دانشمندان در انگلیس گونه جدیدی از دایناسورها با اندازه‌ای شبیه مرغ‌ها را کشف کردند



دایناسور،اخبار علمی،خبرهای علمی
دانشمندان می‌گویند این گونه جدید نشان می‌دهد که در اروپا هم مثل آسیا و آمریکای شمالی دایناسورهای کوچک گیاهخوار وجود داشته‌اند.

به گزارش دیجیاتو، دانشمندان موفق به کشف فسیل جدیدی از یک دایناسور گیاهخوار در جزیره وایت انگلیس شده‌اند که اندازه‌ای مشابه یک مرغ دارد. این فسیل نشان می‌دهد که در اروپا هم مثل آسیا و شمال آمریکا خانواده‌ای از دایناسورهای گیاهخوار کوچک وجود داشته است.

 

به گزارش ایندیپندنت، فسیل به‌جامانده از این دایناسور با نام Vectidromeus Insularis که در جوانی در حد و اندازه یک مرغ بوده، در جزیره وایت پیدا شده است. البته دانشمندان حدس می‌زنند که اندازه این گونه در طول عمر آن خیلی بزرگ‌تر می‌شده است. این دومین عضو از خانواده بلندتاج‌دندانان است که در این جزیره در جنوب انگلیس کشف شده.

 

این دایناسورهای گیاهخوار دوپا ظاهراً حدود 125 میلیون سال پیش در کنار تیراناسورها، اسپیناسورها و ایگوآنادون‌ها وجود داشتند. این تحقیق به‌صورت مشترک توسط پژوهشگران دانشگاه پورتسموت و باث، موزه دایناسورهای جزیره وایت و مجموعه‌داران محلی انجام شده است.

 

دایناسور،اخبار علمی،خبرهای علمی

کشف انواع جدید دایناسورها در جزیره وایت ادامه دارد

دکتر «نیکلاس لانگریچ» از مرکز تکامل میلنر در دانشگاه باث می‌گوید: «دیرینه‌شناسان بیش از یک قرن است که در جزیره وایت مشغول به کارند و این فسیل‌ها در تاریخ دیرینه‌شناسی مهره‌داران نقش مهمی ایفا کرده است، ولی با بیرون‌زدن فسیل‌های جدید از صخره‌ها، ما همچنان به کشفیات تازه‌ای درباره زیاگان دایناسورها دست می‌یابیم.»

 

لانگریچ می‌گوید نکته جالب‌توجه اینجاست که این گونه جدید شباهت خاصی به گونه‌های پیداشده در آمریکای شمالی، آسیا یا نیم‌کره جنوبی ندارد. او توضیح می‌دهد: «هنوز درحال کشف نسبت میان همه این دایناسورها و چگونگی جابه‌جایی آن‌ها بین قاره‌ها هستیم. پس از تجزیه [قاره] پانگه‌آ، ایزوله‌سازی‌های زیادی پدید آمد و گونه‌های مختلفی از دایناسورها در قاره‌های گوناگون تکامل پیدا کردند.»

 

پروفسور «دیو مارتیل»، دیگر محقق این پژوهش از دانشگاه پورتسموت می‌گوید: «بسیار عجیب است که این همه دایناسور جدید روی جزیره وایت کشف می‌شود. Vectidromeus هفتمین گونه جدید دایناسورهاست که در چهار سال گذشته کشف شده.»

 

نتایج این تحقیق در قالب مقاله‌ای در مجله علمی Cretaceous Research منتشر شده است.

 

دایناسور،اخبار علمی،خبرهای علمی

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------