موش دالان‌ساز احتمالا تنها پستانداری است که "کشاورزی" می‌کند!



 موش دالان‌ساز,اخبار علمی ,خبرهای علمی
یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که موش‌های کیسه‌دار یا دالان‌ساز، احتمالا تنها حیوان پستانداری هستند که زراعت می‌کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، وقتی به پستانداران گیاه‌خوار فکر می‌کنیم، اغلب آنها را در حال جستجو یا خوردن غذا تصور می‌کنیم. با این حال، طبق تحقیقات جدید، "موش دالان‌ساز" یا موش کیسه‌دار، حیوانی است که در واقع غذای خود را پرورش می‌دهد و تنها پستاندار غیر انسانی است که این کار را انجام می‌دهد.

 

موش‌های دالان‌ساز تقریباً تمام زندگی خود را در زیر زمین می‌گذرانند و چندین تونل افقی را حفاری می‌کنند که طول آنها تا ۱۶۰ متر می‌رسد.

 

رژیم غذایی آنها عمدتاً از ریشه‌های گیاهی تشکیل شده است که در داخل آن تونل‌ها به آنها دسترسی پیدا می‌کنند. با این حال، انجام این همه حفاری کار بسیار زیاد و سختی است، به اندازه‌ای که دانشمندان دانشگاه "فلوریدا" به این فکر افتادند که احتمالا این موجودات انرژی بیشتری برای حفاری نسبت به آنچه از خوردن ریشه‌ها دریافت می‌کنند، مصرف می‌کنند.

 

یک سناریوی دیگر نشان می‌دهد که وقتی ریشه‌های گیاه از طریق سقف و دیواره‌های تونل‌هایی که قبلاً حفر شده‌اند، رشد می‌کنند، موش‌های دالان‌ساز از آن تونل‌ها مجددا بازدید می‌کنند تا آن ریشه‌ها را به طور مداوم بخورند. این در حالی است که گیاهان با بهره‌مندی از مواد مغذی موجود در مدفوع موش‌های دالان‌ساز در تونل‌ها، از کوچک شدن ریشه خود و نابودی جان سالم به در می‌برند. بنابراین آنها ریشه‌های بیشتری را رشد می‌دهند که دوباره به داخل تونل راه می‌یابد و در واقع محصول جدیدی را برای استفاده موش‌های دالان‌ساز ارائه می‌دهند.

 

پروفسور "جک پوتز" و "ورونیکا سلدن" که یک جانورشناس است، به منظور آزمایش نظریه دوم، دسترسی موش‌های دالان‌ساز به بخش‌هایی از تونل‌های حفاری شده در زیر گیاهان در یک فضای باز را مسدود کردند. آنها این کار را با گرفتن گالن‌های ۱۸۹ لیتری که انتهای آنها بریده شده و در خاک فرو رفته بود، انجام دادند تا یک استوانه غیرقابل نفوذ را بر سر راه موش‌های دالان‌ساز در تونل‌هایشان تشکیل دهند. این کار به موش‌های دالان‌ساز آسیبی نمی‌رساند، زیرا آنها هنوز ریشه‌های زیادی برای خوردن در تونل‌های دیگر داشتند.

 

با توجه به اینکه ریشه‌های واقع در تونل‌هایی که بسته شده بودند، اکنون از خورده شدن محافظت می‌شدند، دانشمندان به اندازه‌گیری سرعت رشد آنها و در نتیجه سرعت تامین انرژی موش‌های دالان‌ساز پرداختند.

 

محققان به این نتیجه رسیدند که در حالی که خوردن ریشه‌های رشد یافته در تونل‌های موجود به موش‌های دالان‌ساز انرژی کافی می‌دهد تا به تدریج شبکه‌های تونل خود را در صورت نیاز گسترش دهند، این حیوانات، اگر تنها ریشه‌هایی که می‌خورند همان ریشه‌هایی باشد که در حین حفاری کشف می‌کنند، قطعاً انرژی کافی دریافت نمی‌کنند.

 

البته دانشمندان اعتراف می‌کنند که نظرات متفاوتی در مورد اینکه آیا کاری که موش‌های دالان‌ساز انجام می‌دهند واقعاً کشاورزی محسوب می‌شود یا خیر وجود دارد.

 

پروفسور "پوتز" گفت: اگر زراعت و کشاورزی مستلزم کاشت محصولات باشد، موش‌های دالان‌ساز کشاورز محسوب نمی‌شوند و واجد شرایط نیستند، اما به نظر می‌رسد این یک تعریف بسیار محدود برای کسانی است که دیدگاه باغبانی دارند، چرا که در باغبانی اغلب، محصولاتی نظیر درختان میوه به دقت مدیریت می‌شوند، اما لزوماً کاشته نمی‌شوند.

 

این مطالعه در مجله Current Biology منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------