تازه های تقویم تاریخ

داريوش بزرگ پدر ناسيوناليسم ايراني

تقویم تاریخ - 13 تیر

489پیش ازمیلاد:4 ژوئيه سال 489 پيش از ميلاد داريوش بزرگ - شاه شاهان - كه بر تمركز امور و ايراني…

تقویم تاریخ - 25 بهمن



102م:14فوريه سال 102 ميلادي (طبق محاسبات کرونیکل نگاران؛ چهاردهم فوریه و امسال، مصادف با 26 بهمن ماه) «وادي» امپراتور وقت چين با استفاده از فرصت درگيري ايران با روميان در غرب، يك سپاه چهل هزار نفري از نيروهاي خود را روانه منطقه فرارود كرد. اين حمله در ناحیه فرغانه و در نيمه راه خجند به سمرقند، بدون نياز به اعزام افراد پادگانهاي تپورستان (مازندران)، آثرپاتيگان (آذربايجان)، توسط نيروهاي محلي پارت (خراسان)، آريانا (هرات و غرب افغانستان امروز) و كهستان در هم شكسته شد و بسياري از چينيان به اسارت درآمدند. اسيران چيني هدف حمله نظامي را به دست آوردن اسپان (چون حرف پ در الفبای عربی وجود ندارد به تدریج اسپ «اسب» نوشته شده است) دره فرغانه كه بزرگتر از اسپان چين، نيرومند و پرطاقتند بيان كرده بودند.

قضيه به مهستان (سناي ايران) در تيسفون گزارش شد و قرار شد كه اگر رئيس کشور چين پوزش بخواهد، اسيران چيني آزاد و سه هزار اسپ و عمدتا مادیان (اسپ ماده) نيز به خاقان فروخته شود كه خاقان پذيرفت و به جاي پول نقد، بابت بهاي اسبان به ايران ابريشم تحويل داد.

* آثرپاتيگان از نام آثرپاتي (آذربد) شهربان و موبد (روحاني زرتشتي) اين خطه گرفته شده كه هنگام حمله اسكندر به ايران در راس امور ايالت بود.


1357ش:نيمه شب 25 بهمن 1357 (14 فوریه 1979)، سه روز پس از پيروزي انقلاب و يك روز بعد از تشكيل كابينه دولت موقت (کابینه مهدی بازرگان)، نخستين دسته افسران و مقامهاي نظام سلطنتي تيرباران شدند. ارتشبد نعمت الله نصيري رئيس پيشين ساواك، سپهبد مهدي رحيمي رئيس شهرباني كل و فرماندار نظامي سابق پایتخت، سرلشكر رضا ناجي فرماندار نظامي سابق اصفهان و سرلشكر منوچهر خسروداد فرمانده سابق هوانيروز نخستين دسته اعدامي ها بودند كه محاكمه آنان همان روز در محل دبيرستان شماره 2 علوي در دادگاه انقلاب انجام و مفسد في الارض شناخته شده و نيمه شب در پشت بام همان مدرسه تيرباران شده بودند و اين، در حالي بود كه محاكمه 22 تن ديگر در همان محل ادامه داشت. شيخ صادق خلخالي قاضي دادگاه انقلاب بود و احكام اعدام پس از تاييد آيةالله خميني به اجرا درآمد.

اعضاي كابينه مهدی بازرگان به اين شرح اعلام شده بودند: ابراهيم يزدي معاون نخست وزير در امور انقلاب (که برخی

از روزنامه های تهران نوشته بودند در سال 1960 با مدرک داروسازي به آمريکا رفته تبعه نچرالایزد آمریکا و قبلا مقیم شهر هوستون بود)، احمد صدر حاج سيدجوادي (زمانی دادستان تهران در نظام سلطنتی) وزير كشور، داريوش فروهر (یک پان ایرانیست) وزير كار و امور اجتماعي، كريم سنجابي (رئیس وقت جبهه ملی) وزير امورخارجه، علي اكبر معين فر وزير مشاور و رئيس سازمان برنامه و بودجه، دكتر كاظم سامي کرمانی (چپگرا و از مجاهدان انقلاب) وزیر بهداری، مصطفی کتیرائی وزير مسكن، يوسف طاهري قزويني وزير راه و ....

 

 شيخ صادق خلخالي

 

2006م:جك كارتر پسر 58 ساله جيمي كارتر رئيس جمهور پيشين آمريكا كه از فوريه 2006 فعاليت انتخاباتي خود را براي نوامبر 2006 (9 ماه بعد)آغاز كرده بود گفته بود به اين دليل خودرا نامزد عضويت در سناي آمريكا از ايالت نوادا کرده است كه حزب جمهوريخواه كه هر سه قوه را به دست دارد [داشت] موفق نشد به موقع از فاجعه توفان دريايي در نيوارلئان جلوگيري كند، مانع افزايش بهاي نفت شود، در باتلاق عراق گير نكند و كسر بودجه افزايش نيابد كه اين افزايش تنها در سال جاري(سال 2006) بيش از 700 ميليارد دلار برآورد شده است و ... و حالا مي خواهند با حذف پولي كه دهها سال به دفن و ختم بازنشستگان متوفا اختصاص داشت قسمتي از آن را جبران كنند!.

