چرا پیاده روی می کنم ولی وزنم کم نمی شود؟



فواید ورزش, تاثیر ورزش بر بدن, فواید ورزش برای سلامتی

پیاده روی برای لاغری

 

پیاده روی و لاغری

ورزش به جز اینکه کمک می‌کند عمر طولانی تری داشته باشید و سالم‌تر بمانید، می‌تواند برای کاهش و حفظ وزن کاهش یافته هم موثر باشد. خوشبختانه، پیاده‌روی یکی از بهترین شیوه های فعالیت بدنی است و ورزشی است رایگان، کم‌خطر و قابل‌دسترس همگان.

چرا پیاده روی می کنم اما وزنم کاهش پیدا نمی کند؟

- هر روز یک مدل پیاده روی می کنید

بدن شما کم کم به فعالیت بدنی ای که در روز دارید، عادت می کند و سوخت و ساز پایه بدنتان با آن هماهنگ می شود، پس چنانچه هر دو تا سه ماه یک بار شدت فعالیتتان را تغییر ندهید، پیاده روی های روزانه تان نیز کم اثرتر می شوند.

 

پیاده روی های روزانه تان را تنوع دهید. برخی روزها یک وزنه کوچک دستتان بگیرید و راه بروید و بعضی اوقات نیز مسیر جدیدی را برای پیاده روی انتخاب کنید که سربالایی یا سرپایینی باشد و حتما پس از سه ماه، دوباره نوع پیاده روی را تغییر دهید.

 

- هر روز با یک سرعت معینی پیاده روی می کنید

چنانچه سرعت پیاده روی شما هر روز یکنواخت باشد، چربی سوزی بدنتان به تدریج کم و کمتر می شود چون بدن به آن عادت می کند.

 

از قانون سه گانه پیاده روی استفاده کنید. ابتدا به آهستگی قدم بزنید، آنگاه سرعتتان را متوسط کنید و در آخر آن قدر تند راه بروید که به نفس نفس زدن بیفتید و حسابی عرق کنید.

 

- میان تنه تان عضلات ضعیفی دارید

وقتی ماهیچه های قوی تری داشته باشید، آسان تر می توانید راه بروید. عضلات میان تنه تان را با استفاده از ورزش های مخصوص این ناحیه تقویت کنید. همچنین، می توانید یک کتاب روی سرتان قرار دهید و تلاش کنید هنگام راه رفتن تعادلتان را جوری حفظ کنید که کتاب روی زمین نیفتد. این حرکت نیز به تقویت عضلات شما کمک می کند و هم دقتتان را هنگام ورزش کردن بالا می برد.

 

فواید ورزش, تاثیر ورزش بر بدن,تاثیر پیاده روی در لاغری

پیاده روی و لاغری

 

- مراقب غذا خوردنتان نیستید

بسیاری از افراد  فکر می کنند که چون پیاده روی کرده و چربی سوزانده اند، بنابراین می توانند در طی روز با دست و دل بازی بیشتری غذا بخورند؛ پس بسیار مراقب کالری هایی که در طی روز دریافت می کنید، باشید و بیشتر از آنچه باید، غذا نخورید.

 

- گام هایتان خیلی بلند است

برداشتن قدم های بلند روی سرعت پیاده روی شما تاثیر منفی می گذارد و بدون سرعت مناسب، خیلی نمی توانید کالری بسوزانید. پایتان را بلند کنید و به سوی جلو خم شوید و ببینید که در وضعیت طبیعی پایتان در چه فاصله ای به زمین می رسد. این فاصله، بلندی طبیعی یک گام را به شما نشان می دهد که باید در طول پیاده روی هم آن را حفظ کنید تا بیشترین کالری را بسوزانید.

 

- کفش کهنه یا نامناسب می پوشید

چنانچه درد داشته باشید، نمی توانید خیلی پیاده روی کنید و خود به خود سرعتتان نیز کم می شود و دیگر خبری از کالری سوزی نخواهدبود.

