افزایش ۴۰ درصدی نرخ پارکینگ های شهرداری در سال آینده



پارکینگ،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی
اعضای شورای اسلامی شهر تهران روز یکشنبه در مصوبه ای، بهای خدمات ورودیه و حق توقف وسایل نقلیه در پارکینگ‌های عمومی شهرداری تهران در سال آینده را ۴۰ درصد افزایش دادند.

به گزارش ایرنا، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در دویست و شانزدهمین جلسه شورا در جریان بررسی لایحه تعیین بهای خدمات ورودیه و حق توقف وسایل نقلیه در پارکینگ‌های عمومی شهرداری تهران در سال ۱۴۰۳ با بیان اینکه نرخ ورودی و حق توقف در پارکینگ‌های مناطق ۲۲ گانه، سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری تهران در سه رده پارکینگ‌های روباز به عنوان رده سوم و پارکینگ‌های رده دوم و یکم بنابر شرایط و امکانات موجود تعیین شده است، اظهار کرد: نرخ‌ها برای خودرو‌های سواری، اتوبوس، مینی بوس و تریلر به ازای هر ساعت و روز پیش بینی شده است.

 

سید جعفر تشکری هاشمی، افزود: برای توفق کامل شبانه روزی نیز نرخ‌ها تعیین شده و به طور میانگین نسبت به سال ۱۴۰۲ افزایش ۴۰ درصدی پیش بینی شده است؛ با توجه به هزینه‌های نگهداری، تأسیسات، هوشمندسازی و دیگر هزینه ها، این میزان افزایش پیشنهاد شده است.

 

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه برای پارکینگ برج میلاد برابر پارکینگ‌های رده یکم، ارقام دریافت خواهد شد، گفت: در پارکینگ‌های رده یکم نرخ ساعت اول ۹ هزار و ۵۰۰ تومان و به ازای هر ۳۰ دقیقه، هزار و ۹۰۰ تومان و در ساعات شبانه هزار و ۳۰۰ تومان در نظر گرفته شده است. همچنین در پارکینگ‌های رده دوم نرخ ورودی پنج هزار و ۶۰۰ تومان و به ازای هر ۳۰ دقیقه هزار و ۳۰۰ تومان و برای ساعت ۱۲ تا ۲۴ هر ساعت ۶۰۰ تومان و نرخ توقف شبانه روزی ۴۹ هزار تومان تعیین شده است.

 

وی ادامه داد: در تعیین حقوق قانونی برای خودرو‌های پارک شده اگر تکالیف قانونی برای شهرداری در نظر گرفته شود، به این رقم افزوده خواهد شد.

 

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با بیان اینکه نرخ پارکینگ‌های مکانیزه ۱.۵ برابر پارکینگ‌های رده یکم خواهد بود، تصریح کرد: برای موتورسیکلت‌های که در پارکینگ‌ها توقف می‌کنند، ۱۱ هزار تومان (برای توقف شبانه روزی) پیش بینی شده و مبلغ ورودی در ساعت اول سه هزار و ۱۰۰ تومان که به ازای هر ۳۰ دقیقه هزار و ۵۰۰ تومان افزایش می‌یابد، پیش بینی شده است.

 

وی افزود: نرخ توقف خودرو‌های حامل موادغذایی و بار در پایانه‌های مسافربری مطابق با پارکینگ‌های رده دوم خواهد بود. در پایانه‌های سازمان پایانه‌ها به ازای هر روز توقف و هر بار ورود تا ۲۴ ساعت، ۶ هزار تومان برای سواری، هفت هزار و ۶۰۰ تومان برای مینی بوس و ون و ۱۱ هزار تومان برای اتوبوس است. توقف در پارکینگ‌های پایانه‌ها مطابق با پارکینگ‌های روباز خواهد بود.

 

تشکری هاشمی با بیان اینکه کسانی که امرار معاش آن‌ها با موتورسیکلت است معمولاً در پارکینگ‌های طبقاتی توقف نمی‌کنند، یادآور شد: عمده موتور‌هایی که به پارکینگ‌های عمومی مراجعه می‌کنند، موتورسیکلت‌های لاکچری هستند. پیک موتوری عمدتاً به پارکینگ عمومی مراجعه نمی‌کند.

 

وی تأکید کرد: نرخ مصوب ما در کمیسیون بسیار کمتر از نرخ اتحادیه است؛ ما باید برای نگهداشت پارکینگ‌ها ارقامی را در نظر بگیریم. اینکه پارک ارزان باشد باید از جیب تمام شهروندان برداریم تا برای عده‌ای که خودروی خود را در پارکینگ عمومی پارک می‌کنند، هزینه کنیم.

 

محسن هرمزی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه الکترونیک بودن یا نبودن پارکینگ‌ها ملاک نیست بلکه داشتن برخی تاسیسات ملاک است، اظهار کرد: برخورداری از سیستم‌های اعلام و اطفای حریق از جمله این تأسیسات است. اگر ارقام یکسان باشد انگیزه‌ای برای ارتقاء وجود نخواهد داشت. ضمن اینکه نرخ پارکینگ‌های خصوصی هفت تا هشت برابر نرخ پارکینگ‌های شهرداری است.

 

مهدی اقراریان رئیس کمیته حقوقی شورای شهر تهران با بیان اینکه ما ارقامی را در شورا مصوب می‌کنیم و شهرداری ارقام دیگری دریافت می‌کند، گفت: مواردی که در شورا تصویب می‌شود، باید با ابزار دقیق فناوری مورد نظارت قرار بگیرد، اما زیرساخت‌های سازمان فناوری با مشکل روبه رو است.

 

وی ادامه داد: کسی که سوار موتور می‌شود می‌داند در سطح شهر چه می‌گذرد؟ عدد ۱۱ هزار تومان نرخ توقف در پارکینگ‌ها زیاد است و پیشنهاد بنده به ازای هر ساعت توقف موتورسیکلت ۵۰۰ تومان است. چراکه موتورسواران از اقشار ضعیف جامعه هستند.

 

اقراریان با طرح این پرسش که چرا باید همیشه نرخ افزایش پیدا کند، گفت: یکبار هم می‌توانیم ارقام را کاهش دهیم تا مردم طعم ارزانی را نیز بچشند.

 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه وظیفه ما ابلاغ نرخ‌ها به پارکینگ‌های طرف قرارداد است، یادآور شد: مأخذ هوشمندسازی مجموعه دیگری است و باید جداگانه بررسی شود؛ با این وجود ۵۰ درصد پارکینگ‌های در اختیار مناطق دریافت نرخ را الکترونیکی انجام می‌دهند و در پارکینگ‌های رده یکم، هوشمندسازی به طور کامل انجام شده است.

 

هرمزی افزود: شهروندان از طریق سامانه ۱۳۷ می‌توانند اضافه دریافت را اطلاع دهند و ما نیز در راستای نظارت بر عملکرد، جرائم را در مزایده با پیمانکاران لحاظ خواهیم کرد.

 

براساس این گزارش و بنابر پیشنهادات مطرح شده مبلغ ورودی موتورسیکلت‌ها به سه هزار تومان کاهش یافت.

 

در نهایت بهای خدمات ورودیه و حق توقف وسایل نقلیه در پارکینگ‌های عمومی شهرداری تهران در سال آینده با حداکثر آراء موافق اعضا، به طور میانگین ۴۰ درصد افزایش یافت.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------