جك در سال 1947 هنگامي كه پدرش در نيروي دريايي آمريكا بود در بندر پرتسموت در ايالت ويرجينيا به دنيا آمد و بعدا در رشته حقوق تحصيل كرد. جك كارتر يك دمكرات غربي (خيلي ليبرال) است. در آمريكا، دمكرات ها به دمكراتهاي جنوبي (تقريبا همفكر جمهوري خواهان) و دمكراتهاي غربي (ايالات غربي آمريكا) تقسيم مي شوند.

با افشاگري هاي وقت به ويژه اظهارات يك مقام بازنشسته «سيا» كه كاخ سفيد در آستانه حمله نظامي به عراق به هشدارهاي آن سازمان توجه نكرد و گزارش سيا را پس از تحريف كردن منتشر و به آن استناد كرد، پيش بيني شده بود كه در انتخابات پارلماني نوامبر 2006، كنترل قوه مقننه آمريكا به دست دمكرات ها افتد[که افتاد ولي چون از اصلاح وضعيت و"تغيير" وعده داده شده خبري نشده است راي دهندگان درصدد هستند تا در انتخابات نوامبر 2010 به اکثريت حزب دمکرات در قوه مقننه آمريکا پايان دهند].

 

جک کارتر


1014م: 14فوريه 1014 ميلادي پاپ بنديكت هشتم در كنار پلكان سن پترز در رم، هانري دوم از آلمان را پذيرفت و اورا عنوان امپراتور كاتوليكهاي اروپا داد و به همين سبب قلمرو او امپراتوري مقدس خوانده مي شد. وي دومين آلماني بود كه براي دريافت اين مقام رنج سفر رم را برخود هموار كرده بود.

هانري دوم پسر حاكم باوير آلمان و داماد امير لوكزامبورگ سپس پشت سر پاپ وارد كليسا شد و تعهد سپرد كه حافظ كليسا و كاتوليكها در قلمرو خود باشد و سپس پاپ كره زرين سلطنت كاتوليكها را كه بربالايش يك صليب طلائي بود در دست او گذارد و عمل انتصاب انجام شد.

پيش از او « اوتو سوم» ــ او هم از ميان آلماني ها از سوي پاپ امپراتور كاتوليكها شده بود. نامزد اين مقام بايد حمايت فرانكها و ژرمن هارا از خود قبلا به اطلاع پاپ مي رسانيد. با وجود اين، قدرت مطلق در دست خود پاپ بود. هانري دوم پس از اين انتصاب با دشواري طغيان اميران چند نقطه از امپراتوري رو به رو شدو ....

 

هانري دوم كره ( ا’رب) زرين امپرتوري مقدس را در دست چپ گرفته است

 

1945م:شهر «درسدن» آلمان 13 فوريه سال 1945 مورد حمله 772 بمب افكن انگليسي و امريكايي قرار گرفت و 14 فوريه (روزبعد) دوباره 311 بمب افکن آن را بمباران کردند که شديدا آسيب ديد و از نفوس آن جمعا 45 هزار تن كشته و 90 هزار نفر ديگر مجروح شدند. به نوشته مورخان، اين بمباران لازم نبود زيراکه که شکست آلمان قطعي و نيروهايش درحال عقب نشيني بودند. بمباران درسدن 56 روز قبل از خودکشي هيتلر صورت گرفته بود!.

در بمباران درسدن از بمب هاي آتشزا استفاده شده بود كه گرمايي معادل ششصد درجه ايجاد و تيرهاي آهن ساختمانها را ذوب كرده بودند.

در اين زمينه كتابهاي متعدد از جمله كتاب «آتش» تاليف فردريك مورخ آلماني و كتاب «كشتارگاه شماره پنج» تاليف نويسنده آمريكايي كورت ودنه گات انتشار يافته است. مورخان بمباران درسدن را به آن صورت و در آن زمان يک انتقامگيري از ملت آلمان بشمارآورده اند.

13و 14 فوريه 2003 و همچنين فوريه 2010 به اين مناسبت راهپيمايي هاي گسترده اي بر ضد بمباران «درسدن» برگزار شده بود و بازماندگان اين بمباران با تلويزيونها مصاحبه كردند. بمباران مراكز غير نظامي آلمان تا سال 1945 عمدتا با هدف تضعيف روحيه آلماني ها که برخي از آنان قبلا خودرا "سوپر من" مي دانستند صورت مي گرفت ولي کمتر از دو ماه مانده به پايان جنگ، چرا؟. نيروي هوايي آلمان در ماههاي آخر جنگ به سبب نداشتن سوخت، قادر به دفاع از آسمان اين كشور نبود.