 

به دنبال کفش های ارزان قیمت نباشید و کفشی را انتخاب کنید که در قسمت جلوی آن به اندازه یک انگشت شست بین بلندترین انگشت و لبه داخلی کفشتان فاصله داشته باشد. در ضمن بهتر است هر سه تا پنج ماه یک بار کفش ورزشی تان را تعویض کنید.

 

فواید ورزش, تاثیر ورزش بر بدن,لاغری با پیاده روی

پیاده روی کدام قسمت بدن را لاغر میکند

 

پیاده روی کدام قسمت بدن را لاغر می‌کند ؟

عضلات پایینی بدن شما بیشترین تأثیر را از پیاده روی می‌گیرند که شامل ران، باسن و ساق پا هستند؛ یعنی تاثیر پیاده روی در لاغری این قسمت ها بیشتر است.

 

عضلات چهار سر ران، بزرگ‌ترین عضلات بدن هستند و برای بلند کردن پا و حرکت روبه‌جلو استفاده می‌شوند. عضلات پشت پا وظیفه‌ی حرکت رو به عقب پای شمارا بر عهده‌دارند. هنگام پیاده روی هرزمانی که پای خود را خم می‌کنید، این عضلات درگیر می‌شوند.

 

عضلات باسن از قدرتمندترین عضلات بدن هستند. آن‌ها وظیفه‌ی پایداری بدن را به عهده‌دارند و به شما اجازه‌ی ایستادن می‌دهند. هنگامی که پیاده‌روی می‌کنید، به خصوص اگر با سرعت بسیاری باشد، این عضلات نیز به مقدار زیادی تحت تأثیر قرار می‌گیرند و تاثیر پیاده روی در لاغری و فرم‌دهی این قسمت معلوم می‌شود.

 

چنانچه روی شیب پیاده‌روی کنید، عضلات باسن به‌شدت کار می‌کنند و به‌ تدریج تقویت می‌شوند. عضلات ساق پا نیز به کشیده شدن مچ پای شما کمک می‌کنند و نقش مهمی درحرکت روبه‌جلوی شما بازی می‌کنند؛ ولی برعکس باور عمومی پیاده‌روی فقط روی عضلات پا و ران شما اثر نمی‌گذارند!

 

بهترین زمان پیاده‌روی برای لاغر شدن

موقعی بدن شما چربی‌ها را مصرف می‌کند که ذخیره های کربوهیدراتی شما به حداقل رسیده باشند. به همین علت صبح ناشتا بهترین زمان پیاده روی برای لاغر شدن است. در این زمان، بدن که مدت‌هاست غذا مصرف نکرده و ذخیره هایش به پایان رسیده، زودتر به سراغ چربی‌ها می‌رود. فقط نکته‌ آن، این است که مدت‌زمان پیاده‌روی به‌صورت ناشتا بیشتر از ۴۰ دقیقه نشود.

 

در مورد بهترین زمان پیاده روی برای لاغر شدن باید در نظر داشت که حتماً پس از صرف غذا تا ۴-۳ ساعت پیاده ‌روی نکنید تا اول غذایتان هضم شود. پس از پیاده روی هم تا یک ساعت غذا نخورید. البته چنانچه صبح ناشتا پیاده‌روی کردید، چون وعده صبحانه سبک است، نیم ساعت فاصله نیز کافی است.

 

بهترین زمان پیاده روی برای لاغر شدن صبح‌هاست؛ چون بدن شما به ۲ علت میل بیشتری برای چربی سوزی دارد:

 

- پایین بودن سطح قند خون، بدن را مجبور می‌کند که برای تأمین انرژی به دنبال منابع دیگری بگردد، پس از ذخایر چربی به‌عنوان سوخت استفاده می‌کند.

