متهم بوی نامطبوع در یک قدمی شناسایی



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,بوی نامطبوع

 

از سال گذشته داستان انتشار بوي نامطبوع در تهران آغاز شد. در دي‌ماه 97 فقط يک روز انتشار بوي نامطبوع در بخش وسيعي از شهر داشتيم. اما در سال جاري چهار بار اين بوي نامطبوع همز‌مان با آلودگي‌ها و بارش باران در تهران استشمام شده است. سال گذشته زماني که بوي نامطبوع در تهران منتشر شد، مسئولان نظرات متعددي اعلام کردند. برخي معتقد بودند که علت انتشار بوي نامطبوع، زباله‌هاي پايتخت‌نشينان در آرادکوه است و برخي هم علت را فاضلاب‌ها و موضوعات ديگر عنوان کردند و درنهايت نيز اعلام شد گاز مرکاپتان مقصر اصلي بوده است. البته باز هم به قطعيت نرسيدند.

 

باران باريد، منشأ را پيدا نکرديم

امسال دوباره اين بو منتشر شد و هربار بخش‌هايي از تهران را فراگرفتو در اين ميان نکته قابل‌توجه اين بود که اين بو بيشتر در مناطق مرکزي و شمال‌ شهر تهران رخ داد. البته محمد رستگاري، معاون پايش و نظارت محيط‌زيست استان تهران در خصوص انتشار اين بود گفته بود ما نتوانستيم منشأ را پيدا کنيم؛ چرا که هوا باراني و منشأ بو از بين رفت. همچنين مسعود تجريشي، معاون محيط‌زيست انساني سازمان محيط‌زيست گفته بود آنچه در زمينه انتشار بوي نامطبوع تهران مي‌دانيد اين است که در زمان‌هايي که بو منتشر مي‌شود حجم گوگرد بالاست و اين وضعيت در همه ايستگاه‌ها نشان داده مي‌شود.

 

وي ادامه داد: وقتي مي‌خواهيم انگشت اتهام را به سمت مسئولي ببريم خيلي سخت است. ما مستندات را کنار هم قرار داده و با جمع‌بندي انجام شده به يکي دو گزينه رسيده‌ايم اما بايد بررسي‌هاي بيشتري انجام شود. به گفته معاون محيط‌زيست انساني سازمان حفاظت محيط‌زيست، در منطقه شهر‌ري سه صنعت بزرگ داريم که در حال حاضر سوخت مصرف آن در حال بررسي است و بيشترين گزينه‌هاي بررسي ما از اين صنايع مربوط به نوع سوختي که آنها استفاده مي‌کنند. وي تاکيد کرد:‌ در صورتي که برخي صنايع از مازت يا گازوئيل غيراستاندارد استفاده کنند منجر به توليد گوگرد مي‌شود.

 

ما در حال بررسي اين موضوع هستيم که اين کارخانه‌ها مازوت‌سوز بودند يا خير. معاون محيط‌زيست انساني سازمان حفاظت محيط‌زيست تاکيد کرد: که منشأ بوي نامطبوع عامل خطرناکي نيست اين مساله يک آلودگي استو در اين راستا در حال بررسي هستيم که کدام صنايع موجود در آن زمان با استفاده از چه سوختي چه فعاليتي داشته‌اند. سريال بوي نامطبوع در تهران ادامه‌دار شده است و دوباره روز دوشنبه برخي از مناطق تهران را اين بو فراگرفته است. شينا انصاري، رئيس ستاد محيط‌زيست شهرداري تهران در اين باره به فارس گفت: بله روز گذشته بوي نامطبوع در تهران داشتيم، اما نقاط آن کمتر بوده است. وي ادامه داد: چند سناريو براي بوي نامطبوع در تهران داريم که البته نمي‌توانيم فعلا با قطعيت در‌باره آنها صحبت کنيم، چرا‌که بايد بررسي‌ها به اتمام رسد.‌ رئيس ستاد محيط‌زيست شهرداري تهران با تاکيد بر اين موضوع که هر وقت هوا ناسالم است اين بو را داريم، گفت: فعلا در حال بررسي موضوعات هستيم.