 

1779م:14 فوريه سال 1779 كاپيتان «جيمز كوك» انگليسي در سفر خود به منطقه اقيانوس آرام، در هاوايي به دست يكي از مردان اين جزيره كشته شد. هاوايي كه كوك در خاطراتش آن را جزاير «ساندويچ» نوشته است در آن زمان يك كشور مستقل و متمدن و داراي نظام حکومتي سلطنتي و پادشاه بود.

كوك به هرجا كه مي رسيد، روي كاغذ و يا نصب يك پرچم، انگلستان را مالك آن اعلام مي كرد كه بعدا سند بلعيدن اين مناطق توسط دولت انگلستان قرارگرفت.

كوك در سفر اول خود به جنوب اقيانوس آرام تا استراليا و نيوزيلند پيش رفته بود كه قبل از او هلندي ها به آنجا رسيده و نامگذاري كرده بودند. وي تا توانست نام هاي هلندي را حذف و نام انگليسي بر آن مناطق گذارد. براي مثال؛ آن قسمت از استراليا را كه به آنجا رسيده بود «نيو ساوت ويلز» ناميد. در سفر دوم، وي تا منطقه منجمده جنوبي پيش رفت. كوك قبل از اين سفر ها كاپيتان كشتي هاي بازرگاني در آبهاي اروپا از جمله بالتيك بود.

 

كاپيتان كوك

 

1945م: 14فوریه سال 1945 ابن سعود پادشاه کشور سعودی وارد رزمناو آمریکایی کوینسی USS Quincy در آبهای مصر شد و با روزولت ملاقات و مذاکره کرد. در پی این مذاکرات بود که میان دو کشور مناسبات سیاسی برقرار شد و متعاقب آن کمپانی های نفتی آمریکا وارد کشور سعودی شدند و به کشف و استخراج نفت پرداختند که ادامه دارد. دولت سعودی عمدتا به خاطر دوستی خود با آمریکا حاضر نشد با شوروی تا اواخر دهه 1980 (دوران زوال و فروپاشی) روابط سیاسی برقرار کند. روزولت برای شرکت در مذاکرات سران سه قدرت در یالتا (کریمه) با رزمناو کوینسی تا جزیره مالت (مدیترانه) و از آنجا با هواپیما به کریمه رفته بود زیرا که آلمان داشت از پای درمی آمد و توان هوایی نداشت که به هواپیمای حامل روزولت دسترسی یابد و آسیب برساند. روزولت در بازگشت از کریمه به مالت، با همان کشتی به مصر رفت و با ابن سعود، فاروق پادشاه مصر و هایله سلاسی امپراتور اتیوپی ملاقات و شالوده مناسبات آمریکا با آنان را ریخت. چرچيل نخست وزير وقت انگلستان که در يالتا با روزولت مذاکره کرده بود از اين ديدار راضي نبود زيراکه نمي خواست آمريکا وارد حوزه نفوذ انگلستان بويژه کشور سعودي شود.

 

ابن سعود با روزولت از طريق يک مترجم نظامي در رزمناو کوينسي مذاکره مي کند

 

2006م:بامداد دوشنبه (13 فوريه 2006) مشاوران قضايي، صدام حسين و شركاء اتهام وارده به او در كشتار 140 شيعه در سال 1982 (21سال پيش از اشغال نظامي عراق)در دجيل، از شركت در جلسه دادگاه خودداري كرده بودند و خليل الدوليمي صدر مشاوران قضايي او گفته بود كه تا رئوف عبدالرحمن رئيس دادگاه باشد در جلسه حاضر نخواهند شد زيرا كه عبدالرحمن در زمان اقتدار صدام غيابا به حبس ابد محكوم شده و به دليل كينه شخصي نمي تواند منصفانه قضاوت كند. به علاوه، ازآنجاکه اين محاكمه مورد توجه جهانيان است و غير علني هم اعلام نشده است؛ چون همه نمي توانند تماشاگر مستقيم آن باشند لذا ضرورت دارد كه پخش مستقيم تلويزيوني شود تا عراقي ها و جهانيان در جريان آن قرار داشته باشند. اين جلسه پس از يك وقفه چندين روزه تشكيل شده بود زيرا كه در آخرين جلسه هم وكيلان صدام و خود او به حالت اعتراض، از جلسه خارج شده بودند.

ساعتي پس از اعلام اظهارات خليل الدوليمي، ماموران مربوط صدام حسين و برادرش «برزان ابراهيم التكريتي» را با زور به دادگاه برده بودند.