 

- مقدار هورمون‌هایی که چربی سوزی را تسریع می‌کنند (مثل کورتیزول) صبح‌ها بالاتر است. طبق تحقیقات به‌عمل‌آمده افرادی که صبح‌ها پیاده روی می‌کنند، میل بیشتری به پیگیری تمریناتشان دارند و بهتر می‌توانند به برنامه‌ی ورزشی خود پایبند بمانند و برای مدت طولانی آن را ادامه بدهند.

 

پیاده‌روی در صبح هیچ‌گونه اختلالی بر روی سلامتی شما و خوابتان به وجود نمی آورد؛ چون شما بیدار شده، و آغاز به ورزش کرده‌اید و خوابتان تکمیل است ولی چنانچه پیش از خواب پیاده‌روی کنید، چون به زمان استراحت و خواب شما نزدیک است امکان دارد در خوابتان دچار مشکل شده و نتوانید به‌راحتی بخوابید؛ چون موقع شب و استراحت باید ریتم قلبتان آرام باشد تا قلب بتواند آرامش خود را پیدا کند و چنانچه شما زیاد پیاده روی کنید قلبتان خوب استراحت نکرده و فردای آن روز خسته است.

 

فواید ورزش, تاثیر ورزش بر بدن,آیا پیاده روی لاغر میکند

آیا پیاده روی لاغر میکند

 

آیا پیاده روی صورت را لاغر میکند؟

پیاده روی یکی از ورزشهایی است که سبب لاغر شدن صورت نمی شود هر ورزشی به جز پیاده روی این مشکل را به وجود می آورد اما استفاده روزانه 8 لیوان آب به خوبی از این مشکل پیشگیری می کند به شرط اینکه رژیم شما استاندارد باشد.

 

مراحل پیاده‌روی اصولی و صحیح:

 

گرم‌کردن

این قسمت از تمرین بسیار اهمیت دارد. ۵ تا ۱۰ دقیقه ابتدا را برای آن کنار خواهیم گذاشت. پیاده‌روی را با سرعت آرام آغاز کنید و به‌ تدریج، سرعت‌تان را بیشتر کنید. همین کار را ادامه دهید تا چیزی حدود ۱۰ دقیقه یا کمتر بگذرد. پس از آن به‌سراغ مرحله بعدی بروید.

 

افزایش سرعت پیاده‌روی

همین‌طور به سرعت راه‌رفتن اضافه کنید تا ضربان قلب بیشتر شود و به مقدار موردنظر برسد (۶۰ تا ۷۰ درصد از حداکثر ضربان قلبِ شما). در این وضعیت، تنفس قدری سنگین می‌شود و بدن تحت‌فشار بیشتری قرار می‌گیرد. مقدار خستگی در این وضعیت به اندازه ای است که در صورتیکه بایستیم، می‌توانیم با فردی صحبتی را از سر بگیریم.

 

می‌توانید برای مطمئن شدن از رسیدن ضربان قلب به مقدار مطلوب، از اپلیکیشن‌های ویژه نظارت‌کردن بر ضربان قلب استفاده کنید. زمان پیاده‌روی، هر ۱۰ دقیقه یک بار ضربان قلبتان را چک کنید. چنانچه به این اپلیکیشن‌ها دسترسی ندارید، ضربان رگ مچ دست‌تان را بگیرید تا متوجه شوید که بیشتر شده است یا خیر.

 

پیاده‌روی با ضربان قلب ۶۰ تا ۷۰ درصدی به‌مدت کافی

ضربان قلب که بالاتر رفت (با افزایش سرعت پیاده‌روی) و به میزان کافی رسید، بین ۳۰ تا ۵۰ دقیقه با حفظ همین ضربان قلب به پیاده‌روی ادامه دهید. چنانچه ضربان قلب پایین آمد، سرعت راه‌رفتن را بیشتر کنید و به آرامی بدوید.لازم به ذکر است که کاهش وزن با دویدن  سریعتر حاصل می شود.

سردکردن

حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه آخر را با سرعتی آرام تر راه بروید تا بدن کم کم سرد شود.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------