تازه های تقویم تاریخ

داريوش بزرگ پدر ناسيوناليسم ايراني

تقویم تاریخ - 13 تیر

489پیش ازمیلاد:4 ژوئيه سال 489 پيش از ميلاد داريوش بزرگ - شاه شاهان - كه بر تمركز امور و ايراني…

تقویم تاریخ -4 تیر



755م: 20روزطول كشيد تا خبر قتل ابومسلم خراساني از بغداد به توس (خراسان) برسد و خشم خراساني ها را باعث آيد [منظور خراسان بزرگتر است كه اينك بيشتر اراضي آن در افغانستان، تاجيکستان، ازبكستان و تركمنستان واقع شده اند]. ابومسلم خراساني 5 ژوئن سال 755 ميلادي در بين النهرين (عراق امروز) به تحريك منصور خليفه عباسي ترور شده بود.

تصويري از ابومسلم


1287ش:در پي محاصره سفارت انگلستان در تهران براي جلوگيري از پناهنده شدن سياستمداران مخالف محمدعليشاه، اصحاب نشريات و ... به آنجا توسط نيروي قزاق به فرماندهي افسران روس، كه از دوم تير ماه سال 1287 (روز گلوله باران شدن مجلس با توپ) آغاز شده و ادامه يافته بود، سفارت انگلستان اخطار شديدالحني به دولت وقت ايران تسليم كرد كه مورخان درتاليفات خود آن را «گستاخانه» توصيف كرده اند.


1330ش:13دولت انگلستان چهارم تيرماه 1330 و چند روز پس از انجام خلع يد از آن دولت در صنايع نفت ايران، دستور انتقال اتباع و مهندسان خود را از آبادان به بصره صادر و ناو جنگي «موريسش» را روانه آبهاي ايران كرد كه اين اقدام، احساسات ملي ايرانيان را چنان برانگيخت كه گروهي از خلبانان نيروي هوائي داوطلب حمله انتحاري (كاميكازي) به اين ناو شدند. در همين روز به شناورهاي نيروي دريايي فرمان آماده باش كامل داده شد، چند آتشبار ساحلي به خوزستان منتقل و براي تقويت روحيه مردم، واحدهاي ارتش در تهران و شهرهاي ديگر در خيابانها رژه رفتند و تجهيزات و آمادگي خود را نشان دادند و قرار شد كه اگر تهديد جدي شود، ثبت نام از داوطلبان براي جنگ آغاز و سربازان احتياط (منقضي خدمت) تا سه دوره به زير پرچم احضار شوند.


1331ش:استقبال بي سابقه تهراني ها از دكتر مصدق نخست وزير وقت كه اوايل تيرماه 1331 (جون 1952) از سفر اروپا به وطن بازگشته بود وي را مصمم ساخت كه به اتكاي اين حمايت وسيع مردمي، در خارج ساختن امور از دست شاه و محدود كردن اختيارات او در حد يك رئيس تشريفاتي كشور (سلطنت - مشابه پادشاهان اروپايي) تسريع كند و از چهارم تيرماه (24 جون 1952) دست بكار شد كه مقاومت شاه را در پي داشت.

اين كشمكش بود که در اواخر تيرماه، منجر به روي كار آمدن چند روزه قوام السلطنه و رويداد خونين سي ام تير (جولاي 1952) و شكست شاه و هوادارانش و تثبيت قدرت دكتر مصدق (مردم و دمکراسي) شد.

 

1384ش:چهارم تيرماه 1384 نتايج دور دوم انتخابات رياست جمهور ايران انتشار يافت و اعلام شد كه محمود احمدي نژاد شهردار تهران با 17 ميليون و 248 هزار و 282 راي (62 درصد كل آراء) برنده انتخابات شده است. كل آراء ريخته شده به صندوقها، 27 ميليون و 959 هزار اعلام شده بود. اين نخستين انتخابات رياست جمهوري در ايران بود كه به دور دوم راه يافته بود.

 

احمدي نژاد پس از اعلام پيروزي در انتخابات

 

1911م:24 ژوئن زادروز «ارنستو ساباتو» نويسنده بزرگ آرژانتيني است كه در سال 1911 در حومه بوئنوس آيرس به دنيا آمد. وي از دانشگاههاي آرژانتين و سوربن فرانسه در رشته فيزيك دكترا گرفت ولي از اواخر دهه 1940 از ادامه كار فيزيك زده شد و به دنياي نويسندگي روي آورد و در مصاحبه اي اعلام داشت كه دريافته است كه مي تواند با قلم، بيش از آزمايشگاه فيزيك به بشر امروز خدمت كند ـ بشر امروز بيش از هرچيز نياز به راهنمايي و پند و اندرز دارد.

