معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی: با جنگ غزه و حادثه کرمان، چینی‌ها و روس‌ها نیز سفر به ایران را لغو کردند



سفر خارجی ها به ایران،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی
مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی معاونت گردشگری از افت شدید تورهای ورودی خبر داد و گفت: جنگ غزه و اتفاقات سیاسی بر گردشگری ایران تاثیر مستقیم داشته و در تعطیلات بهاره سال نو چینی با کنسلی تورهای ورودی از چین روبه‌رو شدیم.

به گزارش ایلنا، سال نو چینی یکی از مهمترین جشن‌های چین و شماری از کشورهای آسیای شرقی است و از مهم‌ترین تعطیلات سنتی مردم چین است. هر سال، در بهمن ماه، سال چینی نو می‌شود. درواقع شروع سال نو چینی در ماه بهمن (فاصله ۲۱ ژانویه تا ۲۰ فوریه) است. در این بازه زمانی حلول ماه جدید (روز نخست ماه قمری) روز اول سال نو چینی است. 

 

با توجه به آنکه چند سالی است که ایران با چین به صورت گروهی در حوزه گردشگری لغو روادید شده است و از دیگر سو به دلیل روابط خوب سیاسی که دو کشور با یکدیگر دارند، هر سال در بهمن ماه که برابر با تعطیلات سال نو چینی‌هاست، گروه‌های گردشگران چینی به ایران سفر می‌کردند و به نوعی ایران تبدیل به یکی از مقاصد سفرهای سال نو آن‌ها شده بود. اما امسال (۱۴۰۲) اینگونه نبود. 

 

مسلم شجاعی مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی معاونت گردشگری با اشاره به آنکه ایران در اوایل سال ۱۴۰۲ یکی از نخستین مقاصدی بود که بعد از کرونا و باز شدن مرزها از سوی دولت چین برای سفرهای خروجی، از سوی چینی‌ها مورد استقبال قرار گرفت، گفت: در پی قرار گرفتن ایران در میان مقاصد سفرهای چینی‌ها، شاهد حضور پررنگ مسافران چینی در ایران بودیم. با توجه به این استقبال، برای بهمن ماه که در زمره زمان‌های کم مسافر ما به حساب می‌آید و هتل‌ها به لحاظ حضور مسافران داخلی و خارجی با ضریب اشغال پایینی روبه رو هستند از دیگر سو همزمان با سال نو چینی‌ها و تعطیلات عید بهاره چین است، از این رو یکی از بازارهایی که برای جذب آن هدفگذاری کردیم چین بود و با وجود آنکه سالهای گذشته کمپین‌های موفقی برای عید بهاره چین داشتیم و امسال هم خیلی قوی ظاهر شدیم اما اتفاقاتی که در کشور رخ داد و بویژه جنگ غزه و مکمل آن اتفاقی که در کرمان رخ داد، سبب شد تا شرکت‌ها و آژانس‌هایی که تور چینی داشتند با کنسلی این تورها روبه رو شوند. 

 

او ادامه داد: کنسل شدن و لغو تورهای ورودی از چین متاثر از متغیرهای بیرونی است که روی صنعت گردشگری تاثیر گذاشته است. متاسفانه باید بگویم که درحال حاضر تعداد آژانس‌هایی که تور چین برای عید بهاره داشته باشند، خیلی خیلی کم است. منتها منتظر نمی‌مانیم تا این روند ادامه یابد بلکه برنامه‌ای برای سقر اینفلوئنسرهایی داریم که فالوورهای میلیونی دارند. این اینفلوئنسرها قرار است در بازه زمانی بهمن و اسفند امسال و حتا بهار سال آینده به ایران سفر کنند و از جاذبه‌های دیدن کنند تا بتوانیم روند بازار ورودی گردشگران را به روند گذشته خود بازگردانیم. 

 

شجاعی در پاسخ به این سوال که چندی پیش رئیس جامعه تورگردانان ایران با تاکید بر آنکه تا عید ۱۴۰۳ تور ورودی نداریم، عنوان کرد «نه تنها بازارهای اروپا و آمریکای لاتین و… را نداریم بلکه تورهای چین نیز حداقل تا دو ماه دیگر تورهایشان را کنسل کرده‌اند. با وجود آنکه چند روز آینده سال نو چینی‌هاست و هر سال در این ایام تورهای متعددی از چین به ایران سفر می‌کردند اما امسال تورهای چینی سفرشان را کنسل کرده‌اند. روس‌ها نیز کنسل کرده‌اند و تقریبا می‌توان گفت تا عید گردشگر ورودی نداریم.» گفت: شرایط اجتماعی داخلی و متغیرهای بیرونی سیاسی بویژه از نوع امنیتی آن نه تنها بر روی گردشگری ایران بلکه بر روی گردشگری همه کشورها تاثیرگذار است. به تبع ما نیز از این امر مستنثنی نیستیم. زمانی که جنگ غزه آغاز شد، گردشگری بسیاری از کشورهای حوزه حاشیه خلیج فارس نیز در ماه‌های نخست متاثر از این جنگ بود. اینکه دفاتر خدمات مسافرتی و آژانس‌داران می‌گویند که گردشگر ورودی کم شده، درست است اما صفر نشده. اما واقعا میزان گردشگران ورودی ما افت داشته. برای مثال یکی از آژانس‌داران اعلام کرده بود که برای عید بهاره چین، ۲۵ تور داشت که همه کنسل شد. دیگری ۱۸ تور داشت که کامل کنسل شدند. اگر هر تور را میانگین ۱۰ نفر حساب کنیم، با عدد قابل توجهی از کنسلی گردشگران ورودی روبه رو می‌شویم. 

 

مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی معاونت گردشگری در پاسخ به این سوال که آیا این روند ادامه‌دار خواهد بود یا سیاست‌ها و برنامه‌هایی برای برون رفت از این مسئله اندیشیده شده، گفت: قطعا در ماه‌های آینده اتفاقات خوبی خواهد افتاد. با دعوت از اینفلوئنسرها و برگزاری رودشوها و… سعی داریم دوباره به حافظه بازار بازگردیم و گردشگران را جذب ایران کنیم. 

 

او همچنین درخصوص عملکرد حضور ایران در نمایشگاه فیتور اسپانیا و جذب گردشگران اروپایی، گفت: فیتور نوعی ریل‌گذاری و اقدام برای سال‌های آینده است. بیشتر کشورهای اروپایی به شهروندان خود توصیه اکید کرده‌اند که وارد ایران نشوند و این هم متاثر از شرایط موجود است. از این رو نتایج حضور امسال ما در فیتور، در سال ۱۴۰۳ خود را نشان خواهد داد. 

 

به گفته شجاعی، در اسفند ماه در نمایشگاه گردشگری ITB برلین حضور خواهیم داشت که جامعه تورگردانان ایران متولی آن است. در نمایشگاه لندن نیز در قالب پاویون حضور نخواهیم داشت چراکه حجم متقاضیان شرکت در نمایشگاه گردشگری ATM لندن کم است اما احتمالا تعدادی از آژانس‌داران به صورت انفرادی در این نمایشگاه شرکت داشته باشند.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------