توجه صرفا انتخاباتی به سیل ویرانگر سیستان و بلوچستان!



سیل در سیستان و بلوچستان،اخبار حوادث،خبرهای حوادث
تنها واکنش رسمی مقامات بلندپایه دولتی به سیل سیستان و بلوچستان به عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات اختصاص یافت که روز جمعه در نشستی مطبوعاتی و بدون اشاره به وضعیت وخیم اهالی این مناطق سیل‌زده گفت که «متاسفانه اتصال چند شعبه رای در استان سیستان‌و‌بلوچستان به‌دلیل سیل با مرکز قطع شده است که در حال پیگیری و وصل آن هستیم»!.

روزنامه توسعه ایرانی نوشت: دیروز در حالی تصاویر صندوق‌های رأی، بر تارک اخبار صداوسیما می‌درخشید، که تصاویری از خانه‌های مردم که بر اثر آب‌های خروشان ناشی از سیل در گوشه‌ای محروم از کشور فرو می‌ریختند، نادیده گرفته می‌شد.

 

آخرین خبرها تا غروب روز جمعه 11 اسفند ماه، حکایت از آن داشت که چندین شهرستان‌ سیستان و بلوچستان در محاصره سیل است. برق و آب مناطقی از استان قطع شده و بسیاری از راه‌های روستایی از بین رفته و چندین روستا چنان در محاصره سیل درآمده که امکان امدادرسانی ‌زمینی به مردم گرفتار وجود ندارد.

 

ایسنا خبر داد که وضعیت بیش از ۱۱۰هزار نفر از مردم روستاهای جنوب سیستان ‌و بلوچستان بحرانی است و بارش باران و جاری‌شدن سیلاب سبب محاصره‌شدن ۳۸۷ روستا در شهرستان‌های دشتیاری، چابهار و قصرقند و... در استان سیستان و بلوچستان شده است.

 

کمپین فعالان بلوچ در شبکه اجتماعی ایکس ضمن انتقاد از وضعیت ضعیف امدادرسانی، مدعی شده که در غیاب کمک‌های مسئولان و نقصان شدید در این امر، شماری از سوخت‌بران و سایر شهروندان در حال کمک به یکدیگر هستند و در برخی از روستاهای در محاصره سیل، اهالی با استفاده از قایق صیادان بلوچ به نقاط امن منتقل شده‌اند.

 

هرچند بسیاری بی‌توجهی مسئولان به مصیبت‌های وارده بر مردم سیستان و بلوچستان در خشکسالی و سیل و طوفان را غریب نمی‌دانند، اما توجه‌شان به رفتار پارادوکسیکالی جلب شده است که مسئولان این بار در همزمانی حادثه سیل و انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان در قبال مردم این استان بروز می‌دهند.

 

این درحالیست که براساس گزارش رسانه‌ها و فعالان محلی فضای مجازی، مدیران دولتی و نهادهای امدادرسانی تاکنون به مردم سیل‌زده در این مناطق که خانه‌های گلی خود را به‌طور کامل از دست داده‌ و به دریافت اقلام غذایی و رفاهی نیاز دارند، کمک چندانی نکرده‌اند، تنها واکنش رسمی مقامات بلند پایه دولتی به سیل اخیر به عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری دولت ابراهیم رئیسی، اختصاص یافت که روز جمعه در نشستی مطبوعاتی و بدون اشاره به وضعیت وخیم اهالی این مناطق سیل‌زده گفت که «متاسفانه اتصال چند شعبه رای در استان سیستان‌و‌بلوچستان به‌دلیل سیل با مرکز قطع شده است که در حال پیگیری و وصل آن هستیم».

 

این اصرار و تاکید برای برپایی صندوق‌های رای در حالی است که این استان با ردصلاحیت‌های گسترده‌‌ای روبرو بوده و حتی نمایندگان پیشین برخی از شهرهای این استان که مشکلات شهروندان منطقه را بازتاب می‌دادند-همچون معین‌الدین سعیدی- در این دوره رد صلاحیت شدند.

 

همچنین سیدمحمدتقی شاهچراغی،  رئیس ستاد انتخابات کشور، نیز عصر دیروز به سیل سیستان اینگونه اشاره کرد که: «در استان سیستان و بلوچستان مردم باوجود وقوع سیل پای صندوق‌ها حاضر شدند و در برخی شهرستان‌ها هم مردم در دمای زیر صفر در انتخابات مشارکت کردند».