مامور گارد برزان را كه زير پيراهن برتن داشت و نشان مي داد كه با جبر و زور به دادگاه منتقل شده بود، حتي با زور دست وارد جايگاه متهمان ساخت و خواست او را بر صندلي بنشاند كه برزان بر زمين نشست و پشت خود را به رئيس دادگاه كرد. وي بعدا بپاخاست و دست به اعتراض زد و گفت كه او را شكنجه كرده بودند. رسانه هاي برخي از کشورها نوشته بودند: از آنجا که عراق تحت اشغال نظامي آمريکاست و قدرت اول در عراق، دست کم بايد در اين يک مورد، تشريفات محاکمات آمريکا رعايت مي شد و متهم را با زور و چنين وضعيتي به جلسه محاکمه منتقل نمي کردند - کاري که در اوراق تاريخ خواهد ماند و ....

در اين ميان صدام كه پيراهن عربي آبي رنگ بلندي بر تن و دمپايي برپا داشت (لباس اطاق) و كت پالتو مانندي را بر روي اين پيراهنش پوشانده بودند، در حالي که مانند جلسات قبل يك جلد قرآن به دست داشت، بدون نشستن بر صندلي، خطاب به رئيس دادگاه شعار مرگ بر جورج دبليو بوش را سر داد. وي سپس به رئيس دادگاه گفت: شرم بر تو، رئوف!. با اين رفتار مي خواهي حقارت خود را جبران كني؟!.

خليل الدوليمي وكيل ارشد صدام پس از اطلاع از قضيه (انتقال صدّام به جلسه محاکمه با زور) گفت كه ما به تحريم دادگاه تا تعويض رئيس آن ادامه مي دهيم زيرا كه طبق اصول بين المللي امر قضاوت، قاضي دادگاه نبايد خصومت شخصي با متهم و يا متهمان داشته باشد. طبق استاندارد بين المللي كه به صورت ميثاق جهاني درآمده است نمي توان با زور يك متهم را به جلسه دادگاه برد. به علاوه، در تعريف بين المللي، دادگاه مركب است از قاضي (بيطرف)، داديار (نماينده دادستان) از يكطرف و از سوي ديگر متهم و وكيل يا وكيلانش. شهود جايگاه ديگري دارند. چون ما وكيلان صدام، به دليل عدم صلاحيت رئيس تازه دادگاه، جلسات آن را تحريم كرده ايم، محاكمه نمي تواند بدون رسيدگي قبلي به صلاحيت اين رئيس ادامه يابد. محاكمه غيابي در صورتي است كه متهم در دسترس نباشد و ناپيدا باشد. در تعيين وكيل تسخيري نيز موافقت متهم؛ شرط است. بنابراين، از نظر او (الدوليمي) ادامه اين محاكمه، قانوني و مطابق استاندارد بين المللي نمي تواند باشد.

«رمسي كلارك» دادستان اسبق آمريكا هم قبلا گفته بود كه جورج دبليو بوش مي خواهد كه صدام اعدام شود زيرا كه گفته شده است صدام براي قتل پدر او در جريان سفرش به كويت در اوايل دهه 1990 توطئه كرده بود. بنابراين، هرچه را که او مي بيند پيرامون کينه شخصي دور مي زند!.

صدام و برادرش بعدا اعدام شدند.

 

صدام درجلسه 13 فوريه 2006

 

2006م:ساعت پنج و نيم بعد از ظهر شنبه 11 فوريه 2006، در رانچ (مزرعه) پنجاه هزار ايكري خانواده آرمسترانگ در جنوب تكزاس (نزديك به شهر كورپس كريستي)، ديک چني (در آن زمان 65 ساله و بيمار قلبي) جورج دبليو بوش رئيس جمهور وقت آمريكا كه به شكار پرنده بد ـ بده (به زبان تركي: بلدرچين) سرگرم بود «هري ويتينگتون» حقوقدان 78 ساله تكزاسي را گلوله زد و از ناحيه راست بدن، صورت، گردن و سينه مجروح كرد كه اعلام شد اصابت گلوله تصادفي بود.

به اظهار بانو «آرمسترانگ» ميزبان چني، ويتينگون هنگام نشانه گيري، ناگهان از ميان بوته ها نمودار شده بود!. «چني» در آن لحظه به سوي دسته اي از بلدرچين ها كه از ميان آن بوته ها به پرواز در آمده بودند با فشنگ ساچمه اي تيراندازي كرد كه ساچمه ها به بدن ويتينگتون اصابت كرد و محافظان چني او را به بيمارستاني در كورپس كريستي منتقل كردند. با چني كه به بيماري قلبي مبتلاست، هميشه يك دكتر همراه است و اين دكتر مانع خونريزي شديد ويتينكتون شده بود.

