طالبان به ایران آب نمی‌دهد



 حق آبه هیرمند,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی
سخنگوی صنعت آب اعلام کرد: « هیچ ورودی از حق آبه هیرمند نداریم.» البته پیش‌تر هم افغانستان حق آبه ایران را نمی‌داد. بعد از اینکه ابراهیم رئیسی هم طالبان را در مورد «حق آبه» ایران تهدید کرد . آنها به جز تمسخر این تهدید گامی برای پرداخت مطالبات ایران برنداشتند. 

 به گزارش سایت دیده بان ایران؛ ۲۸اردیبهشت سال جاری ابراهیم رئیسی رئیس دولت سیزدهم به استان سیستان و بلوچستان رفت و گفت: برای دریافت حق‌آبه هیرمند از افغانستان جدی هستم او خطاب به طالبان هم افزود: «حرف من را جدی بگیرید تا بعدا گلایه نکنید.»

 

یک روز پس از تهدید طالبان از سوی رئیسی، این رویداد دستمایه تمسخر «ژنرال مبین» از چهره‌های معروف طالبان، شد. او در این ویدیو یک بشکه را از آب پر کرده و خطاب به رئیسی گفت: «این بشکه را بگیر و حمله نکن، ما می‌ترسیم.»

 

اکنون هم بعد از ۵ ماه هنوز حق‌ آبه ایران پرداخت نشده است. این موضوع را  عیسی بزرگ‌زاده سخنگوی صنعت آب تایید کرد . او امروز در نشستی خبری اعلام کرد : «همچنان هیچ ورودی از حق‌آبه هیرمند نداریم.»

 

افزایش بارش نداریم

سخنگوی صنعت آب در مورد وضعیت بارش هم گفت: میزان بارش‌ متوسط کشور ۸.۴ میلیمتر است و از نظر ریاضی۲۰ درصد بیشتر است، اما در کل ۱.۴ درصد افزایش را شاهد هستیم که نمی‌توان ادعا کرد افزایش محسوسی بوده است.

 

بزرگ‌زاده  افزود: متوسط بارش‌های کشور معیار مهمی برای ارزیابی نیست و لازم است که هر منطقه به صورت مجزا رصد و بررسی شود.

 

او در خصوص وضعیت ورودی سدهای کشور نیز گفت: ورودی سدهای کشور در سال آبی جدید ۱.۱۸ میلیارد متر مکعب بوده که نسبت به سال گذشته که ۸۸۰ میلیون متر مکعب بوده است، ۳۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

 

بزرگ‌زاده ادامه داد: خروجی سدهای کشور نیز در سال آبی جاری ۲.۵۸ میلیارد متر مکعب بوده که این میزان در سال گذشته ۱.۹۸ میلیارد متر‌مکعب بوده که نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد رشد داشته است.

 

او  در خصوص موجودی سدهای کشور نیز گفت: در حال حاضر موجودی مخازن سدهای کشور ۲۰.۲۹ میلیارد متر معکب است که این میزان در مدت مشابه سال آبی گذشته ۱۸.۳ میلیارد متر مکعب بوده و نشان می‌دهد که در دو سال پیاپی موجودی سدهای کشور ۱۳ درصد وضعیت بهتری داشته است.

 

پرشدگی سدهای حوضه دریاچه ارومیه ۱۲ درصد کمتر است

 سخنگوی صنعت آب کشور با اشاره به وضعیت سدهای مهم در بخش شرب و کشاورزی اظهار داشت: از ابتدای سال آبی تا ۳۰ مهرماه ۱۳ سد مهم دریاچه ارومیه ۲۶ درصد پرشدگی داشته است که نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد کمتر است.

 

بزرگ‌زاده ادامه داد: در استان اصفهان و حوضه زاینده‌رود وضعیت بهتری را نسبت به سال گذشته شاهد هستیم. به طوری که حجم مخزن این حوضه در ۳۰ مهرماه ۴۱۰ میلیون متر مکعب بوده که در اختلاف با سال قبل ۱۹۴ درصد بهتر است.

 

او گفت: در خراسان رضوی و سد دوستی با وضعیت مطلوبی مواجه نیستیم و حجم مخزن این سد ۶۴ درصد نسبت به سال گذشته با کاهش روبرو است.

 

بزرگ‌زاده با اشاره به اینکه در استان خوزستان وضعیت بهتری را شاهد هستیم، اضافه کرد: در سد کرخه ۱۲۳ درصد و در جره ۳۰ درصد افزایش حجم مخازن صورت گرفته است.

 

به نقل از پاون او با اشاره به طرح‌های آبی در حال اجرا در استان سیستان و بلوچستان گفت: طرح‌های اضطراری در این استان جزو فعال‌ترین طرح‌ها است که بیشترین تمرکز ما در این منطقه قرار دارد اما این استان از لحاظ پرشدگی سدها و مخازن وضعیت مناسبی ندارد.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------