انتقال موفق سنگ ۷۰ تنی از دروازه قرآن شیراز؛ آرامگاه خواجوی کرمانی تا پایان هفته باز می‌شود



اخبار,اخباراجتماعی,انتقال موفق سنگ ۷۰ تنی از دروازه قرآن شیراز

معاون شهردار شیراز با اشاره به انفجار موفق سنگ ۷۰ تنی در دروازه قرآن گفت: آرامگاه خواجوی کرمانی که به صورت موقت تعطیل شده بود، پس از انتقال تمامی خرده سنگ‌ها تا پایان هفته باز می‌شود.

به گزارش تسنیم،  در روزهای ابتدایی سال و در حالی که مجموعه شهرداری هنوز درگیر مسائل و عوارض سیل و رفع مشکلات آن حادثه بود، عکسی از یک سنگ بزرگ در ارتفاعات دروازه قرآن در فضای مجازی منتشر شد که نشان دهنده غیرایمن بودن این بخش از ارتفاعات بود.

آرامگاه خواجوی کرمانی تا پایان هفته باز می‌شود
مسئولان شهری شیراز پس از انتشار این تصاویر اقدامات و بررسی کارشناسانه این سنگ را آغاز کردند و با ایمن‌سازی مانع از بروز حادثه و سقوط سنگ شدند. عصر دیروز منطقه دروازه قرآن ساعاتی مسدود و آرامگاه خواجوی کرمانی به صورت موقت تعطیل شد تا عملیات خرد شدن و انتقال سنگ انجام شود.

حسین آرگیو، معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شیراز با اشاره به اینکه پس از جمع کردن تمامی خرده سنگ‌ها دروازه قرآن و آرامگاه خواجوی کرمانی مجدد باز می‌شود، زمان این امر را تا پایان همین هفته اعلام کرد.

جزئیات مربوط به ایمن‌سازی و انفجار سنگ 70 تنی
به گفته آرگیو پس از نامه‌نگاری‌های زیاد این سنگ با حضور کارشناسان مرکز زمین‌شناسی جنوب کشور و استادان دانشگاه مورد بررسی قرار گرفت و پس از انجام مطالعات این نتیجه حاصل شد که « یک زون غیرایمن سنگی در ارتفاعات قرار دارد که خطرناک‌ترین آن قطعه سنگی بود که ارتفاع آن تا زمین حدود 80 متر و وزن آن حدود 70 تن بود».

 

اخبار,اخباراجتماعی,انتقال موفق سنگ ۷۰ تنی از دروازه قرآن شیراز


مهار و انتقال سنگ 2 راهکاری بود که پس از بررسی از سوی کارشناسان مطرح شد و در نهایت بر راهکار انتقال سنگ از طریق خرد کردن آن مورد قبول قرار گرفت.

به گفته معاون فنی شهرداری شیراز در نهایت روش اجرا برای خرد کردن قطعه سنگ بزرگ انفجار آرام مد نظر قرار گرفت که بسیار حساس، زمان بر و همراه با مخاطرات مختلف بود.

به گفته آرگیو براساس این طرح، ابتدا ایمن‌سازی پایین دست به دلیل احتمال لغزش و ریزش سنگ‌های خرد شده و دیگر سنگ‌های قرار گرفته در زون مد نظر، با ایجاد یک دیوار حائل بتنی به ارتفاع 2 متر و 80 سانتیمتر و همچنین استفاده از کیسه‌های شن در مسیر ریزش اجرا شد.

در مرحله بعد درختان موجود در ارتفاع مد نظر با توری به هم دوخته شد تا از شدت و انرژی سنگ‌های خرد شده در هنگام سقوط  بعد از انجام عملیات کاسته شود.

 

اخبار,اخباراجتماعی,انتقال موفق سنگ ۷۰ تنی از دروازه قرآن شیراز


در این مرحله با استفاده از پیشرفته‌ترین روش‌های فنی و مهندسی و رعایت تمام اصول فنی استاندارد، کار انجام و علاوه بر شات کریت و بتن پاشی در پاشنه سنگ، شمع‌هایی به قطر 30 تا 40 سانتیمتر و با ارتفاع 6 متر در محل اجرا و بعد از آرماتوربندی، با روش‌های مهندسی و به کارگیری کابل‌های کششی مقاوم و متناسب، کار ایمن‌سازی در ارتفاع نیز نهایی شد.

آرگیو با اشاره به ایجاد 23 سوراخ در قطعه سنگ 70 تنی مد نظر و کارگذاری مواد منفجره لازم گفت: کار انفجار به خوبی اجرا و با کمترین میزان آسیب، مخاطره ریزش و پرتاپ سنگ از ارتفاعات دروازه قرآن نهایی شد.

این اقدام که عصر روز 15 تیرماه انجام شده بود، سبب شد که آرامش به محدوده دروازه قرآن که از نقاط گردشگری و مهم‌ترین ورودی شهر شیراز محسوب می‌شود، بازگردد.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------