آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

قمار در آب‌های کارائیب با طعم كرونا



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی , آب‌های کارائیب

 

خطر تقابل نظامي مستقيم ايران و ايالات متحده در سال‌هاي اخير به خطري هميشگي تبديل شده و گمانه‌زني‌هاي زيادي در اين باره مطرح مي‌شود، اما هيچ تحليلگري گمان نمي‌کرد که روزي آب‌هاي کاراييب محل احتمالي تقابل نيروهاي ايران و آمريکا باشد. خروج ايالات متحده از توافق هسته‌اي و به تبع آن اعمال تحريم‌هاي يکجانبه آمريکا عليه ايران،اقتصاد ايران را دچار مشکلات فراواني کرده و ادامه اين وضع مي‌توانست به ورشکستگي اقتصادي کامل منجر شود.

 

با اين حال عزم و اراده دولت ايران براي مقاومت در برابر اين فشارها باعث شد، جمهوري اسلامي ابتکاراتي جدي براي عبور از اين بحران مطرح کرده و در پي اجراي آن باشد. تازه‌ترين اين ابتکارات که در ماه‌هاي اخير رسانه‌هاي آمريکايي بسيار به آن پرداختند، تجارت با ونزوئلا بود.

 

در روزهاي گذشته خبرگزاري رويترز گزارش داد که ايران به ونزوئلاي بحران‌زده سوخت ارسال کرده و در ازاي آن طلا دريافت مي‌کند. اين خبر با تأييدها و تکذيب‌هاي بسياري همراه شد اما اين بار جمهوري اسلامي آشکارا کشتي‌هايي را با پرچم ايران راهي ونزوئلا کرده تا به اين کشور سوخت ارسال کند؛ اقدامي که نشان از عزم تهران براي نقض تحريم‌هاي غيرقانوني عليه ونزوئلا دارد. اين موضوع خشم مقامات ايالات متحده را برانگيخته و آنها که در روز پنجشنبه از تلاش براي يافتن راهي براي مقابله با ايران سخن مي‌گفتند اکنون دست به اقدامي خطرناک زده‌اند.

 

پايگاه خبري نورنيوز خبر داده است که آمريکا ناوهاي جنگي خود را به منطقه کارائيب ارسال کرده است و احتمال درگيري ميان نيروهاي ايران و آمريکا وجود دارد. به نوشته اين پايگاه خبري، نيروي دريايي آمريکا 4 ناو جنگي به همراه هواپيماي پي 8 پوسايدون Boeing P-8 Poseidon از اسکادران VP-26 را به منطقه کارائيب اعزام کرده است. همچنين تأکيد کرده در صورتي که آمريکا اقدام به کار خطرناکي بزند، واکنش ايران قاطع خواهد بود. جروزالم پست در اين باره مي‌نويسد: ايران، ترکيه و روسيه از جمله اصلي‌ترين متحدان دولت نيکولاس مادورو هستند و در سال‌هاي اخير تلاش کرده‌اند تا تجارت خود را اين کشور بحران‌زده حفظ کنند.

 

در يک سال گذشته و با افت بي‌سابقه قيمت نفت، صنعت نفت ونزوئلا با بحراني جدي مواجه شده و اين کشور به دليل تحريم‌ها نتوانسته بنزين مورد نياز خود را تأمين کند. همين امر نارضايتي عمومي در ونزوئلا را تشديد کرده و دولت کاراکاس براي حل اين بحران از ايران درخواست کمک کرده است. ايران نيز پذيرفته است که در ازاي دريافت طلا، خدمات مهندسي و سوخت به ونزوئلا ارائه کند.

 

به نوشته اين خبرگزاري، ناوهاي جنگي آمريکا اکنون به سمت پنج کشتي ايراني به نام‌هاي Clavel، Faxon، Forest، Petunia و Fortune در حرکت هستند و احتمال نزديک شدن بيش از حد ناوهاي آمريکايي به اين پنج کشتي در آب‌هاي کارائيب وجود دارد. برخي از تحليلگران سياسي-نظامي معتقدند چنانچه رئيس‌جمهور آمريکا دست به ريسک خطرناکي در درياي کارائيب بزند، شاهد واکنشي خواهد بود که جايگاه وي را در انتخابات آينده رياست‌جمهوري اين کشور متزلزل خواهد کرد. روز پنجشنبه يک مقام ارشد دولت آمريکا که حاضر به افشاي نامش نشد به خبرگزاري رويترز گفت واشنگتن در حال بررسي اقدامات مناسب براي واکنش نشان دادن به انتقال بنزين توسط ايران به ونزوئلا است.

 

نقض تحريم در حياط خلوت کاخ سفيد

هرچند انتقال 5 کشتي سوخت به ونزوئلا، تجارت بزرگي محسوب نشده و نمي‌تواند آورده بزرگ اقتصادي براي ايران داشته باشد، اما نفس عمل بسيار متفاوت از يک تجارت ساده است. هم ايران و هم ونزوئلا از سوي آمريکا تحريم شده‌اند و کاخ سفيد از ديگر کشورها خواسته از تجارت با کاراکاس و تهران خودداري کنند. از طرفي آمريکاي لاتين از ديرباز حياط خلوت ايالات متحده خوانده مي‌شد و آمريکا به نفوذ خود در اين منطقه از جهان مي‌باليد.

 

حال اگر دو کشور تحت تحريم دقيقا در حياط خلوت آمريکا و جلوي چشم رسانه‌ها اقدام به نقض تحريم‌هاي اين کشور کرده و با يکديگر تجارت کنند، اين اقدام ضربه بزرگي به هژموني آمريکا در جهان وارد مي‌کند. ذکر اين نکته حائز اهميت است که با توجه به سابقه اتفاقات پيرامون ترور سردار سليماني و حمله موشکي متقابل ايران به پايگاه عين‌الاسد، اين بار نيز اگر تعرضي به کشتي‌هاي ايراني صورت گيرد، واکنش ايران ناگزير خواهد بود. به همين دليل انتخاب درگيري و جنگ از سوي رئيس‌جمهور آمريکا آن هم در شرايطي که تنها چند ماه تا برگزاري انتخابات رياست جمهوري ايالات متحده باقي مانده مي‌تواند يک قمار سياسي بزرگ براي ترامپ باشد و حتي به قيمت يکدوره‌اي شدن رياست جمهوري‌اش تمام شود.

 

 آرمان ملي 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------