خبر اين تيراندازي پس از گذشت 24 ساعت انتشار يافته بود كه شبكه هاي تلويزيوني آمريكا با تعجب از تاخير انتشار رويداد، يكشنبه شب (12 فوريه) آن را پخش كردند و اشاره كردند كه اگر روزنامه محلي «كورپس كريستي كالر تايمز» به آن اشاره نكرده بود، شايد باز هم به اطلاع آنها نمي رسيد!.

ويتينگتون كه اعلام شده بود در وضعيت چندان خطرناك نيست، قبلا از اعضاي شوراي مديريت زندانهاي تكزاس بود كه پيش از رويداد مزرعه خانواده آرمسترانگ به عضويت كميسيون ايالتي نظارت بر گورستانها (تدفين و ترحيم) منصوب شده بود. وي يك جمهوريخواه و از كمك دهندگان مالي به انتخابات جورج دبليو بوش بود، ولي بر سر ايجاد يك پاركينگ عمومي در شهر آستين (پايتخت تكزاس) در محل مستغلات (خانه هاي متعلق به او ويژه اجاره دادن) با شهرداري محل مرافعه داشت.

به شكار رفتن هاي «چني» در گذشته نيز خالي از جنجال نبود. يکي از اين قضايا مربوط به سال 2003 است كه چني در پنسيلوانيا به شكار قرقاول رفته بود. روزنامه ها نوشته بودند كه محافظان چني چند دسته قرقاول را كه قبلا به قفس انداخته بودند آزاد كردند تا چني آنها را بزند و او در آن روز 70 قرقاول از اين دست را تير زده بود. انتشار اين خبر خالي از ايجاد خشم و نفرت در برخي از مردم نبود. در سال 2004 نيز وي با «آنتونيو سكاليا» قاضي ديوان عالي به شكار اردك به لوئيزيانا رفته بود كه مقاله نگاران روزنامه ها نوشتند دعوت از سكاليا به شكار، درحالي صورت گرفته بود كه ديوان عالي به يك پرونده نفتي در رابطه با «ديک چني» رسيدگي مي كرد.

رويداد تيراندازي در رانچ «آرمسترانگ» سبب شده بود كه رسانه ها در باره اين رانچ هم بنويسند. اين مزرعه در سال 1882 (124 سال پيش) توسط يك رنجر تكزاسي (پليس آن زمان ـ هفت تير كش) در اراضي بوميان (سرخپوستان) اخراج شده ساخته شده كه به ميراث براي فرزندان و نوه هايش باقي مانده است كه از ميان آنان سفير و سياستمدار هم برخاسته است.

از فوريه 2006 که ويتينگتون مجروح شد ديگر خبري درباره اين قضيه و احوال مجروح انتشار نيافته است تا مردم در جريان کار قرار داشته باشند و خواستار روشدن ساير پروندهاي چني ازجمله مسائل نفتي او و سوء استفاده هاي کمپاني هاليبرتون و واقعيات تعرض نظامي به عراق و ... شوند!.

 

Cheney


2006م:يك مسافر 56 ساله 11 فوريه2006 در يك پرواز شبانه شركت هواپيمايي «يونايتد» از شهر واشنگتن به لس آنجلس در توالت هواپيما خودكشي كرد. وي در توالت هواپيما خود را حلق آويز كرده بود، كاري كه سابقه نداشته است. خدمه پرواز كه متوجه اشغال توالت براي مدتي بيش از 15 دقيقه شده بودند و از داخل آن صدايي نشنيده بودند، در را باز كردند و با جسد مسافر رو به رو شدند. طبق بليت و اسناد به دست آمده از جيب متوفا، وي «جرالد جورجتيس» نام داشت و ساكن شهر ميامي فلوريدا بود. جزئيات بيشتري در اين زمينه انتشار نيافته است.


2006م:از مروري دقيق بر گزارش هايي كه در دو روز 10 و 11 فوريه 2006 از مسكو و پكن مي رسيد و روش انتشار مطالب مربوط به چين و روسيه در رسانه هاي غرب، چنين بر مي آيد كه كدورت بلوك «اوراسيا» با بلوك «ناتو» از يکديگر، رو به افزايش گذارده است. بانتشار جزئيات گزارش پنتاگون درباره قدرت نظامي فزاينده چين و تشديد انتقاد از وضعيت دمكراسي در روسيه (طبق تئوري هاي غرب) اين كدورت را آشگار مي کرد. برخي از رسانه هاي آمريكا و به ويژه تلويزيون كابلي «سي ان ان» جمهوري توده اي چين را در اخبار خود «چين كمونيست» مي نامند. از سال 1972 تا كنون چنين عبارتي، كمتر بكار برده مي شد. ناميدن دولت پكن به «چين كمونيست» به موازات صيقل دادن و افزايش انتشار گزارش هاي مربوط به ضعف هاي موجود در چين بوده است از جمله انفجار معدن، آلودگي آب و ....

