.

از دست دادن بينايى آسانتر است تا از دست دادن بينش.

 

******

 

امام على علیه السلام فرمودند :

نَظَرُ البَصَرِ لا یجْدی إذا عَمِیتِ البَصیرةُ .

اگر دیده بصیرت كور باشد نگریستن چشم سودى نمى دهد.

 

سخن ائمه درباره بصیرت

سخنان ائمه درباره بصیرت

 

امام علی علیه السّلام فرمودند: 

لَحُبُّ الدنیا صَمَّت الأسماعَ عن سماعِ الحكمةِ و عَمِّیت القلُوب عن نورِ البصیرةِ. 

البته دوستی دنیا گوشها را از شنیدن حكمت كر می كند و دلها را از دیدن نور بصیرت كور می كند.

 

******

 

امام علی علیه السّلام فرمودند : 

لا عِلمَ لِمَن لا بَصِیرَةَ لَهُ؛ 

انسان بی بصیرت به دانش واقعی دست نخواهد یافت. 

 

******

 

امام صادق علیه السّلام فرمودند : 

تاهَ مَن جَهِلَ وَ اهتَدي مَن أبصَرَ وَ عَقَلَ؛ 

«هر که جهالت ورزيد هلاک شد و هر که با ديده ي بصيرت نگريست و تعقل کرد، هدايت يافت.»

 

******

 

امام صادق علیه السّلام فرمودند : 

مَن فَتَحَ الله عَینَ قَلبِهِ وَ بَصیرَهَ عَینهِ بِالاعتِبارِ فَقَد أعطاهُ مَنزِلَهً رفیعَهً وَ زُلفَهً عظیمَهً؛ 

«کسی که خداوند متعال چشم دل و دیده ی بصیرتش را برای عبرت گیری باز نموده در واقع مقامی والا و مرتبتی بزرگ به او عنایت کرده است.» 

 

******

 

امام صادق علیه السّلام فرمودند : 

العَامِلُ عَلَي غَيرِ بَصيرَه کالسَّائِر عَلي غير الطَّريق و لا يَزيدُهُ سُرعَهُ السَّير مِنَ الطَّريق إلاّ بُعدَاً ؛ 

«کسی که بدون «بصیرت» عمل می کند، همچون زنده ای است که در بیراهه می رود؛ پس هر چه سریع تر رود، از مقصد دورتر می شود.»

 

******

 

امام کاظم علیه السّلام فرمودند : 

تفقهوا فی دینِ الله فَأنَّ الفِقهَ مِفتاحُ البَصیرةِ وَ تَمامُ العِبادَةِ؛ 

«در دین خدا تفقه و کاوش کنید، چرا که فقه و فهم دین، کلید بصیرت و کامل کننده عبادت است.»

 

******

 

امام رضا علیه السّلام فرمودند : 

وَ اعلَم أنَّ العَمَلَ الدَّائِمَ القَلیلَ عَلَی الیقینِ وَ البَصیرَةِ أفضَلُ عندالله مِنَ العَمَلِ الکَثیر عَلی غیر یقینٍ وَ الجَهدِ؛

بدان که عمل دائم کم با یقین و بصیرت نزد خدا بهتر است از عمل زیاد و سخت بدون یقین. 

 

نتیجه :

بصیرت از مهم ترین ویژگی های یک مؤمن است و دستیابی به آن، نیازمند تلاش و مجاهدت است. با پیروی از دستورات ائمه اطهار (ع) و عمل به راهکارهای ارائه شده، می توانیم به بصیرت حقیقی دست یافته و مسیر سعادت و رستگاری را در پیش بگیریم.

 

گردآوری: بخش مذهبی بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------