درخواست صدور "گواهی تجرد" دراستان اصفهان رو به افزایش است



 گواهی تجرد,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی
سرپرست اداره کل ثبت احوال استان اصفهان از افزایش درخواست بانوان برای صدور "گواهی تجرد" به منظور خروج از کشور در این خطه در سال‌های اخیر خبر داد.

 مجتبی یکتامنش روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: " گواهی تجرد " اثبات مجرد بودن افرادی است که در زوجیت هیچ کسی نباشند؛ این گواهی به ندرت برای افراد داخل کشور صادر می‌شود و بیشتر برای افرادی است که قصد خروج از کشور دارند و تمامی اطلاعات آخرین وضعیت تاهل شخص در آن درج می‌شود.

 

سرپرست اداره کل ثبت احوال استان اصفهان تصریح کرد: افرادی که در خارج از کشور قصد ازدواج بر اساس قوانین آن کشور را دارند و یا برای زندگی یا اشتغال به کار نیاز به این گواهی دارند با مراجعه به ادارات ثبت احوال ، درخواست این گواهی را ارائه می کنند.

 

وی گفت: اصلی‌ترین مرکز صدور گواهی تجرد در کشور، ادارات ثبت احوال و برای افراد مقیم خارج کشور کنسولگری‌ها و مجموعه‌های مربوط به امور هویتی ایرانیان است که یا باید به صورت حضوری و یا با ثبت در سایت سازمان ثبت احوال کشور آن را تقاضا کنند.

 

یکتامنش بیان داشت: ۳۱۰ گواهی تجرد سال گذشته در استان صادرشد و این رقم در کشور حدود پنج هزار فقره است که بیش از ۸۰ درصد مربوط به بانوانی است که قصد ازدواج در کشوری دیگر و یا عزیمت به خارج را دارند.

 

وی بیان داشت:ثبت احوال طبق وظیفه ذاتی خود باید پاسخگوی ارباب‌رجوع و درخواستشان باشد اما مساله صدور روزافزون این درخواست که بیشتر مربوط به بانوان جوان در سن باروری و بخشی از نخبگان و افراد تحصیل کرده‌ است، جای نگرانی دارد زیرا تهدیدی برای کاهش نرخ باروری و جمعیت است.

 

سرپرست اداره کل ثبت احوال استان اصفهان گفت: این افراد بدون پشتوانه حقوقی از کشور خارج می‌شوند و به نظر می‌رسد دستگاه و یا سازمانی متولی رصد وضعیت آنها و موفقیت در انجام خواسته و پس از آن وضعیت فرزند آوری و ثبت هویت آنها نیست.

 

وی در پایان اضافه کرد: دولت و مجلس باید قوانین و سازوکاری را بابت مجوزهای گواهی تجرد برای متقاضیان تعریف کند که برخی از این افراد دچار فریب و حیله سایت‌های همسر یابی جعلی خارج از کشور و همچنین کلاه‌برداری مالی و سواستفاده‌های دیگر قرار نگیرند.

 

وی گفت : این موضوع اگر به عنوان یک طرح پژوهشی از طریق دانشگاه‌های مرتبط با علوم اجتماعی و حقوقی و دانشگاهای علوم پزشکی و حتی قوه قضاییه مورد تحقیق و بررسی قرار بگیرد؛ احتمال دارد نتایج قابل توجهی از آن استخراج شود.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------