۱۰۰۰ کلاس بدون معلم است/ حضور ۷۰ هزار بازنشسته در آموزش و پرورش



کمبود معلم در مدارس ,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: از ۲ سال دیگر فقط از طریق دانشگاه فرهنگیان معلم استخدام خواهد شد. دانشجویان دانشگاه فرهنگیان همزمان با تحصیل، تدریس هم می کنند بنابراین اگر بخواهیم از میان نهضتی‌ها و حق التدریسی‌ها معلم استخدام کنیم، اشتباه است. 

 علیرضا پاک فطرت در گفت و گو با  شفقنا در رابطه با کمبود معلم در مدارس،  اظهار داشت: «معلمی» هم مقدس ترین و هم مهمترین شغل است کسی حاضر نیست فرزندش را دست کسی دهد که صلاحیت تعلیم و تربیت آنها را ندارد. فرزندان ما از معلم الگو می گیرد نه از پدر و مادر و این الگو در زمان بزرگی هم در ذهنشان خواهد بود بنابراین معلمین باید بهترین‌ها باشند. رهبر انقلاب اسلامی هم فرمودند معلم را از دانشگاه فرهنگیان تامین کنیم. اما در سال ۹۳ و ۹۵ ورودی دانشگاه فرهنگیان صفر و یا ۲ یا ۳ هزار نفر بوده است.

 

تجدید نظر در آمون استخدامی

وی با بیان اینکه ما تا ۲ سال پیش ۲۰۰ هزار معلم کم داشتیم، گفت: جلسه ای که روز گذشته با وزیر داشتیم عنوان کرد که ۶۷۰ هزار کلاس درس داریم که از این تعداد هزار کلاس فاقد معلم است؛ بنابراین مدیران و معاونان مدرسه بر سر کلاس حاضر می شوند. امسال حدودا  ۵۰ هزار معلم از طریق آزمون استخدامی جذب شدند. همچنین ۴ هزار نفر از معلم های غیر انتفاعی و تعدادی هم از میان نیروهای از طرح امین و نهضتی‌ها هم در آزمون قبول شدند. از ماده ۲۸ آموزش و پرورش حدود ۲۷ هزار نفر آزمون دادند که ۱۰ هزار نفر نمره لازم را کسب نکردند که از میان آقایان بودند اما ظرفیت خانم‌ها پر شده است و قرار بر این شد مجددا تجدید نظری در مصاحبه انجام شود تا این ۱۰ هزار نفر هم قبول شوند. مثلا این افراد که اولویت اول و دوم را قبول نشدند، اجازه دارند اولویت های سوم و چهارم را انتخاب کنند.

 

تجدید نظر در مصاحبه‌های آزمون استخدامی

آقای پاک فطرت نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، افزود: سهمیه ایثارگران حدودا ۲۵ درصد در آزمون است که تقریبا جای ۴۵۰۰ نفر خالی است و نتوانستند نمره حداقل را کسب کنند و قرار بر این شد که  تجدید نظری در مصاحبه انجام شود و مصاحبه‌ها را راحت تر انجام دهند چراکه در استخدام سهم آزمون ۴۰ درصد و سهم مصاحبه ۶۰ درصد است. این مصاحبه ها را که بررسی کردیم کمی سنگین بود و کسانی که تازه از طریق همین ماده ۲۸ فارغ التحصیل می شوند نمی توان یکباره به انها گفت که تدریس کنند.

 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: سازمان امور اداری و استخدامی تا کنون بیشترین مجوزهای استخدامی را برای آموزش و پرورش صادر کرده است اما کافی نیست و اگر می خواهیم طرح سند تحول آموزش و پرورش را اجرایی کنیم باید نیروی انسانی هم داشته باشیم که نیروی آن فقط معلمین نیستند بلکه سرایدار و نیروهای پژوهشی را هم شامل می شود.

 

حضور ۷۰ هزار بازنشسته در آموزش و پرورش

آقای پاک فطرت با بیان اینکه در آموزش و پرورش از ۷۰ هزار بازنشسته استفاده می کنیم، اظهار داشت: سازمان مدیریت یکسال حقوق بازنشستگان را نداده که باعث شد تعداد زیادی از آنها سر کلاس حاضر نشوند و قرار شد حق الزحمه آنها هر چه سریع تر پرداخت شود. دانشگاه فرهنگیان امسال ۵۷ هزار دانشجو جذب کرد اما طی سال‌های گذشته به دانشگاه فرهنگیان کم توجهی شده است.

 

معلم فقط از دانشگاه فرهنگیان استخدام خواهد شد

وی با تاکید بر اینکه از ۲ سال دیگر فقط از طریق دانشگاه فرهنگیان معلم استخدام خواهد شد، خاطرنشان کرد: دانشجویان دانشگاه فرهنگیان همزمان با تحصیل، تدریس هم می‌کنند بنابراین اگر بخواهیم از  میان نهضتی‌ها و حق التدریسی‌ها معلم استخدام کنیم، اشتباه است؛ چراکه اگر در این حوزه دقت نکنیم نسل آینده را از دست خواهیم داد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------