آخرین اخبار جامعه

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

ادامه قطع درختان در تهران: درختان سرخه‌حصار هم از شهرداری ضربدر گرفتند

درختان پارک حفاظت‌شده سرخه‌حصار نیز از شهرداری تهران ضربدر گرفتند. چندی پیش برخی از رسانه‌ها درباره تراشیده شدن تنه و قطع…

زمین‌ها و محصولات ما زیر آب است و هیچ مدیریتی نمی‌شود



 هواشناسی,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی

 

روزنامه توسعه  ایرانی نوشت: اگرچه کمتر از دو ماه از وقوع سیل ویرانگر در جنوب استان سیستان و بلوچستان نمی گذرد اما باز هم سازمان هواشناسی بالاترین سطح هشدار خود را در روز بیست و نهم فروردین‌ماه برای این منطقه صادر و کارشناس هواشناسی با اعلام هشدار قرمز پیش بینی‌کرد احتمال وقوع سیلاب طی روزهای ۲۹ و ۳۰ فروردین برای ۵ استان جنوبی کشور به ویژه جنوب استان سیستان و بلوچستان وجود دارد و همانطور که پیش بینی شده بود همزمان با بارش‌های سیل آسا در روزهای یاد شده به گفته مدیرکل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان سیلاب در ۳۰۰ روستای جنوب استان سیستان و بلوچستان جاری و ارتباط مخابراتی ۶۰ روستای شهرستان‌های زرآباد، کنارک و چابهار در پی وقوع سیل قطع شد.

 

البته به گفته وی از مجموع ۳۲۹ راه روستایی بسته شده ناشی از سیلاب در جنوب سیستان و بلوچستان با تلاش دستگاه‌های خدمات رسان تاکنون ۲۸۴ مسیر فرعی بازگشایی شده است. همچنین براساس اعلام مدیرکل بنیاد مسکن سیستان و بلوچستان براثر جاری شدن سیل به ۲۱۵۰ واحد مسکونی خسارت وارد شده که از این تعداد، ۱۵۰۰ واحد مسکونی روستایی نیازمند تعمیرند و ۵۰۰ واحد مسکونی روستایی و ۱۵۰ واحد مسکونی شهری کاملا تخریب شدند و باید از نو ساخته شوند. 

 

من در روستای خودم زمین کشاورزی دارم که با سیل قبلی همه محصولم به دریا رفت. کل زمینم تخریب شد و فرسایش خاک هم داشتیم و این به دلیل سوء مدیریت در این منطقه است و آب همینطوری دارد می‌رود یا آبی که از سید زیردان می‌آید به مراتب بیشتر است و دشت‌های آنجا وسیع‌تر و تخریب هم بالاتر است؛ اما هیچ مدیریتی متاسفانه نشده است

 

با گذشت چند روز از وقوع سیل در این منطقه حسین ظفری، سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور نیز اعلام کرد در سیل اخیر در استان سیستان و بلوچستان به راههای مواصلاتی آسیب جدی وارد شده و به راه ارتباطی روستاها قطع شده است و بازگشایی این راه‌ها یک هفته تا 10 روز زمان می‌برد و همچنان برخی از روستاها در محاصره سیلاب قرار دارند. 

 

سعیدی: مردم از ما گله‌مند هستند

اگرچه در برخی از خبرها ادعا می‌شود که راههای مواصلاتی باز و دسترسی به روستاها میسر شده است؛ اما روز گذشته معین‌الدین سعیدی در گفت و گویی با ایلنا با بیان اینکه مردم از ما گله‌مند هستند اعلام کرد: در سیل اخیر بار دامنه‌های سیل به مراتب بیشتر از سیل اسفند ماه بوده است. در بخش کهیر بیشترین خسارت‌ها را در حوزه زیرساخت‌ها داشتیم. بر خلاف ادعاهایی که می‌شود تعداد زیادی از روستاها راه ارتباطی‌شان هنوز وصل نشده، برق روستاها وصل شده اما هم در حوزه راه و هم در حوزه آب شرب روستایی همچنان مشکلات پا برجاست. 

