از هر ۳ ازدواج یک مورد به طلاق منجر می‌شود یا از هر ۳۶ ازدواج؟



  میزان ازدواج,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی
یک کارشناس گفت: تحلیل‌های غلطی در خصوص ازدواج و طلاق که از سوی کارشناسان ارائه می‌شود در ازدواج نکردن افراد اثرگذار است

به گزارش ایسنا؛ صالح قاسمی، جمعیت‌پژوه در این باره با بیان اینکه آمار ازدواج و طلاق یکی از موضوعات چالشی حوزه آمار و وقایع جمعیت‌شناسی است که حواشی درست و غلط زیادی دارد، اظهار کرد: نرخ ازدواج طی چهار دهه گذشته روند کاهشی داشته است. هرچند که در مقطعی نرخ آن ثابت مانده است.

 

وی تاکید کرد: اما بررسی میزان ازدواج در دهه ۷۰ و ۸۰ نشان می‌دهد که ازدواج طی این سال‌ها تحت تاثیر برخی دیدگاه‌ها قرار گرفته است. به‌گونه‌ای که بعد از دفاع مقدس، با ورود گسترده تفکرات انسان‌سالاری و فردگرایی روبرو بوده‌ایم. این تفکر که اصالت را به خود فرد، آسایش فرد و محوریت فرد می‌دهد، باعث شد «من‌»هایی محور همه تصمیم‌گیری‌ها شوند و با تشکیل خانواده در تعارض قرار گیرند.

 

«ازدواج» یا «تحصیل و کار»؛ دوگانه‌ای که از دهه ۷۰ و ۸۰ وارد فرهنگ شد

این کارشناس تحولات جمعیت افزود: در همان زمان نیز فرهنگ‌هایی شکل گرفت و مستقیما تقویت شد مبنی بر اینکه رشد اجتماعی در تضاد با ازدواج است. به عبارتی دوگانه‌ها و دو قطبی‌هایی مانند «ازدواج» یا «تحصیل»، «ازدواج» یا «فعالیت شغلی»، «ازدواج» و «کار حرفه‌ای»، «ازدواج» و «کار هنری» طراحی شد. در واقع اینطور وانمود شد که افراد باید بین این دو گزینه یک مورد را انتخاب کنند و هر دو را نمی‌توان با هم پیش برد. در ادامه این دیدگاه نیز دوگانه‌ای دیگری مثل «اشتغال» یا «فرزندآوری» مطرح شد.

 

قاسمی تصریح کرد: با طراحی این دوگانه‌ها جامعه تصور کرد باید بین این‌ها یک گزینه را انتخاب کند، در حالیکه باید این‌ محورهای زندگی را با هم پیش برد، چرا که نه تنها تضادی بین آنها وجود ندارد بلکه می‌توانند تکمیل‌کننده و هم‌افزا باشند. اما چنین فرهنگی در دهه ۷۰ و ۸۰ در ذهن شخصیت‌های مشهور کشور قرار گرفت و در عین حال نیز به فرهنگی عمومی تبدیل شد.‌ جالب‌تر اینکه امروز بخش قابل توجهی از این سلبریتی‌ها از ازدواج نکردن و نداشتن فرزند اظهار پشیمانی و ندامت می‌کنند و این در حالیست که این اظهار پیشمانی نمی‌تواند به همان اندازه در فرهنگ تجرد که تثبیت شده، اثرگذار باشد.

 

از هر سه ازدواج یکی به «طلاق» ختم می‌شود؛ آمارهایی غلط که افراد را از ازدواج منصرف می‌کند

 

از هر ۳۶ «ازدواج» یکی ختم به طلاق می‌شود

وی افزود: از سوی دیگر تحلیل‌های غلطی در خصوص ازدواج و طلاق که از سوی کارشناسان ارائه می‌شود در ازدواج نکردن افراد اثرگذار است چراکه موجب ایجاد نگرانی شده و تمایل به ازدواج را کم می‌کند. به طور مثال آماری از سوی برخی مسئولان و کارشناسان داده شده است مبنی بر اینکه از هر سه ازدواج یک ازدواج به طلاق ختم می‌شود، این در حالیست که این آمار کاملاً غلط و نادرست است‌ و نتیجه آن ایجاد فضایی بسیار سیاه و یاس‌آلود بود و افراد را از ازدواج منصرف می‌کند.

 

قاسمی یادآور شد: اخیرا درباره مقایسه آمار ازدواج و طلاق‌های ناظر به همین ازدواج‌ها در بازه پنج ساله کار تحقیقی صورت گرفته است که نشان می‌دهد از هر ۳۶ ازدواج یک مورد از آنها به طلاق ختم می‌شود.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------