«كونگ كوان» سخنگوي وزارت امورخارجه چين گزارش وزارت دفاع آمريكا درباره قدرت روز افزون نظامي چين را نوعي مداخله در امور چين توصيف كرد و پروفسور «ونگ شينژون» استاد و كارشناس نظامي چين گفت كه گزارش پنتاگون جز تخريب روابط چين و آمريكا ثمر ديگري نداشته است و افزود كه هدف از تنظيم اين گزارش به آن صورت، به دست دادن بهانه براي تقويت نظامي آمريكا در منطقه اقيانوس آرام و استقرار هرچه بيشتر در اين منطقه و افزايش بودجه نظامي جهت خريد تسليحات تازه از كارخانه ها و ايجاد جنگ سرد ديگري در جهان بوده است.

مشاهده تشنج در مذاكرات وزيران دارايي كشورهاي گروه 8 در مسكو نشانه به خشونت گراييدن روسيه تعبير شده است. در آستانه تشكيل اين جلسه بود كه پوتين عدم رضايت غرب را ناديده گرفت، و سران حماس را براي مذاكره به مسكو دعوت كرد و در پاسخ تهديد سناتور مك كين مبني بر تحريم جلسات گروه 8 در روسيه گفت: «به جهنم» و در ملاقات 11 فوريه 2006 با وزيران دارايي گروه غرب گفت كه روسيه از سال 1994 مي كوشد كه وارد سازمان 149 عضوي «تجارت جهاني» شود ولي هنوز موفق نشده است، زيرا كه بهانه نداشتن موافقتنامه تجاري با آمريكا سد اين راه است و وي تصميم دارد كه با مقامات آمريكايي در زمينه اين عضويت روسيه مذاكره جدي كند. وي گفت كه مشاركت روسيه در گروه 8 هم كامل نيست!.

وزيران دارايي گروه 8 نتوانستند در نشست مسكو درباره بازار پول تبادل نظر كنند زيرا كه به سبب عضويت ناقص روسيه، بايد مذاكرات خود را بدون حضور وزير دارايي روسيه انجام مي دادند كه درخواست ترك جلسه از ميزبان، كاري مودبانه نبود. در نشست مسكو، روسيه به عنوان دومين صادركننده نفت در جهان تحت فشار بود كه به كاهش بهاي افسار گسيخته نفت كمك كند كه روسيه در اين زمينه وعده نداد و تشنج به همين سبب بروز كرد زيرا وزيران ديگر گفته بودند كه بهاي نامشخص نفت ثبات رشد اقتصادي را بر هم مي زند و اگر مسئله حل نشود، جهان در برابر «ريسك» باقي خواهد ماند.

 

کونگ


2010م:یک دانشیار 42 ساله زیست شناسی دانشگاه آلاباما شعبه هانتسویل Huntsville، جمعه ـ 12 فوریه 2010 در جلسه استادان و مدرّسان دپارتمان زیست شناسی این دانشگاه با شلیک تپانجه سه استاد را کشت، دو استاد دیگر و یک کارمند دپارتمان را مجروح ساخت، سپس از اطاق محل برگزاری جلسه بیرون رفت، تپانچه را به گوشه ای افکند و چند دقیقه بعد در همان ساختمان ـ ساختمان دانشکده علوم ـ دستگیر شد و به مرکز پلیس انتقال یافت. وی بانو «ایمی بیشاپ Amy Bishop» نام دارد، از دانشگاه هاروارد در رشته فیزیولوژی سلسله اعصاب (Neuroscientist) دکترا گرفته و از پژوهشگران برجسته ژنیتک است که با کشفیاتی در زمینه رشد سلول در چارچوب اینکیوبیتور Incubator(جانداران حاصل از تولد زودرس) امید ورود به باشگاه نوابغ دانش بیولوژی و نامزدی جایزه نوبل را داشت. دکتر بیشاپ متولد ایالت ماساچوست (ایالت شمال شرقی، معروف به لیبرال دمکرات) از سال 2003 به جنوب ایالت متحده منتقل شده و به عنوان استاد موقت (دانشیار) به استخدام دانشگاه دولتی آلامابا (ایالت شدیدا محافظه کار آمریکا) درآمده بود. وی دارای همسر و چهار فرزند است. در این جلسه دوازدهم فوریه 2010 دپارتمان (گروه زیست شناسی) دانشگاه آلاباما شعبه هانتسویل 12 استاد و دانشیار شرکت داشتند.