 

اکرم موچا، بلاگر بلوچ با انتشار تصاویری از یک خانه فرورفته در سیلاب در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «این خانه و زندگی من است که زیر آب رفته و هیچ مسئولی رسیدگی نمی‌کند و کاندیداها در حال رفتن به منازل مردم برای جمع کردن رأی هستند».

 

تمدید هشدار قرمز در  هشت استان

گزارش‌ها نشان می‌دهد که علاوه بر خرابی خانه‌های روستایی، تعداد زیادی از دام‌های مردم نیز از بین رفته‌اند. دو سد بزرگ در بخش ساربوک و تلنگ سرریز شده‌اند و رودخانه بزرگ کاجو چندین‌بار طغیان کرده است.

 

تصاویر سیل شهرستان دشتیاری نشان می‌دهد که خانه‌های گلی مردم سیل‌زده اکنون در حال ریزش و تخریب است. پیرسهراب، بخش پلان و بخش تلنگ از مراکز بحرانی سیل هستند که کار امدادرسانی به آنها از طرف خود مردم و به دلیل کمبود امکانات با کندی صورت می‌گیرد.

 

یک دختر ۱۱ ساله بر اثر پارگی کابل برق و سقوط کنتور به داخل آب، دچار برق گرفتگی شده و جان باخته است.

 

حتی برخی گزارش‌های غیررسمی حکایت از آن دارد که به دلیل سیلاب شدید، یک روستا در شهرستان دشتیاری به نام دلگان شیخان، به‌طور کامل به زیر آب رفته است و شماری از اهالی ناپدید شده‌اند. ویدیویی از سقوط یک شهروند به رودخانه خروشان باهوکلات به‌دلیل شدت سیلاب نیز در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است.

 

محمدمهدی سجادی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر سیستان‌وبلوچستان، پنجشنبه‌شب در حاشیه بازدید از مناطق سیل‌زده سیستان‌وبلوچستان و در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد که بر اثر بارندگی‌های اخیر و وقوع سیل و آب‌گرفتگی در شهرستان‌های خاش، سیب‌وسوران، فنوج، ایرانشهر، میرجاوه، نیکشهر، دلگان، چابهار، سراوان، زاهدان، نیمروز، سرباز، کنارک و مهرستان، ۹۷۷ خانوار در چادرهای هلال‌احمر اسکان داده شده و اقلامی از قبیل چادر امدادی، موکت، پتو، نایلون و سبدهای غذایی بین آسیب‌دیدگان توزیع شده است، اما فعالان بلوچ و ساکنان منطقه با اشاره به حجم بالای خرابی‌ها و جاده‌هایی که همچنان بسته‌اند، این کمک‌ها را کافی نمی‌دانند و معتقدند باید امداد هوایی صورت بگیرد. این در حالی است که بر اساس آخرین خبرها تا غروب روز جمعه، هنوز امداد هوایی در این مناطق فعال نشده است.

 

خواهش نماینده سیستان و بلوچستان از مسئولان

نماینده چابهار در مجلس شورای اسلامی گفت: «بنابر برخی گزارش‌ها حجم آبی که می‌آید از طوفان گونو بیشتر است، متاسفانه زیرساخت‌های مدیریت بحران را در این منطقه نداریم. به شدت در آنجا احساس خطر می‌کنم و خواهشم از همه مسئولان مخصوصا در حوزه مدیریت بحران، هلال احمر، وزارت کشور و دوستان دیگر به خصوص ارتش و سپاه این است که ورود جدی داشته باشند.»

 

معین‌الدین سعیدی، در گفت‌وگو با ایلنا نیز درباره جاری شدن سیل طی چند روز اخیر در سیستان و بلوچستان، گفت: «متاسفانه حجم سیلابی که از رودخانه‌های جنوب استان و رودهای فصلی مثل کاجو و سرباز وارد شده بسیار بسیار زیاد و زیرساخت‌ها کم است».

 

به گفته او اوج بحران، در منطقه تلانگ (شهرستان قصرقند)، بخش‌های پیرسهراب و پلان و منطقه عورکی (شهرستان چابهار) و شهرستان دشتیاری است.

 

در حالی سعیدی و بسیاری از فعالان اجتماعی در سیستان و بلوچستان نگران امداد‌رسانی به مادران باردار، بیماران خاص و دیالیزی هستند که به نظر می‌رسد تا ماجرای، انتخابات و صندوق‌های رأی به سرانجام نرسد، نیروها برای امدادرسانی به این منطقه متمرکز نمی‌شوند.

 

سعیده علیپور



کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------