برگشت اشیاء تاریخی هگمتانه به دلیل مسائل امنیتی



 ,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی
روزهای نخست شهریورماه نمایشگاهی از آثار زرین و سیمین مکشوفه در همدان به مناسبت روز همدان و حضور ارزیاب یونسکو در موزه هگمتانه به نمایش گذاشته شد که یک روز قبل از پایان زمان عنوان شده بدون هیچ خبر و اطلاعی به موزه ملی ایران بازگشت.

 به گزارش تسنیم از همدان، نمایشگاه آثار زرین و سیمین در موزه هگمتانه در حالی به کار خود پایان داد که یک روز از زمان اعلام شده برای روز آخر آن باقی مانده بود و تعداد زیادی از گروه‌های همدان‌گردی در کنار حجم بالای علاقمندان به دیدن این آثار در زمان مراجعه به موزه با جای خالی اشیاء مواجه شدند.

 

 

بعد از این اتفاق فعالان گردشگری و رسانه‌های استان برای چرایی ماجرا ورود کردند، عکس و فیلم زیادی از جای خالی اشیا در فضای مجازی و صفحه فعالان گردشگری کشور از این اتفاق منتشر شد و هنگامی که خبرنگاران دلیل این بی‌خبری را جویا شدند فقط یک پاسخ شنیدند؛ "این اتفاق، به خواسته مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان رقم خورده است".

 

نکته قابل تأمل در این اتفاق آن بود که مدیرکل میراث فرهنگی علی‌رغم اینکه از وی به عنوان عامل اصلی بازگشت بی‌خبر اشیاء به موزه ملی یاد شده بود در مقابل پرسش و پیگیری خبرنگار تسنیم سکوت کرد و هیچ واکنشی نشان نداد.

 

تماس‌های مکرر خبرنگار ما با افرادی که گفته می‌شد می‌توانند در چرایی این اتفاق روشنگری کنند همگی تا روزها بی پاسخ ماند، در همین راستا در هر بازه زمانی نام یک مسئول به عنوان دستوردهنده این اتفاق مطرح و در نهایت گفته شد معاون سیاسی استانداری همدان تنها مقامی است که می‌تواند پاسخگوی این اتفاق باشد.

 

با این وجود تماس‌ها و پیام‌ها به معاون سیاسی نیز تا مدت‌ها بی‌پاسخ ماند تا در نهایت در حاشیه مراسمی موضوع را از شخص استاندار همدان جویا شدیم.

 

علیرضا قاسمی فرزاد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان، گفت: مدیرکل میراث فرهنگی متولی کار هستند و باید از وی سؤال شود اما اینکه برای خبرنگاران مهم است چرا این اتفاق افتاده باید بگویم این اشیا مربوط به موزه ملی است که به امانت به استان همدان داده شد تا زمانی‌که ارزیاب می‌آید از نزدیک ببیند این اشیاء در کجا کشف شده و به ارزش مادی و معنوی هگمتانه پی ببرد.

 

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه در روز بازدید وی از این نمایشگاه قول تمدید زمان بازدید به مردم داده شده بود اما چرا به آن عمل نشد، تنها به یک جمله اکتفا کرد و افزود: جزو تدابیر امنیتی بود.

 

استاندار همدان در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم برای توضیح بیشتر درباره دلیل امنیتی بودن بازگشت اشیاء  افزود: تدابیر امنیتی معنای زیادی دارد و همین جمله کفایت می‌کند.

 

به گزارش تسنیم از همدان، ۱۱ شئ ارزشمند تاریخی شامل "کاسه زرین با نقوش گیاهی"، "دستبند طلا با نقوش قوچ"، "‌ظرف نقره آمفورای سیمین با دو دسته شکل حیوانی"، "جام نقره آمفورای سیمین با دو دسته لوله در قسمت پایین"، "خنجر طلایی با نقوش حیوانی"، "دستبند طلا زرین با نقش شیر هخامنشی‌"، "سرستون هخامنشی‌"، "ریتون طلا با شکل سرشیر و بال پرنده‌ مربوط به دوره هخامنشین"، "بشقاب نقره سیمین سلطنتی با نقش شهبانو" و  "بشقاب زراندود سلطنتی با نقوش گیاهی" مربوط به دوره ساسانی بود که "ریتون زرین" شاخصترین شئ کشف شده به شمار می‌رفت.

 

‌‌این اشیاء قرار بود به مدت پنج روز از دوم شهریور ماه ‌در موزه تاریخی هگمتانه تحت عنوان نمایشگاه مشترک موزه ملی ایران و موزه هگمتانه همدان در معرض عموم به نمایش گذاشته شود که درست یک روز قبل از پایان نمایشگاه شبانه جمع آوری و به موزه ملی تحویل داده شد.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------