نیمه تاریک ماه با یک رادیو تلسکوپ روشن شد



 اخبار علمی ,خبرهای علمی, تلسکوپ
یک رادیوتلسکوپ جدید برای اولین بار در سمت تاریک ماه روشن شد تا تحقیقاتی را در مورد «بیگ بنگ» و نحوه پیدایش کیهان آغاز کند. 

به گزارش روزنامه دیلی میل، این تلسکوپ هلندی که بر روی یک ماهواره چینی قرار دارد، به محض فعال شدن توسط محققان، رصدهایی را از قسمت تاریک و ناشناخته ماه آغاز کرده است. این رادیو تلسکوپ که به «کاوشگر فرکانس پایین هلند و چین» (NCLE) معروف است به عنوان بخشی از ماموریت «چانگ ۴» چین به ماه ارسال شد.

 

«کاوشگر فرکانس پایین هلند و چین» در واقع یک نمونه اولیه است که برای ثبت سیگنال‌های ضعیف رادیویی از دوره بعد از بیگ‌بنگ به نام «عصر تاریکی» ساخته شده است و می‌تواند سرچشمه کیهان را مشخص کند.   

 

البته این سیگنال‌ها توسط اتمسفر زمین مسدود می‌شوند و به همین دلیل این رادیو تلسکوپ بر روی یک ماهواره در موقعیتی در پشت ماه قرار گرفته است. این تلسکوپ بر روی ماهواره «اداره ملی فضایی چین» (CNSA) به نام «QueQiao» قرار گرفته و حدود ۲۸۰ هزار مایل از زمین فاصله دارد.

 

از آنجا که این تلسکوپ می‌بایست بیش از یک سال با آنتن‌های جمع شده خود در فضا بماند، محققان تصمیم گرفتند تا این آنتن‌ها را تا نیمه باز کرده و داده‌هایی اولیه‌ای جمع‌آوری کنند.

 

این آنتن‌ها اگرچه تنها تا نیمه باز شده‌اند، نسبت به سیگنال‌هایی از ۱۳ میلیارد سال پیش، یعنی حدود ۸۰۰ میلیون سال بعد از بیگ بنگ، حساس هستند. 

 

زمانی که این آنتن‌ها به طور کامل باز شوند می‌توانند بیشتر در زمان به عقب بازگردند و سیگنال‌هایی را دقیقا از زمان پس از بیگ‌بنگ دریافت کنند؛ این سیگنال‌ها به ستاره‌شناسان در درک تولد نخستین ستاره‌ها و تشکیل نخستین کهکشان‌ها کمک خواهند کرد. 

 

 

ایرنا  

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------