«گاوخونی» به مدت ۳ روز طعم آب زاینده رود را می چشد/خشکی ۹۹ درصدی تالاب!



 گاوخونی,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی
آبی که برای رسیدن به «گاوخونی» از هفتم آذرماه رهاسازی شده است، امروز از آب بند شهرداری ورزنه و بند آسیاب گذشته است و احتمالا شبانگاه به تالاب می رسد، زاینده رود تنها به مدت سه روز مهمان تالابی است که در آستانه خشک شدن کامل قرار دارد.

 به گزارش خبرآنلاین از اصفهان، در طول سالهای گذشته، عدم تامین حقابه آبه این تلاب مهم بین المللی، موجب تغییرات آب و هوایی زیادی در شهرهای اطراف شده است و کارشناسان سالهاست هشدار می دهند، ریزگردهای سمی در روزهای آلوده وبه ویژه در فصول گرم سال حتی تا پایتخت می رسد، هشداری که متاسفانه به گوش مسئولان نمی رود و با وجود بارندگی های خوب در سالهای اخیر، هیچ زمینه عملیاتی برای تامین حق آبه کامل محیط زیست حتی برای «گاوخونی» که روزی به «عروس تالابهای ایران» مشهور بود، سراغ نداشته ایم.

 

و اما امسال پس از ۱۰ ماه که از خشکی زاینده رود به عنوان رودخانه فلات مرکزی ایران می گذرد،‌ شرکت آب منطقه ای اصفهان به مدت سه روز، از هفتم آذرماه از سد «رودَشتِین» واقع در ۱۲۰ کیلومتری تالاب گاوخونی مترمکعب بر ثانیه به منظور تامین حقابه زیست محیطیِ این پهنه آبی که ۹۹ درصد آن خشک شده است، رها کرده است.

 

این آب که از هفتم آذرماه به مدت سه روز برای رسیدن به تالاب گاوخونی رهاسازی شده است، امروز از شهر ورزنه و بند آسیاب گذشته است و ممکن است تا پایان شب، به تالاب گاوخونی برسد.

 

این میزان حجم آب پس از اتمام توزیع آب کشاورزی برای کشاورزان شرق و غرب اصفهان و کاهش خروجی سد زاینده رود به عنوان حقابه زیست محیطی این پهنه آبی دچار بحران اختصاص داده شده است.

 

تالاب بین‌المللی گاوخونی واقع در شرق اصفهان یکی از بزرگترین و مهمترین تالاب‌های ایران محسوب می‌شود اما هم اکنون به دلیل عدم تامین حق آبه و جلوگیری از ورود آب زاینده‌رود تا خشکی کامل فاصله چندانی ندارد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------