 

شهرداري تذکر گرفت

ماجراي بوي نامطبوع به صحن علني شوراي شهر هم کشيده شد تا جايي که آرش حسيني ميلاني، عضو شوراي شهر تهران در اين باره به شهرداري تذکر داد و گفت: شهرداري بايد منابع لازم را براي ايجاد سيستم پايش بو در تهران فراهم کند. وي ادامه داد: با توجه به تکرار مساله بوي نامطبوع در آذر سال جاري همچنان شاهد عدم‌واکنش سريع براي شناسايي منشأ آن هستيم. اين عضو شوراي شهر تهران با بيان اينکه قرار بود در سال گذشته تجهيزاتي براي پايش بو خريداري شود، گفت: در اسرع‌وقت بايد منابع لازم براي سيستم پايش بو اختصاص و ساماندهي‌هاي لازم صورت گيرد.

 

راه‌اندازي ايستگاه در آرادکوه

مسئولان شهري در اين مدت براي خريد اين تجهيزات اقداماتي انجام دادند. صدرالدين عليپور، مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهر تهران در اين باره به فارس گفت: بله بخشي از تجهيزات خريداري شده است. مديريت بحران سيستم پايش بو را خريداري کرده است. ما هم در سازمان مديريت پسماند به‌زودي اين دستگاه را خريداري مي‌کنيم. وي در خصوص هزينه‌هاي اين دستگاه گفت: هزينه دستگاه بستگي به تعداد سنسورها دارد.

 

مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهر تهران با تاکيد بر اين موضوع که مي‌خواهيم در آرادکوه ايستگاه بزنيم، گفت: البته اين را هم بگويم که هفته پيش محيط‌زيست پايشي براي تشخيص بو در اين منطقه داشته است و ما مشکلي در اين خصوص نداريم. استانداري تهران در خصوص انتشار بوي نامطبوع جلسات متعددي برگزار کرده و قرار شده است سازمان هاي نتايج تحقيقات خود را ارائه کنند.

 

متهم اصلي هنوز مشخص نيست

انوشيروان محسني‌بندپي استاندار تهران در خصوص انتشار بوي نامطبوع گفت: گازهاي متعددي در انتشار اين بو تاثير دارند ولي هنوز متهم اصلي مشخص نيست و ما هم موضوع را پيگيري مي‌کنيم. انتشار بوي نامطبوع در تهران همزمان با تغييرات آب و هوايي رخ مي‌دهد و بيشتر در زماني است که هواي تهران آلوده است.

 

ناهيد خداکرمي، عضو شوراي شهر تهران در اين باره به فارس گفته بود: عوامل متعددي در ايجاد اين بود نقش دارند. مواد شيميايي، فاضلاب و... بايد هر چه سريع‌تر متهم اصلي مشخص شود. البته برخي از اعضاي شورا معتقدند مديريت بحران شهر تهران نتوانسته در اين زمينه قوي عمل کند و حتي محسن هاشمي، رئيس شوراي شهر تهران در صفحه شخصي خود در توئيتر نوشته است مديريت بحران با اين همه امکانات وسيع هنوز اقداماتي انجام نداده است. بحران که هميشه سيل و زلزله نيست و بايد شهرداري به اين موضوع توجه کند.

 

راه‌حل رفع بوي نامطبوع

 

راه‌حل‌هاي متعددي در‌خصوص‌ رفع بوي نامطبوع تهران اعلام شده است. اما مهتاب باغبان، مدير کنترل کيفيت و بهداشت آب و فاضلاب و آزمايشگاه‌هاي استان تهران گفته است: با توجه به اينکه پراکندگي بسياري در استشمام اين بو وجود دارد نمي‌توان گفت آلودگي به صورت نقطه‌اي و از يک منطقه بوده است، چرا‌که اگر ناشي از فاضلاب باشد، ميزان گستردگي بو تا اين حد نيست.‌‌

 

وي ادامه داد: بايد تشخيص‌دهنده‌هايي وجود داشته باشد تا بتواند مقدار آلاينده، شدت آلاينده و حالت‌پذيري آلاينده را نشان دهد و تنها در اين شرايط است که مي‌توان منشأ بو را شناسايي کرد. براساس اين گزارش، پرونده بوي نامطبوع در تهران از سال 97 آغاز شده است. سال گذشته متهم اين داستان ماده شيميايي مرکاپتان شناخته شد اما امسال چهار بار اين بو در تهران انتشار يافت و هنوز بوي اصلي آن مشخص نيست. برخي علت انتشار اين بو را افزايش گوگرد در روزهاي باراني اعلام کرده‌اند اما هنوز نظر قطعي در اين باره اعلام نشده‌ است. جالب است که محيط‌زيست با گذشت بيش از يک سال از اين ماجرا هنوز نظر قطعي خود را اعلام نکرده است.

 

آرمان ملی  

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------