سد "چهچهه" خراسان رضوی خشکید



 سد چهچهه ,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی
مدیر اداره منابع آب شهرستان کلات در خراسان رضوی گفت: سد چهچهه این شهرستان در نخستین روز‌های زمستان خشکید و هم اکنون تنها یک درصد از حجم مخزن ۱۹ میلیون متر مکعبی این سد آب دارد. 

 به گزارش ایرنا؛ مدیر اداره منابع آب شهرستان کلات در خراسان رضوی گفت: سد چهچهه این شهرستان در نخستین روز‌های زمستان خشکید و هم اکنون تنها یک درصد از حجم مخزن ۱۹ میلیون متر مکعبی این سد آب دارد.

 

فاطمه رضایی افزود: ورود آب به سد‌های این منطقه کاهش قابل توجهی دارد به طوری که حجم آب مخزن سد "قره تیکان" ۵۴ درصد و حجم آب مخزن سد "زاوین" ۷۵ درصد کاهش یافته است.

 

وی اضافه کرد: با توجه به کاهش شدید بارندگی در شهرستان کلات، نشستی با کشاورزان و اعضای شورا‌های اسلامی روستای "ایدلیک" و شهر "لایین" برگزار شد که در این نشست موضوع مطالعه و ساخت آب بندان‌ها برای ذخیره آب و تامین آب تابستانی زمین‌های برنج در این مناطق مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

مدیر اداره منابع آب شهرستان کلات در خراسان رضوی گفت: طبق خروجی این نشست، مقرر شد مالکان زمین‌های کشاورزی و کارشناسان آب منطقه‌ای نقاط مساعد برای ساخت این آب بندان‌ها را شناسایی کنند.

 

عملیات ساخت سد بر روی رودخانه چهچهه، که سال ۱۳۸۳ آغاز شده بود در اسفند ۱۳۹۵ با هزینه ۷۴۰ میلیارد ریال پایان یافت.

 

این سد واقع در حوضه آبریز شهرستان کلات، با هدف مهار، ذخیره و تنظیم جریان‌های دائمی و فصلی رودخانه چهچهه به منظور برنامه‌ریزی برای مدیریت صحیح بر رواناب‌های جاری در این منطقه مرزی شرق ایران و تأمین نیاز آبی ۷۲۹ هکتار زمین‌های زراعی و باغی پایاب این خطه ساخته شده است.

 

سد و شبکه آبیاری زهکشی چهچهه در فاصله ۱۱۰ کیلومتری شمال شرقی مشهد با حوضه آبریزی به گستره ۴۶۴ کیلومترمربع قرار دارد. این سد مخزنی دارای تاج ۲۵۰ متری، ارتفاع ۶۱ متر از پی سنگی و حجم مخزن در تراز طبیعی به میزان ۱۹ میلیون مترمکعب است.

 

شهرستان کلات در فاصله ۱۵۰ کیلومتری شمال مشهد قرار دارد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------