دکتربیشاپ برغم داشتن نبوغ در رشته تخصصی خود انتظارداشت که درخواست او برای ارتقاء به استادی ـ که یک عنوان استخدامی دائمی است موافقت شود ولی این درخواست رد شده بود. وی از این رای تقاضای تجدید نظر کرده بود که ضمن رسیدگی مجدد رای قبلی مورد تایید قرارگرفت. طرح مسئله در جلسه 12 فوریه استادان و مدرسان دپارتمان زیست شناسی دانشگاه ظاهرا آخرین تلاش دکتر بیشاپ برای تبدیل وضعیت استخدامی خود بود و تفسیر تصمیم او به تیراندازی، این بوده است که این جلسه هم اورا مایوس کرده و از حالت طبیعی خارج ساخته بود. وجود رئیس دپارتمان درمیان مقتولین، درستی این نظریه را تاحدّی تایید می کند. دکتر بیشاپ هنگام انتقال با اتومبیل پلیس به بازداشتگاه، با صدای بلند تنها موفق به ادای این جمله شده بود ...که راه دیگری برایش باقی نمانده بود.

شعبه دانشگاه آلاباما در شهر هانتسویل دارای 7 هزار و پانصد دانشجو است. این شهر که یکی از مراکز تحقیقات فضایی آمریکا در آنجا قراردارد در شمال این ایالت و نه چندان دور از ایالت تنسی واقع است.

بعدا یک مامور بازنشسته پلیس ماساچوست گفته بود که «ایمی بیشاپ» در سال 1986 (زمانی که 18 ساله بود) در خانه والدین برادرش را تیر زده بود که همان زمان والدین او به ماموران تحقیق ثابت کرده بودند که «ایمی» سرگرم بازدید تفنگ شکاری تازه پدرش بود که گلوله از آن خارج شد و به برادرش که از راهرو خانه می گذشت اصابت کرد و پدر او این تفنگ را همان روز خریداری کرده بود زیراکه که چند شب پیش از آن خانه آنان در معرض دستبرد قرارگرفته بود و تا آن زمان «ایمی» طرز کار با تفنگ را نمی دانست. ماموران تحقیق و دستگاه قضایی محل این استدلال را پذیرفته و قرار منع تعقیب صادر کرده بودند و برای «ایمی» هم سابقه نشده بود. اصحاب نظر طرح این ماجرای کهنه را پس از 24 سال احتمالا با هدف انحراف اذهان از ردّ درخواست استاد دائمی شدن دکتر بیشاپ دانسته اند که مسئله ساز بوده و گفته اند که در ایالات جنوبی و محافظه کار آمریکا معمولا «سیاست» در کار ارتقاء و ترفیع استخدامی مداخله دارد و عمل دکتر بیشاپ باید یک هشدار و «ویکینگ کال Waking - call» برای مقامات ارشد باشد.

 

Amy Bishop

 

2010م:12 فوریه 2010 آژانس دفاع موشکی آمریکا اعلام کرد که یک سلاح لیزری ضد موشک را در آسمان کالیفرنیا آزمایش کرده است و این نخستین آزمایش از این دست درجهان است. با این آزمایش، طبقه و نسل نوینی از سلاحهای ضد موشکی پا به عرصه وجود گذارده است. قبلا سلاحهای ضد موشکی ـ همانند خود موشک از سوخت شیمایی استفاده می کردند که سلاح تازه یک «Ray - Gun» و اشعه ای و ایربورن لیزر Airborne Laser و کم هزینه است.

اعلامیه آژانس پنتاگون حکایت دارد که در این آزمایش، سلاح ضد موشکی مورد بحث از داخل یک جمبو جت (بوئینگ400 - 747) ) عمل کرده و یک موشک بالیستیک چند مرحله ای را در آسمان ردگیری و منهدم ساخته است. موشک بالیستیک از دریا و از ساحل میانی ایالت کالیفرنیا پرتاب شده بود و بوئینگ حامل سلاح لیزری ضد موشک از پایگاه هوایی ادواردز واقع در همین ایالت به پرواز درآمده بود. این جمبو جت برای حمل سلاح لیزری و عملکرد این سلاح در جریان پرواز هواپیما، تغییر وضعیت داده شده است. در اعلامیه آژانس دفاع موشگی پنتاگون زمان آزمایش سلاح لیزری تازه به دست داده نشده است. این آژانس عکس بالا را از جمبو جت تغییر وضعیت داده شده حامل سلاح لیزری ضد موشکی تازه در اختیار رسانه ها قرار داده است.


1349: گروهي از مردم استراسبورگ (شهري در شمال شرقي فرانسه، در منطقه آلزاس و نزديک به مرز آلمان) به جان يهوديان شهر افتادند، جمعي از آنان را سوزاندند و بقيه را اخراج کردند. يك روزنگار مسيحي شمار يهوديان مقتول در اين رويدادرا دو هزار تن نوشته است.