 

وی با درخواست از مسئولان و خیرین برای تامین ماشین آلات مورد نیاز اظهار کرد: دایک‌های حفاظتی در مسیر رودخانه‌های وجود ندارد و مردم بشدت در آبگرفتگی‌ها دچار مشکل شده‌اند. در منطقه سواحل مکران مخصوصا در چابهار، کنارک، زراباد، قصرقند، نیکشهر و دشتیاری به دلیل حجم خسارت‌ها باید تعداد زیادی از ماشین آلات سنگین باشد تا بتوان تا حدودی این میزان از خسارت‌ها را جبران کرد. ما از مسئولین بنیاد مستضعفان و سواحل مکران گلایه داریم، زمانی که بحث زمین‌های مردم مطرح است مسئولین پیگیرند و مرتب جلسه می‌گیرند اما هم اکنون که مردم دچار مشکل هستند هیچ مسئولی پای کار نیست. 

 

ما آب را خودمان با احداث بندک‌ها تامین می‌کنیم، امسال برای ایجاد هر بندک روی رودخانه کاجو نزدیک به ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان هزینه کرده‌ایم، اما همین را هم برای ما مدیریت نکردند و آب به دریا رفت. هم خشکسالی‌های ما بی‌سابقه است هم باران‌هایمان. در سیل گذشته هم نصف روستای ما زیر آب بود و خسارات زیادی وارد شد

 

اگرچه به همت مردم کمک‌های هلال احمر و خیرین بخشی از نیازهای اولیه مردم تامین شده است اما باتوجه به از بین رفتن زیرساخت‌ها ضروری است تا اقدامات جدی‌تری از سوی مسئولان برای رفع نیازها و خسارات وارده صورت بگیرد. به گفته سعیدی مجموعه آب و فاضلاب تلاش کرده است تا در کمترین زمان ممکن و با وجود گستردگی سیل برای حل تنش آبی تک تک روستاها اقدام کند. اما بسیاری از روستاها همچنان آب شرب ندارند و مردم هم نمی‌توانند مبالغ بالا برای خرید آب پرداخت کنند و از آنجایی که تعداد آب معدنی‌های توزیع شده هم محدود است نمی‌توانند با آب معدنی زندگی خود را بگذرانند که این موضوع نیازمند کمک‌های خارج از استان است. 

 

سیستان و بلوچستان؛ با اختلاف محروم‌ترین استان کشور است

در حالی که مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی که در روزهای اخیر منتشر کرده استان سیستان و بلوچستان را با اختلاف بسیار محروم‌ترین استان کشور است، اما به گفته سعیدی نماینده مردم این استان، در شرایطی که سیل خانه و زندگی مردم را در نیمه جنوبی این استان از بین برده است و تخریب‌های بسیاری برجا گذاشته است، روستاهای پایین دست سد خیرآباد در نیکشهر، مجموعه روستاهای مجتمع فضل الهی و مجتمع حمیری در قصرقند، بخش مرکزی چابهار، بخش باهوکلات و حوزه بریس بیشترین چالش را در تامین آب دارند و مردم تانکرهای آب را ۲ تا ۳ میلیون تومان خریداری می‌کنند و ضروری است تا به سرعت برای رفع این مشکل در این منطقه اقدامی از سوی مسئولان صورت بگیرد. 

 

هنوز باید با قایق به روستاها برویم

«عبدالستار پاغر دهیار روستای سنگنان از توابع شهرستان دشتیاری در گفت و گو با «توسعه ایرانی» در باره مشکلاتی که برای اهالی این روستا و روستاهای اطراف بعد از وقوع سیل و بارش‌های اخیر ایجاد شده می‌گوید: شهرستان دشتیاری دارای دو بخش مرکزی و باهو کلات است و من ساکن بخش باهوکلات هستم، خسارت‌هایی که در سیل اخیر و همچنین سیل گذشته به بخش باهوکلات وارد شده است بیشتر شامل زیرساخت‌ها است و راه‌ها و طرح‌های هادی از بین رفته اند. از مجموع ۶۵ روستا، ۲۵ روستای ما درگیر سیل شده‌اند و از این ۲۵ روستا نیز ۱۳ روستا به شدت با مشکلات سیل مواجه بودند و راه دسترسی آن‌ها به طور کامل مسدود شده بود. خسارت‌هایی هم که به این روستاها وارد شده است بیشتر در زمینه راه‌های دسترسی است و طرح هادی که در روستاها اجرا شده است. یعنی زمین‌های کشاورزی و زمین‌های دیمی خسارت دیده‌اند و همچنین از نظر برق با مشکل مواجه شده‌اند و سیل باعث افتادن تیرهای برق و قطع برق شده بود. 

