جزئیات تخصیص ارز اربعین به زائران/ وام اربعین منتفی شد؟



تخصیص ارز اربعین ,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی
برخلاف سال گذشته تخصیص ارز اربعین در سال ۱۴۰۲ تنها به صورت دینار است و زائران نمی‌توانند دلار دریافت کنند. قیمت فروش این ارز نیز همچنان مشخص نیست. 

 به گزارش تجارت‌نیوز، اواسط تیر ماه امسال بود که اصغر بالسینی، سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران، از تشکیل کارگروه ویژه‌ای در بانک مرکزی برای بررسی نحوه تخصیص ارز اربعین و آماده‌سازی سازوکار‌های لازم خبر داد. در پی اعلام این موضوع، محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، روز پنج‌شنبه هفته گذشته در صداوسیما، شرایط فروش ارز اربعین سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد.

 

آنگونه که فرزین اعلام کرده است، امسال براساس مصوبه و بخشنامه بانک مرکزی، ارز اختصاص یافته به زائران اربعین فقط به شکل دینار خواهد بود و دلار و یورو به زائران تخصیص نمی‌یابد. همچنین هر یک از زائران اربعین می‌توانند ۲۰۰ هزار دینار عراق از طریق چهار بانک عامل تعیین‌شده دریافت کنند.

 

رئیس کل بانک مرکزی همچنین تاکید کرد که تلاش این بانک بر آن است که بخش عمده ارز اربعین به صورت غیرحضوری به متقاضیان تخصیص پیدا کند.

 

فروش ارز اربعین فقط به صورت دینار

بانک مرکزی در سال گذشته نیز برای زائران اربعین، منابع ارزی تخصیص داده بود و زائران می‌توانستند با مراجعه به بیش از ۹۰۰ شعبه منتخب بانک‌های عامل و صرافی‌های عضو بازار متشکل ارز ایران، سهمیه ارز خود را دریافت کنند.

 

برخلاف امسال که تنها ارز دینار عرضه می‌شود، زائران در سال گذشته حق انتخاب داشتند که ۱۰۰ دلار یا ۱۵۰ هزار دینار عراق دریافت کنند و علت حذف این حق انتخاب در سال جاری مشخص نیست.

 

البته در سال گذشته خرید ارز منوط به حضور شخص زائر بود و ارز اربعین به هیچ فرد دیگری به‌‌عنوان نماینده زائر تخصیص نمی‌گرفت. به علاوه، دریافت ارز اربعین، مشروط بر ورود فرد به کشور عراق بود.

 

قیمت فروش ارز اربعین اعلام نشد

نرخی که در سال گذشته برای فروش ارز اربعین در نظر گرفته شد، بر اساس نرخ توافقی بود. با این وجود رئیس کل بانک مرکزی مبنای قیمت دینار برای تخصیص ارز اربعین در سال جاری را مشخص نکرده است.

 

از طرف دیگر نیز بازار توافقی ارز در بهمن ماه سال گذشته از سوی بانک مرکزی حذف شد و باید دید که ارز اربعین در سال جدید با چه شرایطی و به چه قیمتی به زائران فروخته خواهد شد.

 

از وام اربعین چه خبر؟

 

نکته دیگر اظهارات رئیس کل بانک مرکزی نیز مربوط به شرایط پرداخت وام به زائران است؛ مطابق گفته‌های وی، به نظر می‌رسد که امسال سازوکار مشخصی برای پرداخت این تسهیلات مشخص نشده و بانک‌ها بر اساس منابع داخلی و سیاست‌های خود، تصمیم می‌گیرند که به زائران تسهیلاتی ارائه کنند یا نه.

 

این در حالیست که در سال گذشت، زائران می‌توانستند با مراجعه به سامانه سماح تا سقف پنج میلیون تومان وام اربعین دریافت کنند. این وام به صورت خودکار به حساب یارانه متقاضیان پرداخت می‌شد و نیازی به مراجعه به بانک برای دریافت آن نبود. همچنین مقرر شد که اقساط این وام نیز در طی یک سال از یارانه خانوار کسر شود.

 

 

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------