درمان زودهنگام کووید-19 با بررسی لنفوسیت تی بیماران



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,کووید19
محققان دریافتند که شمارش سلول‌های خون، ممکن است سرنخ‌هایی برای درمان بیماری کووید- 19 ارائه کند. 

به نقل از هلث‌دی، شدت بیماری کووید- 19 ممکن است تحت تأثیر آن چیزی باشد که آن را طوفان سیتوکین می‌نامند.

 

سندرم آزادسازی سیتوکین، نوعی سندرم پاسخ التهابی سیستمیک است و در موارد شدید سندرم آزادسازی سیتوکین را طوفان سیتوکین می‌نامند.

 

سندرم آزادسازی سیتوکین زمانی رخ می‌دهد که تعداد زیادی از گلبول‌های سفید شامل لنفوسیت‌های بی، لنفوسیت‌های تی، سلول‌های کشنده طبیعی، ماکروفاژها، سلول‌های دندریتیک و مونوسیت‌ها فعال‌شده و همگی سیتوکین‌های التهابی رها کرده و باعث تحریک و فعال‌سازی تعداد بیشتری از گلبول‌های سفید شوند.

 

در یک مطالعه جدید، محققان 522 بیمار مبتلابه کووید 19 را که سن آنان بین پنج روز تا 97 سال بود و در دسامبر و ژانویه در دو بیمارستان ووهان چین بستری‌شده بودند، ارزیابی کردند.

 

این بررسی همچنین، شامل گروه کنترل با 40 فرد سالم بود.

 

در مقایسه با گروه کنترل، 76 درصد از بیماران مبتلا به کووید- 19، سلول‌های تی(نوعی از گلبول‌های سفید که نقش مهمی در پاسخ ایمنی در برابر عفونت‌های ویروسی دارد) پایین‌تری داشتند.

 

تعداد سلول‌های تی بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه نسبت به بیمارانی که نیاز به مراقبت در بخش آی سی یو نداشتند، بسیار کمتر بود.

 

یافته‌ها نشان می‌دهد که بیماران بالای 60 سال، کمترین تعداد سلول تی را داشتند.

 

محققان اظهار کردند: سلول‌های تی در بیماران مبتلا به بیماری کووید- 19 که زنده مانده بودند، ضعیف و قادر به عملکرد با ظرفیت کامل نبود.

 

همچنین، بیماران مبتلا به کووید- 19 دارای مقادیر زیادی سیتوکین(پروتئینی که به‌طورمعمول به مبارزه با عفونت کمک می‌کند) هستند.

 

سیتوکین بیش‌ازاندازه می‌تواند واکنش التهابی طوفان سیتوکین ایجاد کند که باعث حمله پروتئین‌ها به سلول‌های سالم می‌شود.

 

این موضوع نشان می‌دهد که کروناویروس جدید به‌طور مستقیم به سلول‌های تی حمله نمی‌کند و در عوض، بر اساس گفته‌های محققان در مجله Frontiers in Immunology منجر به آزادسازی سیتوکین می‌شود که آن‌هم باعث از بین رفتن و فرسودگی سلول‌های تی می‌شود.

 

محققان اظهار کردند: نتایج این بررسی می‌تواند سرنخ‌های جدیدی درباره نحوه درمان بیماری کووید- 19 ارائه کند.

 

دکتر یونگوین چن، در دانشگاه چونگ کینگ گفت: باید درباره شمارش سلول‌های تی و عملکرد آنها نسبت به عملکرد تنفسی بیماران، بیشتر توجه شود و در بیمارانی که تعداد لنفوسیت‌های تی پایینی دارند، مداخله زودهنگام انجام می‌شود.

 

تحقیقات آینده باید بر روی تشخیص زیرگروه‌های سلول‌های تی که ممکن است در بیماری کووید- 19 بسیار مهم باشند، به همراه شناسایی داروهای تقویت‌کننده تعداد سلول‌های تی و کارآیی آنها متمرکز شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------