1849: جيمز ناکس پوک (پک) James knox Polk نخستين رئيس جمهوري آمريکا بود که در اين روز با دوربين از او عکس گرفته شد. اين عکس در شهر نيويورک گرفته شد. در آن تاريخ، از عمر دوربين عکاسي و چاپ عکس زماني نمي گذشت. قبلا تصاوير به صورت ترسيم بود.

1876: "گراهام بل" اختراع خود - تلفن را به ثبت داد تا به نام او باقي بماند.

1899: در پي جرّ و بحث هاي طولاني، کنگره آمريکا بر ماشين راي گيري صحه گذارد و نصب آن در حوزه هاي راي گيري را تصويب کرد. اين ماشين دستي بود نه برقي (الکترونيک).

1895: «ماكس هركايمر» فيلسوف و جامعه شناس آلماني به دنيا آمد.

1918: روسيه شوروي تقويم گريگوري را جانشين تقويم ژوليان کرد و به اين ترتيب يکم فوريه 14 فوريه شد. اين اقدام روسيه از يکم فوريه طبق تقويم ژوليان آغاز شد و تقويم آن کشور 14 روز به جلو کشانيده شد. تقويم ژوليان از سال 46 قبل از ميلاد عموميت يافته بود و تقويم گريگوري که از قرن بيستم تقويم يونيورسال (جهاني) شده است از سال 1582. روسيه آخرين کشور اروپايي بود که تقويم ژوليان را کنار گذارد.

1941: آلمان براي حمايت از ايتاليائي ها در شمال آفريقا كه مورد تعرض انگليسي ها قرار گرفته بودند در ليبي و تونس نيرو پياده كرد و جنگ شمال آفريقا شدت گرفت.

1942: چتربازان ژاپني در سوماترا (اندونزي) فرود آمدند و ضمن جنگ با هلنديها به تصرف اين منطقه پرداختند که جزيره اي بزرگ است.

1956: خروشچف رهبر وقت شوروي در آخرين جلسه كنگره بيستم حزب كمونيست اين كشور برخي از اقدامات خشونت آميز استالين رهبر متوفاي شوروي را محكوم و تقبيح كرد. به باور برخي از مورخان، خروشچف با اين اقدام طلسمي را شکست که مآلا به فروپاشي شوروي انجاميد.

1958: سلاطين ساخت انگلستان اردن و عراق كه موجوديت خود را در برابر گسترش ناصريسم در خطر مي ديدند تصميم به تاسيس فدراسيون اردن و عراق گرفتند كه پنج ماه بعد كودتاي ژنرال قاسم به عمر سلطنت در عراق پايان داد.

1979: آدولف دابز Adolph Dubs سفير آمريكا در كابل توسط اسلاميست ها ربوده و كشته شد. دابز 59 ساله با روي کارآمدن کمونيستها به سفارت آمريکا در کابل منصوب شده بود. دولت آمريکا از زمان قتل او تا سال 2002 (پس از برکنارشدن طالبان) سفير ديگري به کابل نفرستاده بود.

1989: از سوي آية الله عظمي خميني براي سر سلمان رشدي نويسنده كتاب آيه هاي شيطاني جايزه تعيين شد و اين فتوا همچنان به قوت خود باقي است. برغم مرتد خوانده شدن سلمان رشدي، پادشاه انگلستان در سال 2007 به او لقب Sir داد. وي در بمبئي هند به دنياآمده و تبعه انگلستان است.

1981: يک نايت کلاب (بار و جايگاه رقص) در دوبلين(جمهوري ايرلند) دير وقت شب آتش گرفت که ضمن آن 48 تن کشته و 214 نفر مجروح شدند. هنگام وقوع حريق بيش از هشتصد نفر در اين نايت کلاب بودند. وقوع چنين رويدادي در مورد نايت کلابها بي سابقه نبوده است.

1991: در حمله موشكي آمريكا به بغداد 300 تن كشته شدند.

2005: رفيق حريري ميلياردر لبناني و قبلا پنج بار (متناوبا از سال 1992 تا سال 2004) نخست وزير اين کشور بر اثر انفجار کشته شد. هنگام عبور خودرو حامل او از يک خيابان بيروت، اين انفجار به قدرت هزار کيلوگرم تي ان تي به وقوع پيوست. انفجار به رهگذران و ساختمانهاي اطراف آسيب رسانيد و جمعا 21 تن کشته شدند. وي يک دولتمرد مخالف مداخله سوريه در امور لبنان بود. با اينکه براي بررسي اين رويداد و کشف عامل اصلي آن يک کميسيون بين المللي تشکيل شده است هنوز نتيجه قطعي به دست نيامده است.

منبع:iranianshistoryonthisday.com

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------