افزایش شدید هزینه های سفر در ایران/ ترکیه مقرون به صرفه تر از داخل است



 هزینه‌های مسافرت به شهرهای داخلی ایران,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی
با یک دودوتا چهارتای ساده می‌توان برآورد کرد که یک سفر به مقصد شهرهایی مانند مشهد، شیراز یا شهرهای استان هرمزگان برای یک خانوار ۴نفره برای مدت ۳شب و ۴روز اقامت ممکن است تا ۴۰میلیون تومان هزینه داشته باشد. 

 روزنامه همشهری نوشت:برآورد هزینه‌های مسافرت به شهرهای داخلی ایران نشانگر آن است که اگر کسی بخواهد به‌صورت شخصی یا از طریق تور گردشگری مسافرت کند، باید برای ۳شب و ۴روز اقامت بین ۷ تا ۱۰میلیون تومان بابت هزینه حمل‌ونقل، اقامت و غذا پرداخت کند.

 

این هزینه‌ها در مورد شهرهای جنوبی که این روزها در پیک سفر قرار دارند تا ۲۰میلیون تومان هم افزایش می‌یابد.

 

برای نمونه، هزینه تور قشم حدود ۱۰میلیون تومان است که تا ۱۵میلیون تومان هم افزایش می‌یابد. همچنین کف قیمت تور تهران-کیش برای تاریخ ۱۵تا ۱۸اسفند ۷میلیون‌و۹۰۰میلیون تومان است که تا ۲۱میلیون تومان هم بالا می‌رود.

 

این در حالی است که در حال حاضر هزینه ۳شب مسافرت به استانبول با پرواز بعدازظهر و هتل ۳ستاره حدود ۱۰میلیون تومان است.

 

محبوب‌ترین کشور برای سفر خارجی ایرانی‌ها، ترکیه است. در نوروز۱۴۰۲ بیش از یک میلیون ایرانی به خارج از کشور سفر کردند که بیشترین سفرها به مقصد ترکیه بوده است. این آمار در طول سال به ۶میلیون نفر هم می‌رسد.

 

علت اصلی اینکه ترکیه نخستین مقصد گردشگری خارجی ایرانیان است، این است که ویزا نمی‌خواهد و هر زمان کسی اراده ‌کند می‌تواند به این کشور سفر کند. این در حالی است که کشورهای آسیایی مانند امارات متحده عربی، تایلند، مالزی و غیره نیاز به ویزا دارند. علاوه بر آن، دسترسی به ترکیه راحت‌ است و ایرانیان، هم از طریق مرز هوایی و هم از مرز زمینی می‌توانند به این کشور بروند.

 

ارزان‌ترین شهر ترکیه برای مسافرت، وان است. فاصله وان با شهرهای مرزی ایران کم است و سفر به آن برای ایرانیان مقرون به صرفه است. در حال حاضر، شروع قیمت تورهای تهران به وان به‌مدت ۳شب از مسیر زمینی با اتوبوس از ۶میلیون تومان به بالا است اما از ۲۸اسفندماه که پرواز رفت و برگشت وان-تهران شروع می‌شود قیمت‌ها بالاتر می‌رود و ممکن است تا بالای ۲۰میلیون تومان هم افزایش یابد.

 

علاوه بر وان، هزینه ۳شب مسافرت به استانبول با پرواز بعدازظهر و هتل ۳ستاره حدود ۱۰میلیون تومان است. این هزینه نزدیک عید نوروز به بالای ۲۰میلیون تومان افزایش می‌یابد. علاوه بر ترکیه، تور باتومی گرجستان با هتل ۵ستاره با صبحانه و شام در زمستان ۸ تا ۱۰میلیون تومان بوده که از مسافرت به کیش و قشم ارزان‌تر است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------