 

Ernesto Sabato


1947‏م: اميل سيدل نخستين سوسياليستي كه شهردار يك شهر بزرگ در آمريكا شد 24 ژوئن 1947 در 83 سالگي درگذشت. وي هنگام تحصيل در آلمان، سوسياليست شده بود و دربازگشت به وطن به حزب سوسياليست ايالات متحده آمريكا پيوسته بود.

سيدل در انتخابات سال 1912 كه از سوي حزب سوسياليست نامزد معاونت رياست جمهوري آمريكا شده بود 891 هزار راي به دست آورد كه با جمعيت آن روز ايالات متحده، رقم بزرگي بود.

 

Emil Seidel

 

1981م:كمپاني كامپيوتري مايكرو سافت آمريكا كه نرم افزارهاي متعدد و معروف براي پيشبرد تكنولوژي كامپيوتر ساخته است 25 ژوئن سال 1981 در شهر «ردموند» Redmond ايالت واشنگتن مستقر شد. گردانندگان اين كمپاني معروف در آن روز همان هايي بودند كه عكس در سال 1975 از آنان برداشته شده است. «بيل گيتز» رئيس اين كمپاني (که ميلياردر شماره يکم درجهان بشمار آمده است)، در اين عکس - آخرين نفر سمت چپ (در رديف پايين) است. مايکروسافت چهارم آوريل 1975 در شهر آلبوکرکي ايالت نيو مکزيکو تاسيس شده است. اين كمپاني در آغاز كار بسيار كوچك و فعاليت آن محدود بود كه در سال 2005 فروش آن به 43 ميليارد و در سال 2007 به 51 ميليارد دلار رسيده بود. در اين سال (2007) شمار كاركنان کمپاني مايكروسافت 89 هزار و پانصد تن بود و در 105 كشور شعبه داشت.

 

 مايكروسافت


5پیش ازمیلاد:استرابو Strabo دانشمند يوناني متولد در amasia واقع در آسياي صغير (آناتولي - ترکيه آسيا) 25 ژوئن سال پنج سال پيش از ميلاد، كار نوشتن تاليف بزرگ و معروف خود را در 17 کتاب تحت عنوان geography به پايان رسانيد. اين روز را خود او به دست داده كه با تطبيق تقويم ها معلوم شده 25 ژوئن سال پنجم پيش از ميلاد بوده است. استرابو "جغرافيا" را يك علم خواند و آن را به جغرافياي انساني، طبيعي و اقتصادي تقسيم كرد. با اين كه پيش از او هم تلاشهايي براي تدوين جغرافيا به عمل آمده بود، روال بر اين است كه «استرابو» را پدر دانش «جغرافيا» بخوانند و اصلاحاتي را كه به كار برده به همان گونه به كاربرند.

 

استرابو


1907م:25 ژوئن زادروز پروفسور هانس جنسن Hans D. Jensen فيزيكدان معروف آلماني است كه در سال 1907 در هامبورگ به دنيا آمد و در سال 1963 برنده جايزه نوبل شد.

كارها و پژوهشهاي او عمدتا در فيزيك اتمي است و در اين رشته فرضيه هاي متعدد دارد كه به خاطر يكي از آنها برنده جايزه نوبل شد. او در جريان جنگ جهاني دوم در دانشگاههاي آلمان فيزيك اتمي تدريس مي كرد.

 

پروفسور هانس جنسن


1080م:25 ژوئن سال 1080 كاردينالها با برگذار كردن نشستي در رم، پاپ گريگوري را از اين سمت بركنار كردند و روحاني مسيحي ديگري را برجايش نشاندند كه پاپ كلمنت سوم خوانده شد. عمل كاردينالها دمكراتيك و با توجه به آراء اكثريت صورت گرفته بود و جاي اعتراض باقي نمي گذاشت.


1876م:25 ژوئن سال 1876 واحد هفتم سوار آمريكا به فرماندهي ژنرال جورج كاستر كه در جنگ هاي داخلي اين كشور از خود دلاوري نشان داده بود در كنار رودخانه «ليتل بيگهورن» در داكوتاي جنوبي توسط بوميان اين کشور (عمدتا نيروهاي دو قبيله سرخپوست «سو» و شيان) محاصره و نابود شد.

