پس از ماجرای خانه اندیشمندان؛ صدور حکم تخلیه «خانه کودک ناصر خسرو»



خانه اندیشمندان ,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی
حکم تخلیه ملک خانه کودک ناصرخسرو تا پایان تیرماه سال جاری توسط معاون امور اجتماعی و فرهنگی منطقه۱۲ به علت مخاطره‌آمیز بودن فضای کالبدی ساختمان جهت بهسازی صادر شده است.

 به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ در پی صدور حکم تحلیه خانه کودک ناصرخسرو انجمن حمایت از حقوق کودکان درصفحه خود به معاونت امور اجتماعی و فرهنگی منطقه گفت: در خانه‌های کودک را بر روی کودکان کار نبندید. این صفحه نوشت: 

 

در این نامه که با عنوان "در خانه‌های کودک را بر روی کودکان کار نبندید..." در اختیار سایت دیده بان ایران قرار گرفته نوشته شده است:

 

حکم تخلیه ملک خانه کودک ناصرخسرو تا پایان تیرماه سال جاری توسط معاون امور اجتماعی و فرهنگی منطقه۱۲  به علت مخاطره‌آمیز بودن فضای کالبدی ساختمان جهت بهسازی صادر شده است. در روزهای اخیر نیز بیش از پیش شاهد توقف فعالیت نهادهای حمایتی کودکان همچون "مرکز حمایت از کودکان و خانواده نوید مهر" در منطقه۱۷  و۱۸ نیز پلمپ شدن "خانه اندیشمندان علوم انسانی" هستیم. تاکنون شاهد حذف فیزیکی کودکان کار از سطح خیابانها بوده‌ایم، هم‌اکنون شاهد حذف  نهادهای حمایت از کودکان کار به جای حذف "کار کودک" هستیم.

 

خانه کودک ناصرخسرو یکی از پروژه‌های انجمن حمایت از حقوق کودکان است که از سال ۱۳۸۰ در محله پامنار با هدف آموزش به کودکان کار و کاهش آسیبهای اجتماعی در منطقه، مشغول به فعالیت است. در این خانه کودک ده‌ها طرح پژوهشی انجام شده است و نیز صدها کودک خدمات مددکاری، حمایتی، آموزشی و سوادآموزی دریافت کرده‌اند. مکان خانه‌ی کودک ناصر خسرو ۲۱ سال است که در راستای ایفای تعهدات اجتماعی طی تفاهم‌نامه‌ای از سوی شهرداری تهران در اختیار انجمن حمایت از حقوق کودکان قرار گرفته است. ۲۱سال است که این مکان، خانه‌ی پرخاطره‌ی کودکان در شرایط دشوار بوده است.

 

انجمن برای استمرار حضور در این خانه و حفظ همراهی کودکان، با انواع دستورات شهرداری تعامل، و تلاش کرده است این سقف امن و ایمن را برای کودکانش حفظ کند. اما اکنون در حالی که این خانه چشم امید صدها کودک محروم نگاه داشته شده از حقوقشان به ویژه حق آموزش است، دستور تخلیه‌ی این خانه به دست ما رسیده است.

 

 در تمامی این سالها خانه کودک ناصرخسرو به دلیل اعتبار و اعتمادی که در میان مردم این منطقه پیدا کرده است مکانی برای ارجاع کودکانی که مشکلات متعدد داشته‌اند بوده است و انجمن نیز همیشه تمام توان خود را برای رفع یا کاهش مشکلات داشته است. مانند قانون دادن شناسنامه به کودکان حاصل از ازدواج موقت (صیغه ای) که از خانه کودک ناصرخسرو کلید خورده است. انجمن طی این سالها برای ادامه فعالیت در خانه کودک با مشکلات عدیده‌ای روبرو بوده است و از سال ۱۳۹۴ دیگر قراردادی از سوی شهرداری با خانه کودک بسته نشد به همین دلیل همیشه به دلیل فشارهایی که داشته و دارد گاه نتوانسته است آن گونه که باید به اجرای طرح‌ها و برنامه‌های مورد نظر خود با گروه هدف بپردازد. و از طرف دیگر تعمیرات و نگهداری خانه کودک نیز هزینه‌های زیادی برای انجمن داشته است. آخرین حکم تخلیه خانه کودک ناصرخسرو در اسفند ۱۴۰۰ با حضور مسئول مشارکتهای اجتماعی شهرداری منطقه ۱۲ در خانه کودک لغو شد.

 

لازم به ذکر است که از آن زمان تاکنون نامه‌های زیادی جهت ملاقات به شهردار محترم و طرح مشکلات خانه کودک ارسال شده که بی پاسخ مانده است و متاسفانه هیچ همکاری جهت طرح مشکلات موجود در خانه کودک صورت نگرفته است. چنان که قبلا اطلاع رسانی شده است در خرداد ۱۴۰۱ قسمتی از خانه کودک توسط فردی با ادعای مالکیت و داشتن حق تصرف از سوی شهرداری (شامل سرویس بهداشتی، اتاق سرایدار و آشپرخانه) به متراژ حدود ۲۲۰ مترمربع دیوارچینی و از خانه کودک جدا شد. انجمن اقدام به شکایت کرد و رای دادگاه مبنی بر خلع ید و رفع تصرف، بزهکاری وی را معرض تشخص داده و مستندا به ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی، رای به محکومیت مشارالیه پرداخت ۵۰ میلیون ریال جزای نقدی و رفع تصرف صادر شد، که هم‌اکنون اجرای این حکم از سوی شعبه اجرای احکام دادسرا در حال پیگیری است.

 

انجمن با توجه به شرایط و معضلات اجتماعی کنونی، افزایش تعداد کودکان کار،کاهش سن کار کودک و روی آوردن کودکان به بدترین اشکال کار همچون زباله‌گردی, افزایش اعتیاد و کاهش سن اعتیاد، ضرورت ایجاد و حمایت از نهادهای حمایتی همچون خانه کودک را در هر کوی و برزن اولویت اول در سیاست‌گذاری‌های اجتماعی می‌داند. اینکه در وهله‌ی نخست، کودکان اساسا از سیاست‌گذاری‌های اجتماعی حذف می‌شوند و در ادامه هر نهاد مردمی فعال در حوزه‌ی حمایت از کودکان و حقوق فراموش‌ شده‌شان تحت فشار ‌و تبعیض قرار می‌گیرد به یقین نقض آشکار حقوق کودکان است.

 

انجمن حمایت از حقوق کودکان با توجه به شرایط کودکان تا واگذاری ملک دیگری از سوی شهرداری به خانه کودک ناصرخسرو، امکان تخلیه ملک تا تاریخ

 

مذکور را ندارد و خواهان به‌سازی و تامین امنیت کودکان در خانه‌ کودک از سوی شهرداری است، و انتظار دارد شهرداری با امکانات و منابع بی‌شماری که دارد بسیار بیشتر از قبل همراه و حامی انجمن و کودکان باشد. 

 

انجمن حمایت از حقوق کودکان

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------