کشف ۲۳ محوطه و تپه با قدمت بیش از ۴ هزار سال در سیستان و بلوچستان



کشف تپه در سیستان و بلوچستان،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی
سرپرست هیات باستان‌شناسی گفت: با بررسی قطعه چهارم راه‌آهن زاهدان‌- زابل ۲۳محوطه و تپه با قدمت بیش از چهار هزار سال شناسایی شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از وزارت میراث فرهنگی، حسین مرادی اظهار کرد: بررسی باستان‌شناسی قطعه چهارم راه‌آهن زاهدان- زابل که بخش عمده و مهم آن از دشت سیستان و محدوده و منظر فرهنگی شهر سوخته عبور می‌کند، انجام شد.

 

سرپرست هیات باستان‌شناسی افزود: در این بررسی میدانی، محوطه‌هایی که در محدوده محور راه‌آهن یعنی فاصله صفر تا ۲۰۰ متری آن در سمت شرق و غرب محور قرار دارد مورد بازبینی و یافته‌های سطحی آن مورد مستندسازی قرار گرفت. 

 

او تصریح کرد: در این بررسی میدانی ۲۳ محوطه و تپه در دو سوی خط راه‌آهن شناسایی شد که بیشتر آن‌ها به اواخر دوره چهارم شهر سوخته مربوط بوده و قدمت تاریخی آن‌ها در حدود ۲۴۰۰ تا ۲۳۰۰ پیش از میلاد است. 

 

مرادی گفت: تپه‌های دوره‌های تاریخی و اسلامی این منطقه نیز از نظر گاه‌نگاری در رده بعدی قرار دارند و مساحت آن‌ها از حدود یک ‌دهم تا یک هکتار در نوسان بوده است. 

 

محور راه‌آهن که بررسی باستان‌شناسی شده است به فاصله تقریبی ۵۰۰ متری شرق جاده زابل به زاهدان و ۶۷ کیلومتری محدوده فرهنگی و منظر شهر سوخته سیستان و بلوچستان قرار دارد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------