«ارگ جهان نما» اصفهان به هتل تبدیل می‌شود



ارگ جهان نما،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی

به گزارش ایرنا، ساختمان جهان نما بنایی بلندمرتبه در حوالی میدان تاریخی «دروازه دولت» در محدوده چهارباغ اصفهان است که سال ۱۳۷۵ پس از تخریب یک کاروانسرای قدیمی احداث شد.

 

این بنا به لحاظ قرارگیری در منظر تاریخی و فرهنگی میدان « نقش جهان» که در فهرست میراث جهانی ثبت شده است، مورد اعتراض سازمان یونسکو قرار گرفت و پس از مدتها مناقشه سرانجام در سال ۱۳۸۴ ۲ طبقه فوقانی آن تخریب شد و بخشی از آن تاکنون بعنوان مرکز تجاری مورد استفاده قرار گرفته است.

 

وحید مهدویان روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: تبدیل ساختمان ارگ جهان نما به هتل پنج ستاره از جمله پروژه‌های مفید برای اصفهان با مشارکت بخش خصوصی و سرمایه گذاری ۳۰ هزار میلیارد ریالی آغاز شده و پیشرفت خوبی هم داشته است و تا خرداد سال آینده به مرحله مناسبی از پیشرفت خواهد رسید و می‌توان برای اسکان مسافران در سال نوروز ۱۴۰۴ روی آن حساب باز کرد.

 

وی با بیان اینکه مساحت این هتل ۳۲ هزار مترمربع معادل یک سوم بنای کلی ارگ جهان نما بوده و موقعیت آن روبه‌روی ساختمان مرکزی شهرداری اصفهان است، گفت: هتل مورد اشاره در نهایت ۱۸۰ اتاق خواهد داشت و در بالاترین طبقه دارای اتاق و سوئیت‌های برخوردار از تشریفات و خدمات ویژه(CIP) خواهد بود.

 

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان ادامه داد: برخی قصد داشتند این مکان را به مرکز تجاری یا دیگر کاربری‌ها تبدیل کنند اما استفاده از آن بعنوان هتل با توجه به کمبود هتل مناسب در شهر، بهترین انتخاب بود.

 

مهدویان یادآور شد: طراحی و فضاسازی این مکان تغییرات اساسی خواهد یافت و از منظر زیباسازی به آن توجه ویژه داشته‌ایم.

 

وی با اشاره به اینکه ایجاد طولانی‌ترین پیاده‌راه شهری جهان در اصفهان رادر دستور کار داریم، اظهار داشت: مسیر آن از «دروازه دَردَشت» واقع در محله دردشت تا «دروازه هزار جریب» واقع در خیابان «چهارباغ بالا» ابتدای خیابان «شریعتی» به طول ۶.۵ کیلومتر خواهد بود.

 

معاون شهردار افزود: این پیاده راه، چهارباغ بالا، سی و سه پل، چهارباغ عباسی، میدان نقش جهان، بازار و محدوده مسجد جامع را شامل می‌شود و احیای میدان‌ها، حوض‌ها و نمادهای تاریخی در آنها جزو اولویت‌هاست.

 

مهدویان با بیان اینکه بیشترین مساحت بافت فرسوده اصفهان به منطقه ۱۴ و بیشترین بافت تاریخی به منطقه سه اختصاص دارد، تصریح کرد: برنامه ما برای بافت تاریخی، مرمت و احیا و برای بافت فرسوده که فاقد مولفه‌های معماری و شهرسازی است، نوسازی خواهد بود.

 

وی خاطرنشان کرد: مرمت و احیای بافت تاریخی فقط در حد ظاهری بنا نیست بلکه از لحاظ زیرسازی و مقاوم‌سازی نیز اقدامات اساسی مانند بُتن‌ریزی و جابه‌جایی درخت انجام می‌گیرد تا ایمنی ساختمان افزایش یابد.

 

معاون شهردار با اشاره به اینکه ۴۳۰ بنای ناایمن در اصفهان شناسایی و اخطار لازم به مالکان آنها داده شده است، اظهار داشت: بر اساس بررسی و دسته‌بندی صورت گرفته، از این تعداد ۸۰ ساختمان وضعیت بدتری نسبت به بقیه داشتند و بدنبال آن در باره ۳۰ ساختمان با دادستانی نامه‌نگاری کردیم.

 

مهدویان اظهار کرد: قبل از حادثه ساختمان «پلاسکو» تهران و «متروپل» آبادان، بسیاری از مردم و مسوولان در سراسر کشور در باره ساختمان‌های ناایمن حالت «بی‌خیالی» داشتند اما پس از آن رویداد تلخ، افکار عمومی به سمت ایمن‌سازی بناها پیش رفت تا تکرار سوانحی از آن دست کاهش یابد.

 

وی اضافه کرد: ساختمان‌های ناایمن تنها به ساختمان‌های قدیمی گفته نمی‌شود بلکه بسیاری از بناها در عین نداشتن عمر زیاد، ایمنی لازم را ندارند.

 

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان یادآور شد: در باره ساختمان‌های ناایمن در حال پایش مجدد هستیم و در چند سال اخیر به تعداد بناهای ایمن اضافه نشده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------