 

وی ادامه می‌دهد: هنوز هم ما به برخی از این روستاها از نظر زمینی دسترسی نداریم و باید با قایق به این روستاها برویم. در بخش مرکزی هم بیش از ۶۰ روستا قرار دارد که در کانون سیل بودند کل سرریز رودخانه کاجو در مسیری که ۲۸ تا ۲۹ روستا قرار دارد وارد شده و به دریا می‌ریزد و برای ارتباط با این روستاها باید با قایق تردد کرد چراکه هیچ راهی نداریم و خرابی در این بخش بیشتر است. 

 

 می‌توانستند در قالب طرح‌های آبخیزداری اقدامات خوبی انجام دهند تا قسمتی از این آب را برگردانند و نگهداری کنند تا هم محیط زیست منطقه را سامان دهند و هم برای کشاورزی در حاشیه رودخانه مناسب باشد

 

دهیار روستای سنگان تصریح می‌کند: در بخش مرکزی هم بیشتر زیرساخت‌ها آسیب دیده است اما در بخش باهوکلات یک پروژه ۶ هزار هکتاری است که در سیل اواخر سال گذشته نزدیک به بیش از هزار هکتار از محصول موز آن با تگرگ از بین رفت باغات و مرکبات هم از بین رفت. اما در این سیل به دلیل اینکه راه آب‌ها باز بود، آب بیشتر بود اما خسارت کمتر بود. یک مسئله بسیار مهم این بود که در این سیل مدیریت آب را داشتند یعنی قبل از اینکه سیل بیاید سد را تخلیه کردند در سری گذشته این کار را نکردند و همزمان با بارش‌ها دریچه‌های سد را باز کردند و سرعت آب به مراتب بالاتر رفته و خسارت به مراتب بیشتر بود. تخریب‌ها بسیار وسیع‌تر بود اما در این سیل تخریب کمتر داشتیم و بیشتر در زمینه از بین رفتن راه‌ها و آب گرفتگی معابر بود. 

 

به دلیل سوء مدیریت در منطقه، آب همینطوری دارد می‌رود

پاغر می‌گوید: از دوره ششم تا الان که نماینده ما در مجلس آقای سعیدی بود پیشنهادهای مختلفی درباره ساماندهی آب پایین دست سد پیشین ارائه شده بود که به نتیجه مشخصی نرسید پیشنهاد هم این بود که یک سری بندک‌ها با ارتفاع محدود به طور مثال بندک‌هایی با حدود ۴ متر یا ۶ متر در مسیر رودخانه از پایین دست سد پیشین تا گواتر که آخرین نقطه باشد در این مسیر احداث کنند تا حداقل آب کشاورزی برای کشاورزان حاشیه رودخانه تامین شود به عنوان مثال من در روستای خودم زمین کشاورزی دارم که با سیل قبلی همه محصولم به دریا رفت. کل زمینم تخریب شد و فرسایش خاک هم داشتیم و این به دلیل سوء مدیریت در این منطقه است و آب همینطوری دارد می‌رود یا آبی که از سید زیردان می‌آید به مراتب بیشتر است و دشت‌های آنجا وسیع‌تر و تخریب هم بالاتر است اما هیچ مدیریتی متاسفانه نشده است در حالی که پیشنهادهای خیلی خوبی ارائه شده بود. می‌توانستند در قالب طرح‌های آبخیزداری اقدامات خوبی را انجام دهند تا قسمتی از این آب را برگردانند و نگهداری کنند تا هم محیط زیست منطقه را سامان دهند و هم برای کشاورزی در حاشیه رودخانه مناسب باشد. از سد پیشین تا گواتر ما هزاران هکتار زمین داریم که بسیار مستعد است و بهترین محصولات را هم دارد. هندوانه‌ای که در شب عید در کشور توزیع می‌شود بیشترش از این منطقه است. ما آب را خودمان با احداث بندک‌ها تامین می‌کنیم، امسال برای ایجاد هر بندک روی همین رودخانه نزدیک به ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان هزینه کرده‌ایم اما همین را هم برای ما مدیریت نکردند و آب به دریا رفت. هم خشکسالی‌های ما بی‌سابقه است هم باران‌هایمان بی‌سابقه است در سیل گذشته هم نصف روستای ما زیر آب بود و خسارات زیادی وارد شد.»

 

با توجه به اینکه مشکلات بی‌آبی و اختلال در مسیر روستاها در این منطقه با وقوع سیل اسفند و فروردین تشدید شده و باغات و زمین‌ها و محصولات کشاورزی بسیاری از جمله باغات موز از بین رفته است؛ ضروری است تا مسئولان برای رفع مشکلات این منطقه بیش از پیش اقدام کرده و خسارت‌های ناشی از سیل نیز برای اهالی منطقه جبران شود.

 


 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------