۲۰ درصد مدارس فرسوده‌اند



 سازمان نوسازی مدارس,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی
بنا بر اعلام معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس کشور، از میان ۱۸ مدرسه‌ای که بر اثر زلزله خوی تخریب کامل شده بود، ۴ مدرسه ساخته و تحویل شده است و باقی پروژه‌ها نیز تا مهر ۱۴۰۳ تحویل می‌شوند. 

مجید عبداللهی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه از ۸۰۰ مدرسه‌ای که در زلزله خوی تحت تاثیر قرار گرفته بودند، ۸۸ مدرسه آسیب دیده بودند، اظهار کرد: در زلزله خوی نزدیک ۸۰۰ مدرسه تحت تاثیر قرار گرفته بودند؛ یعنی ۸۰۰ مدرسه بر اثر زلزله تکان خورده بودند اما ۸۸ مدرسه در کانون اصلی زلزله آسیب دیده بودند.

 

وی یادآور شد: از ۸۸ مدرسه آسیب دیده ۳۵ مدرسه نیازمند تعمیرات جزئی بودند که تعمیرات جزئی این ۳۵ مدرسه را همان زمان در کمتر از یک ماه انجام دادیم و بچه‌ها سر کلاس درس رفتند. حدود ۱۳ الی ۱۴ مدرسه از ۸۸ مدرسه نیز نیازمند تعمیرات اساسی بودند. قول داده بودیم تعمیر این تعداد مدرسه را تا اسفند ماه انجام دهیم اما تا ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ تعمیرات انجام شد و این مدارس نیز مورد استفاده قرار گرفت.

 

۸ مدرسه در زلزله خوی به طور کامل تخریب شدند

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس کشور، با بیان اینکه ۸ مدرسه خوی بر اثر زلزله به طور کامل تخریب شده بودند، عنوان کرد: علاوه بر این ۸ مدرسه که به طور کامل تخریب شده بودند، ۱۰ مدرسه نیز آسیب دیده بودند اما چون از قبل کد تخریب گرفته بودند، ما این ۱۰ مدرسه را نیز در کنار آن ۸ مدرسه تخریب شده در لیست ساخت مدرسه قرار دادیم. بنابراین باید ۱۸ مدرسه ساخته می‌شدند.

 

۴ مدرسه ساخته و تحویل داده شده است

باقی مدارس تا مهر ۱۴۰۳ تحویل داده می شوند

به گفته عبداللهی از این ۱۸ مدرسه خوی که در لیست ساخت قرار داشتند، ۴ مدرسه ساخته و تحویل داده شده است.

 

وی ادامه داد: برای ساخت این چهار مدرسه ۱۲۰ میلیارد تومان، دولت از محل منابع ماده ۱۶ و ۱۷ قانون مدیریت بحران تامین کرد و تعدادی از خیرین نیز معادل همین رقم کمک کردند. با توجه به پیشرفت فیزیکی پروژه‌های در دست اجرای ساخت باقی این مدارس، به نظر می‌آید تا مهر ۱۴۰۳ بخش عمده این مدارس تحویل داده می‌شوند. البته بحث‌های منابع مالی هم مهم است، اما سعی می‌کنیم که تحویل این پروژه‌ها را به منابع مالی گره نزنیم.

 

حدود ۲۰ درصد مدارس فرسوده‌اند

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس کشور، در بخش دیگر سخنان خود درباره آمار مدارس فرسوده کشور نیز توضیح داد: دو مفهوم مدرسه فرسوده و مدرسه خطر آفرین داریم  که این دو را باید از هم تفکیک کرد. وقتی تشخیص دهیم مدرسه‌ای خطر آفرین است و ساختمانش جان دانش آموزان را تهدید می‌کند، تحت هیچ شرایطی دانش آموز در این مدارس برده نمی‌شود اما مدارس فرسوده به این معنا نیست که دانش آموز را در این مدارس نبریم.

 

عبداللهی با ذکر مثالی خاطر نشان کرد: برای مثال در اصفهان ۱۴ مدرسه ناشی از فرونشست داشتیم که امسال اجازه ندادیم دانش آموزان در این مدارس تحصیل کنند.

 

وی عنوان کرد: حدود ۲۰ هزار مدرسه از حدود ۱۰۵ هزار مدرسه، در تراز مدارس فرسوده قرار دارند که این یعنی حدود ۲۰ درصد مدارس فرسوده هستند اما مدارس فرسوده به این معنا نیست که دانش آموز را در این مدارس نبریم. آمار کلاس درس فرسوده ما نیز حدودا ۲۰ درصد است؛ یعنی ۱۰۴ هزار کلاس درس از ۵۴۰ هزار کلاس درس فرسوده هستند.

 

۳۳ هزار کلاس درس نیازمند تخریب و بازسازی‌

بنا بر اظهارات معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس کشور، ۱۹ درصد از کلاس‌های درس کشور نیازمند توجه، ۱۳ درصد نیازمند مقاوم سازی برای افزایش عمر بنا و ۶ درصد از کلاس‌های درس معادل ۳۳ هزار کلاس نیازمند تخریب و بازسازی هستند.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------