 

ژنرال کاستر


1950م:جنگ شبه جزيره كره 25 ژوئن سال 1950 با عبور واحدهاي چند لشكر كره شمالي (جمهوري دمكراتيك خلق كره) از مدار 38 آغاز شد كه تا 27 ژوئيه سال 1953 ادامه داشت. شبه جزيره كره در سال 1945 كه ژاپن تسليم شد و جنگ جهاني دوم پايان يافت، در مدار 38 عرض جغرافيايي موقتا به دو قسمت جنوبي و شمالي تقسيم شده كه بعدا با انجام انتخابات به صورت يك كشور درآيند. ولي بعدا در جنوب شبه جزيره كه تحت حمايت آمريكا بود «دولت» تشكيل شد. شمالي ها هم در منطقه خود به عامليت حزب كمونيست يك دولت ديگر تشكيل دادند. با اين وضعيت چون ديگر سخن از انتخابات و تامين وحدت به اين طريق (روش دمكراتيك) نبود، شمالي ها تصميم گرفتند كه براي حل مسئله، راه نظامي در پيش گيرند.

 

دو كودك آواره را در كنار يك تانك جنوبي ها در جريان جنگ


1961م: 25ژوئن سال 1961، و چند روز پس از اين كه انگلستان به كويت استقلال داد، دولت عراق رسما و با صدور اعلاميه مدعي مالكيت آن شد و اعلام داشت كه كويت پيش از اين كه انگلستان آن را تحت الحمايه خود كند گوشه از عراق بوده است. در پي اين ادعا، ژنرال عبدالكريم قاسم رئيس دولت وقت عراق تصميم گرفت كه كويت را با فرستادن نيروي نظامي تصرف كند و واحدهاي نظامي اين كشور را براي اين كار آماده ساخت كه انگلستان اعلام داشت كه از استقلال كويت حمايت مي كند و نيرو به اين كشور فرستاد و به هدفي که داشت رسيد. اين اقدام انگلستان باعث نشد كه عراق از داعيه خود دست بردارد. در سال 1990 صدام حسين بر همين پايه به كويت نيرو فرستاد و آنجا را متصرف و يك ايالت عراق خواند.


2004م:23 و 24 ژوئن 2004 مقابل سينماها و كتابفروشي هاي آمريكا دو صف طولاني به چشم مي خورد ؛ يكي براي خريد كتاب بيل كلينتون رئيس جمهور سابق و سنتريست است و ديگري تماشاي فيلم « فارنهايت ناين ـ ايلون» كار «مايكل مور ». روزنامه ها كه عكس اين دو صف را چاپ كرده بودند نوشته بودند كه مردم با اين صفوف خواسته بودند كه عدم رضايت خود را از دولت حاضر نشان دهند. در اين زمينه، استدلال روزنامه ها اين است كه مردم در مصاحبه ها و گزارشهاي رسانه ها از محتواي كتاب كلينتون آگاه شده بودند و لزومي به تشكيل صف نبود و سر فرصت هم مي توانستند اين كتاب را تهيه كنند . آنان مي خواستند با تشكيل اين صفوف به اين طريق عدم رضايت خود را از وضعيت موجود نشان دهند و بگويند كه يك رئيس جمهور ملايم و ميانه رو ( سنتريست ) مي خواهند. همين بيان غير مستقيم خواست خود، سبب شد كه «جان كري» نامزد حزب دمكرات موضع خود را به « ميانه » تغيير دهد و نشان دهد كه اگر انتخاب شود راه كلينتون را خواهد رفت، نه راه جان اف. كندي چپگرا را.

 

مايکل مور

 

2004م:عكس و گزارش عروسي 60 ميليون دلاري دختر يك ثروتمند هندي در روزنامه ها در تاريخ 24 ژوئن 2004 صداي انتقاد همه را بلند كرده بود. لاكشمي ميتال ثروتمند هندي براي شركت در عروسي دختر 23 ساله اش 1500 تن را به فرانسه دعوت كرد تا به مدت شش روز در ورساي و قصور مجلل پذيرايي كند.وي با اين عمل، ولخرجي لوئي شانزدهم كه منجر به انقلاب فرانسه شد زنده كرد. حا ل آن كه هزينه عروسي هيچ شاهزاده اي از 35 ميليون دلار بيشتر نشده است. اين پول را ثروتمند كشوري هزينه كرده است كه بيش از هفتصد ميليون فقير دارد. ممکن است كه اين گزارش بار ديگر آتش مبارزه فقير و غني را روشن سازد و اين بحث قديمي را كه چرا و به چه دليل برخي ثروتمند مي شوند زنده كند. مي دانيم كه انتشار خبر پرداخت مهريه 20 ميليون توماني همسر يك ثروتمند ايراني در 1357 باعث خشم مردم و تشديد انقلاب شد. عکس بالا، اين عروس و داماد هندي را نشان مي دهد.

