بارش‌های روزهای پایانی سال و نیمه اول فروردین در اصفهان فراتر از نرمال است



بارش ها در اصفهان،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی
مدیرکل هواشناسی اصفهان گفت: بارش‌های روزهای پایانی اسفند جاری تا ۲ هفته ابتدایی فروردین سال آینده در همه نقاط استان فراتر از نرمال خواهد بود.

به گزارش ایرنا، حمیدرضا خورشیدی روز چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران افزود: شدت این بارش‌ها در نیمه جنوبی و غربی و وزش باد شدید در نیمه جنوب و شرق استان پیش بینی شده است.

 

وی با اشاره به پیش بینی ناپایداری‌های جوی در فروردین ادامه داد: شرایط تشدید ناپایداری‌ جوی از بیست و هشتم اسفند سالجاری تا هفتم فروردین سال ۱۴۰۳ بویژه ۲ روز پایانی سال و روز نخستین روز سال آینده وجود دارد.

 

مدیرکل هواشناسی اصفهان اظهار داشت: بارش‌ها بصورت رگبار باران و برف(در مناطق سردسیر)، وزش باد شدید و تُندباد لحظه‌ای در نیمه شرقی با گرد خاک موقت و تغییرات و نوسانات دمایی همراه خواهد بود.

 

وی اضافه کرد: به همین دلیل امکان آبگرفتگی معابر، اختلال در تردد شهری و جاده‌ای، وقوع سیلاب محلی و موقتی و ایجاد روان آب بویژه در نیمه جنوبی و غربی استان، لغزندگی سطح جادها در مناطق مُرتفع بواسطه بارش برف و آسیب به سازه‌های موقتی وجود دارد.

 

خورشیدی خاطرنشان کرد: بارش رگباری باران و برف، مه‌آلودگی و کاهش دید و اختلال تردد در محورهای مواصلاتی اصفهان به استان‌های چهارمحال و بختیاری، لرستان، مرکزی و کهگیلویه و بویراحمد را بدنبال خواهد داشت.

 

به گفته وی، وزش باد شدید، تُندباد لحظه‌ای و گرد و خاک موقتی در محورهای مواصلاتی اصفهان به استان‌های سمنان، یزد و فارس همزمان با فعالیت این سامانه نیز دور از انتظار نیست.

 

مدیرکل هواشناسی اصفهان با اشاره به بارش‌های سال آبی جاری در استان افزود: میانگین بارش استان در سال آبی جاری(از اول مهر تا ۲۳ اسفند ۱۴۰۲) حدود ۱۰۷ میلی‌متر است که که نسبت به مقدار بلندمدت دوره آماری مشابه حدود ۱۷ درصد و نسبت به مقدار مشابه سال آبی گذشته ۳۶ درصد کاهش داشته است.

 

وی ادامه داد: بیشترین افزایش بارش نسبت به مقدار بلندمدت مربوط به نیمه شمالی استان و بیشترین کاهش بارش مربوط به مناطق غرب و جنوب است.

 

خورشیدی بیان کرد: همچنین میزان بارش در ایستگاه کوهرنگ بعنوان ایستگاه شاخص در تامین آب زاینده‌رود تا ۲۲ اسفند ۷۰۱ میلی‌متر است که حدود ۳۲ درصد از میانگین بلندمدت کمتر و نسبت به سال گذشته ۴۵ درصد کاهش داشته است.

 

وی با اشاره به وضعیت خشکسالی استان گفت: بارش‌های اخیر توانسته است بصورت کوتاه‌مدت تا حدی تنش آبی شدید استان را بکاهد اما بدلیل کم بارشی تجمعی در سال‌های اخیر بویژه در سه سال گذشته، شرایط خشکسالی بصورت میان‌مدت و بلندمدت در استان مشاهده می‌شود و خروج از آنها زمانبَر است.

 

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان یادآور شد: استان اصفهان بدلیل استمرار شرایط خشکسالی در سال های اخیر در شرایط خشکسالی هیدرولوژی و خشکسالی اجتماعی - اقتصادی قرار گرفته است که یکی از سخت‌ترین و پیچیده‌ترین انواع خشکسالی است و خارج شدن از آن بسیار زمانبَر بوده و به ترسالی‌های مُستمر نیازمند است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------