هواشناسی: در حال بارورسازی ابرها هستیم/ توقف مازوت‌سوزی نیروگاه شازند حداکثر تا ۳ هفته آینده



هواشناسی ,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی
رئیس سازمان هواشناسی کشور با پیش‌بینی بارش‌های زیر نرمال برای زمستان و اوایل بهار سال آینده گفت: ممکن است امواجی بارشی به صورت غیرمترقبه، موقت و موردی طی زمستان و بهار سال آینده کشور را تحت تاثیر قرار دهد اما این امواج در الگوها و مدل‌ها دیده نمی‌شود. 

 به گزارش همشهری آنلاین: سحر تاجبخش رئیس سازمان هواشناسی کشور اظهار کرد: بر اساس نقشه‌ها، شواهد و اطلاعات موجود، برای فصل زمستان تا اوایل بهار سال آینده سیگنال خاصی در مورد بارش‌ها وجود ندارد، از این رو پیش‌بینی می‌کنیم بارش‌ها نرمال به سمت کم‌بارشی باشد.

 

وی با بیان این‌که ممکن است امواجی به صورت غیرمترقبه، موقت و موردی کشور را تحت تاثیر قرار دهد که این امواج در الگو‌ها و مدل‌ها دیده نمی‌شود، افزود: ۳.۵ سال است که در کشور شرایط خشکسالی داریم و باید در حوزه مدیریت منابع آب، کشاورزی، صنعت و محیط زیست برنامه‌های جدی داشته باشیم.

 

وی در خصوص بارورسازی ابر‌ها و اثرات آن بر افزایش میزان بارندگی‌ها گفت: بارورسازی ابر‌ها یک موضوع علمی است که در همه کشور‌های دنیا انجام می‌شود و قابل اجرا بوده و در تمام آزمایشگاه‌های مرتبط، این موضوع بررسی شده است.

 

رئیس سازمان هواشناسی گفت: ادعا‌های متفاوتی در خصوص تولید بارش وجود دارد و آنچه می‌توانیم به آن استناد کنیم، مقالات و مستنداتی بوده که در سازمان‌ها و ژورنال‌های بین‌المللی منتشر می‌شوند. در ایران نیز سازمانی زیر نظر وزارت نیرو در رابطه با بارورسازی ابر‌ها در حال فعالیت است.

 

نماینده مجلس وعده داد: توقف مازوت‌سوزی نیروگاه شازند حداکثر تا ۳ هفته آینده

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: طبق مذاکراتی که با وزیر نفت انجام شده استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه شازند حداکثر تا سه هفته آینده قطع خواهد شد.

 

به گزارش ایرنا؛ نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: طبق مذاکراتی که با وزیر نفت انجام شده استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه شازند حداکثر تا سه هفته آینده قطع خواهد شد.

 

«علی‌اکبر کریمی» افزود: در دیداری که با وزیر نفت صورت گرفت به رفتار تبعیض نسبت به مردم با اراک، روستاهای منطقه و شازند در استفاده از سوخت مازوت اشاره شد.

 

او ادامه داد: گلایه‌مندی که نیروگاه‌های استان تهران و مناطق دیگر از سوخت گاز استفاده می‌کنند اما نیروگاه شازند مازوت می‌سوزاند، مطرح شد و به واقع این انصاف نیست که آلودگی در این سطح تنها گریبان مردم اراک را بگیرد.

 

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وزیر نفت در این دیدار به این نکته پرداختند که در دیگر مناطق کشور نیز به حد ضرورت از سوخت مازوت استفاده می‌شود و وضعیت توزیع سوخت گاز و مازوت را که در کمیته‌ای سه جانبه با حضور وزرای نفت و نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست مورد بررسی قرار می‌گیرد را تشریح کرد.

 

کریمی عنوان کرد: در ادامه تشریح وضعیت اراک به تعداد ۱۱۴ روز آلودگی این شهر اشاره شد و طبق گفته وزیر نفت، پیشنهاد توقف خط تولید سه واحد از نیروگاه که از سوخت مازوت استفاده می‌شود برای چند هفته باقی مانده از سال به وزارت نیرو و نیز قطع سوخت مازوت در هفته‌های آینده ارایه شد.

 

او گفت: طبق قول‌های داده شده از سوی وزارت نیرو با توجه به گرمی هوا حداکثر تا سه هفته آینده استفاده از این سوخت حذف می‌شود.

 

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: وزیر نفت همچنین به موضوع مهم فیلتراسیون و استفاده از سوخت ترکیبی در نیروگاه شازند به عنوان راهکار بلند مدت تاکید کرد که این مورد به عنوان پیشنهاد به وزارت نیرو ارایه شده است.

 

کریمی تاکید کرد: مطالبه هوای پاک مردم اراک با تمام توان پیگیری می‌شود و امید است که مجموع پیگیری‌ها و اقدامات، اثربخش واقع شود.

 

اراک یکی از هشت کلانشهر آلوده کشور است که از ابتدای امسال تاکنون ۱۱۵ روز ناسالم در کارنامه خود به ثبت رسانده و آلاینده مسئول در هوای این شهر از ۲۰ آذرماه و با شروع مصرف مازوت از سوی نیروگاه حرارتی شازند، دی‌اکسید گوگرد است.


 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------