 

عروسي 60 ميليون دلاري

 

2005م:23 ژوئن 2005 دو مجلس كنگره آمريكا با توجه به گسترش كشتار در عراق و افزايش تلفات آمريكاييان و هزينه جنگ و از سرگيري ناآرامي هاي افغانستان، رامسفلد وزير دفاع وقت، ژنرال پيس رئيس ستاد مشترك نيروهاي مسلح و ژنرال ابي زيد فرمانده وقت نيروهاي آمريكا در خاور ميانه را احضار كرده بودند تا از آنان توضيح بخواهند.

در جلسه سنا پس از اين كه «چني» معاون رئيس جمهوري و رامسفلد متهم به گفتن دروغ در قبال مسئله عراق شدند، سناتور ادوارد كندي خطاب به رامسفلد گفت: با اين وضعيت بهتر است كه استعفا بدهي. چني و رامسفلد قبلا گفته بودند كه مقاومت در عراق رو به پايان است و آخرين روزهاي عمر خود را مي گذراند.


2005م:گزارش 23 ژوئن 2005 كه دولت چين براي خريدن شركت بزرگ نفتي آمريكايي «يونوكال» پيشنهاد داده و حاضر شده بود براي خريد اين شركت 20 ميليارد دلار بپردازد كه سه ميليارد بيش از مبلغ پيشنهادي ديگران است، كنگره آمريكا را بر ضد توسعه قدرت چين به صف آرايي برانگيخته و بارديگر موضوع وضع عوارض گمركي 5/27 در صدي بر كالاي ساخت چين را به ميان آورده بود. در برابر اين صف آرايي، گرين سپن رئيس وقت شوراي پول آمريكا بپاخاسته و مخالفت مي کرد و مي گفت: بالابردن تعرفه گمركي محصولات چين، عده بسيار كمي (كارخانه دارها) را در آمريكا راضي ولي توده مردم (مصرف كنندگان) را ناراضي مي كند زيرا كه كالاي ارزان چيني است كه توده آمريكايي را در برابر گراني ساير اجناس ساكت نگهداشته است.


2005م:25 ژوئن 2005 و يك هفته مانده به سالگشت ساقط شدن يك ارباس شركت هواپيمايي ملي ايران در آسمان خليج فارس توسط رزمناو آمريكايي «وينسنسVincennes» كه در سوم ژوئيه 1988 در جريان جنگ عراق و ايران اتفاق افتاد، نيروي دريايي آمريكا اين ناو 20 ساله را از رده خارج و بازنشسته كرد. بر اثر ساقط شدن ارباس ايران (پرواز 655) كه عازم امارات بود 290 تن جان باختند. بعدا دولت آمريكا پذيرفت كه خونبها بدهد ولي به مراتب كمتر از مبلغ استاندارد.

 

رزمناو وينسنس

 

1798: كنگره آمريكا با تصويب يك قانون به رئيس جمهوري اين كشور اختيار داد كه خارجيان ساكن آمريكا را كه خطرناك تشخيص داده مي شوند اخراج كند.

1941: روزولت رئيس جمهوري وقت آمريكا طي بخشنامه شماره 8802 تبعيض را منع كرد.

1951: شبكه تلويزيوني سي . بي . اس. براي نخستين بار برنامه رنگي از نيويورك پخش كرد.

1950: در اين روز به وقت خاور دور با ورود نيروهاي كره شمالي به كره جنوبي ، جنگ كره آغاز شد ( تفصيل آن در 26 ژوئن آمده است ).

1975: موزامبيك كه قرنها مستعمره پرتغال بود درپي يك مبارزه خونين كه سالها طول كشيد استقلال خود را به دست آورد.

1981: ديوان عالي آمريكا راي داد كه تنها پسران اين كشور مشمول مقررات سربازگيري هستند و زنان تنها اگر مايل به استخدام در نيروهاي مسلح باشند مي توانند داوطلب شوند و اجبار در كار نيست . در آمريكا نظام وظيفه اجباري وجود ندارد ، ولي در ايام جنگ و نياز اين كشور ، گروهي از جوانان براي اين منظور احضار مي شوند.

1996: يک ساختمان هشت طبقه از مجتمع مسکوني «خبر» Khobar در شرق کشور سعودي که ساکنانش عمدتا افراد نيروي هوايي آمريکا بودند بر اثر انفجار يک کاميون حامل سوخت ويران شد که در اين رويداد 19 امريکايي و يک تبعه سعودي کشته و 372 تن مجروح شدند.

2003: ديوان عالي آمريكا راي داد كه مي شود در كتابخانه هاي عمومي روي دستگاهاي رايانه فيلتر گذاشت تا بعضي سايت ها ( منظور مستهجن ) مشاهده نشوند.

منبع:iranianshistoryonthisday.com

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------