محیط زیست: شایعه برداشت لیتیوم از دریاچه ارومیه صحت ندارد



 شایعه برداشت لیتیوم از دریاچه ارومیه,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی
سعید شهند ‌مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: تنها ماده معدنی که از بستر دریاچه ارومیه برداشت می‌شود نمک خشک است و شایعات مبنی بر برداشت لیتیوم از این دریاچه صحت ندارد. 

به گزارش تسنیم: مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: تنها ماده معدنی که از بستر دریاچه ارومیه برداشت می‌شود نمک خشک است و شایعات مبنی بر برداشت لیتیوم از این دریاچه صحت ندارد.

 

سعید شهند ‌در پاسخ به این سؤال که "آیا از سطح دریاچه ارومیه لیتیوم برداشت می‌شود‌؟" اظهار داشت: دریاچه ارومیه به‌عنوان یک منبع غنی نمک در دنیا شناخته می‌شود که بعد از بحرالمیت دومین دریاچه شور جهان است و در شرایط اکولوژیکی و عادی آن در هر لیتر از آب دریاچه ۴۵۰ گرم نمک وجود دارد.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی افزود: برآوردهای صورت‌گرفته حاکی از وجود بیش از ۶ میلیارد تن نمک در این دریاچه است و مرجع تخصصی در زمینه مواد معدنی این دریاچه سازمان صنعت و معدن استان است که سال گذشته طی نامه‌ای رسمی به سازمان محیط زیست اعلام کرده‌اند که در دریاچه ارومیه لیتیوم وجود ندارد و لذا شایعات مبنی بر برداشت لیتیوم از دریاچه ارومیه، صحت ندارد و تصاویر مربوط به برداشت‌ها که در سطح فضای مجازی منتشر شده است مربوط به برداشت نمک خشک است.

 

وی ادامه داد: برداشت نمک خشک با مجوز و نظارت سازمان صمت و اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان انجام می‌گیرد و این موضوع اتفاق جدیدی نیست و این برداشت‌ها از سالیان گذشته و دور و به‌اقتضای شرایط دریاچه، در بخش‌های مختلفی از آن وجود داشته است که در راستای تأمین نیاز صنایع کشور و بخشی از آن نیز برای استفاده شهرداری‌ها و راهدارخانه‌ها بهره‌برداری می‌شود.

 

مدیر‌کل حفاظت محیط زیست استان با تصریح به اینکه برداشت نمک هیچ‌گونه تهدید و آسیبی به اکوسیستم دریاچه ارومیه و شرایط زیست‌محیطی آن ندارد، خاطرنشان کرد: مطابق نظر کارشناسان و متخصصان امر مناطق خاصی برای برداشت نمک خشک دریاچه ارومیه تعیین شده است و برداشت در این محل‌ها مطابق ضوابط زیست‌محیطی انجام می‌شود و هیچ‌گونه نگرانی در این خصوص وجود ندارد و از مردم عزیز استان درخواست داریم که از برخوردهای احساسی در خصوص موضوعات زیست‌محیطی خصوصاً دریاچه ارومیه پرهیز کنند و به شایعات و مطالب بی پایه و اساس در این خصوص توجه نکنند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------