جفت عجیب کیهانی/ گردش یک غول گازی به دور کوتوله قرمز!/ عکس



.سیارات عجیب و غریب و شگفت انگیز زیادی در خارج از منظومه شمسی وجود دارد که توسعه علوم فضایی به کشف آن‌ها کمک کرده‌است. 

به گزارش خبرآنلاین، سیاره فراخورشیدی TOI-5205b یک غول گازی تقریباً به اندازه و جرم مشتری است که به دور کوتوله قرمز TOI-5205 می چرخد؛ این گردش غیرعادی نیست چراکه همواره سیاره‌ها به دور ستاره‌ها در گردش‌اند.

 

آنچه غیرعادی است اندازه TOI-5205 است که یک سیاره فراخورشیدی به اندازه مشتری است، مخالف آنچه در فضا در حال رخ دادن است، شعاع این ستاره چهار برابر شعاع سیاره‌اش نیست. علاوه بر این، مدار TOI-5205b به طرز ناخوشایندی نزدیک است و هر 1.6 روز یک بار به دور کوتوله قرمز گردش می‌کند.

 

 سیارات عجیب و غریب,اخبار علمی ,خبرهای علمی
 

این یکی از اولین بارهایی است که چنین سیاره فراخورشیدی بزرگی در مدار چنین کوتوله قرمز کوچکی یافت می‌شود و ستاره‌شناسان متوجه نشده‌اند که چگونه چنین جفت عجیبی به وجود آمده است.

 

شوبهام کانودیا، ستاره شناس از مؤسسه علمی کارنگی، می گوید: ستاره میزبان، TOI-5205، تقریباً چهار برابر مشتری است، اما به نوعی توانسته است سیاره ای به اندازه مشتری تشکیل دهد، که بسیار شگفت انگیز است. "

 

ستاره‌های کوتوله سرخ کوچکترین ستاره‌های دنباله اصلی هستند که ما می شناسیم. جرم، روشنایی و گرمای آن‌ها کم است و در ذخایر هیدروژنشان چنان آهسته می‌سوزند که طول عمر پیش‌بینی‌شده‌شان می‌تواند تریلیون‌ها سال باشد، یعنی بسیار بیشتر از سن ۱۳.۸ میلیارد ساله کنونی کیهان.

 

از آنجایی که آنها بسیار کوچک و کم نور هستند، کوتوله های قرمز را نمی توان با چشم غیر مسلح دید. با این حال آنها پرتعدادترین ستاره های کهکشان راه شیری هستند. با این حال، از 5250 سیاره فراخورشیدی تایید شده در زمان نگارش این مقاله، تنها 240 سیاره به دور ستاره های کوتوله سرخ در حال گردش هستند. تنها حدود یک دوجین یا بیشتر از آنها به اندازه مشتری یا بزرگتر هستند.

 

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------