کشف دومین شهر زیرزمینی استان اصفهان در تیران و کرون



شهر زیرزمینی استان اصفهان،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تیران و کرون از کشف دومین شهر زیرزمینی استان اصفهان در روستای دولت‌آباد این شهرستان خبر داد.

محسن مظاهری رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تیران و کرون در گفت‌وگو با فارس ضمن اعلام خبر کشف دومین شهر زیرزمینی استان اصفهان در روستای دولت‌آباد این شهرستان اظهار کرد: محوطه‌ای با مساحت بالغ‌بر ۱۰ هزار مترمربع در روستای "دولت‌آباد" به‌عنوان دومین شهرِ زیرزمینی دوره اشکانی در این شهرستان شناسایی شد.

 

وی افزود: شواهد و یافته‌های باستان‌شناسی، قدمت دوره اشکانی این شهر زیرزمینی را قطعی کرده است.

 

مظاهری تصریح کرد: روستای دولت‌آباد در بخش کرون این شهرستان در پنج کیلومتری روستای «کُرد علیا» واقع است که پیشتر هم یک شهر زیرزمینی مربوط به دوره اشکانی در آن شناسایی‌شده بود.

 

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تیران و کرون بیان کرد: این دست کندها پیش‌تر هم وجود داشته‌اند اما توسط مردم در برخی از مناطق مسدود شده بودند و از آنها به‌عنوان انبار استفاده می‌شد.

 

وی گفت: با بازدید انجام‌شده از این شهر زیرزمینی متوجه شدیم که این مجموعه دستکند می‌تواند با دست کندهای روستای "کُرد علیا" مرتبط باشد اما این کار نیاز به بررسی بیشتر دارد.

 

مظاهری با اشاره به قدمت اشکانی این اثر گفت: این قدمت اثر تخمینی است و نیاز به تحقیقات بیشتری است و این نمونه از دستکند در اصفهان تنها در همین منطقه و در روستای کرد علیا وجود دارد.

 

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تیران و کرون تصریح کرد: ما اینک به دنبال یافتن شواهد تاریخی و باستان‌شناسی مرتبط با قدمت هخامنشی این دست کندها هستیم.

 

وی گفت: شنیده‌هایی از سوی اهالی روستای دولت‌آباد وجود دارد که راه‌های زیرزمینی دیگری هم بین روستاها وجود دارد که ما هنوز آنها را شناسایی نکرده‌ایم و نمی‌توانیم به قطعیت بگوییم که چنین راه‌هایی وجود دارد یا خیر.

 

مظاهری خاطرنشان کرد: نظریه‌هایی بر کاربرد مسکونی این شهرهای زیرزمینی و نظریه‌های دیگری بر عبادتگاه بودن آنها تأکید دارد و البته برخی هم کاربرد دفاعی برای آنها تعریف می‌کنند.

 

شهر زیرزمینی استان اصفهان،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی
شهر زیرزمینی استان اصفهان،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------