نگرانی از مصرف شدید آب برای توسعه فناوری هوش مصنوعی



مصرف آب برای هوش مصنوعی،اخبار علمی،خبرهای علمی
استفاده قابل توجه و رو به افزایش شرکت‌های عمده فناوری جهانی از حجم زیادی از آب برای خنک کردن مراکز داده‌هایی که با تکیه به هوش مصنوعی کار می‌کنند، نگرانی در مورد اثرات این امر بر محیط زیست دنیا را افزایش داده است.

به گزارش انتخاب به نوشته روزنامه فایننشال‌تایمز، در روز ششم اسفند، نگرانی در خصوص کاهش آب در یک سال گذشته تشدید شده زیرا این شرکت‌ها برای ارائه محصولات بر اساس هوش مصنوعی مولد که بتواند انبوهی از داده‌ها را به سرعت پردازش کند، با یکدیگر شدیداً رقابت می‌کنند.

 

دستیابی این شرکت‌ها به مدل‌های زبان پردازش که توان بالا و سریع محاسباتی داشته باشد، نیازمند وجود سِرورهای عظیمی است که نیاز به خنک شدن دارند.

 

در این رابطه به افزایش مصرف آب از سوی شرکت‌های مایکروسافت، گوگل و متا که صدها میلیون کاربر دارند، اشاره شده است.

 

براساس آخرین داده‌هایی که در دسترس است و مربوط به سال ۲۰۲۲ میلادی است، مصرف آب مایکروسافت ۳۴ درصد، گوگل ۲۲ درصد و متا ۳ درصد افزایش یافته بود. اما از آن زمان نیز رقابت این کمپانی‌ها بیشتر شده است.

 

نظر به رشد تقاضا برای تولید محصولات با تکیه بر هوش مصنوعی در سال‌های پیش رو، محققان دانشگاهی ارزیابی می‌کنند برداشت آب در سه سال آتی تا ۶.۶ میلیارد مترمکعب هم افزایش یابد. این میزان معادل نیمی از مصرف سالانه در کشوری صنعتی مانند بریتانیا است.

 

پژوهشگران خواهان آن شده‌اند که شرکت‌های متکی به هوش مصنوعی داده‌های شفاف‌تری ارائه کنند تا بتوان تجزیه و تحلیل دقیق‌تری از وضعیت ارائه کرد.

 

مطالعات انجام شده از سوی محققان دانشگاه ریورساید در کالیفرنیای آمریکا که در روزهای گذشته در نشریه نیچر بازتاب یافت، زمان جاری را نظر به بحران شدید کمبود آب شیرین و تشدید خشکسالی‌های طولانی در نقاط مختلف جهان، حساس نامیده است.

 

کاهش انرژی مورد نیاز برای محاسبات هوش مصنوعی به عنوان یکی از راهکارهای کاهش استفاده از آب پیشنهاد شده است.

 

تأسیس مراکز داده‌ها در زیر آب نیز که خود به خود در فضای سردتری باشد، یکی از راهکارهای خلاقانه احتمالی برای دوره آینده خواهد بود.

 

با گسترش سریع فناوری هوش مصنعی، وزارت دادگستری آمریکا در روزهای اخیر اعلام کرد یک استاد دانشگاه پرینستون را به عنوان اولین مسئول ارشد هوش مصنوعی و مشاور ارشد علم و فناوری خود منصوب کرده است.

 

جاناتان مایر، دانشمند علوم کامپیوتر و وکیل، به عنوان یکی از مشاوران اصلی سیاست‌گذاری برای دادستان کل، مریک گارلند، و همچنین رهبری وزارت دادگستری در زمینه مسائلی که نیاز به تخصص فنی دارند، عمل خواهد کرد.

 

این انتصاب در شرایطی صورت می‌گیرد که قانونگذاران و شرکت‌های فناوری با پیامدهای توسعه و استفاده از فناوری هوش مصنوعی دست و پنجه نرم می‌کنند.

 

روز پنجشنبه گوگل قابلیت تولید تصاویر افراد را در چت‌بات جدید خود به دنبال واکنش‌های منفی آنلاین پیرامون نحوه برخورد این ابزار با مبحث نژاد و قومیت، به حالت تعلیق درآورد.

 

ماه گذشته، یک پلتفرم شبکه اجتماعی، جستجو کردن دربارهٔ تیلور سویفت را برای چند روز مسدود کرد؛ این اتفاق پس از آن افتاد که جعل‌های دیجیتالی ساخته‌شده از این خواننده شروع به انتشار گسترده در وب‌سایت‌ها کردند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------