افزایش فرونشست در مازندران با عقب‌رفت آب خزر/ میزان فرونشست به ۹ سانتیمتر در سال رسید



فرونشست در مازندران،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی
رییس بخش خطرپذیری مرکز تحقیقات راه‌و شهرسازی اظهار کرد: میزان فرونشست در سواحل مازندران در حالی به ۹ سانتیمتر در سال رسیده که ۵ سال گذشته فرونشست در این منطقه صفر بوده و الان به فرونشست ۹ سانتیمتر در سال در این منطقه رسیده‌ایم. در ۵ سال گذشته اصلا با پدیده فرونشست در استان مازندران مواجه نبودیم و به تدریج این رشد فرونشست به استان گیلان هم سرایت می‌کند.

به گزارش ایلنا، علی بیت‌الهی، مجری مطالعات فرونشست زمین درباره افزایش گستره فرونشست در ایران اظهار داشت: موضوع این است که در محدوده‌هایی با وضعیت آبی مناسب مانند استان مازندران متاسفانه شاهد وجود و رشد فرونشست هستیم و متاسفانه عقب رفت آب دریای خزر باعث شده که در استان پر آب استان مازندران و در برخی از گستره‌های این استان به سمت دریا به بالای ۹ سانتیمتر در سال رسیده است.

 

وی ادامه داد: آب دریا که عقب می‌رود، سطح آب زیر زمینی پایین می‌آید و یک بالانسی با آب اشباع ایجاد می‌کند و وقتی آب عقب رفت داشته باشد یعنی آب سطح دریا پایین رفته و با پایین رفتن سطح آب دریا، سطح آب زیرزمینی نوار ساحلی پایین می‌رود و از آنجایی که نوار ساحلی محیط ریزدانگی است اثر ملموس بر روی سطح زمین می‌گذارد و فرونشست را ایجاد می‌کند.

 

رییس بخش خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تاکید کرد: میزان فرونشست در سواحل مازندران در حالی به ۹ سانتیمتر در سال رسیده که ۵ سال گذشته فرونشست در این منطقه صفر بوده و در مدت زمان ۵ سال به فرونشست ۹ سانتیمتر در سال در این منطقه رسیده‌ایم. در ۵ سال گذشته اصلا با پدیده فرونشست در استان مازندران مواجه نبودیم و به تدریج این رشد فرونشست به استان گیلان هم سرایت می‌کند.

 

بیت‌الهی با بیان اینکه تمام ساختمان‌های واقع شده در نوار ساحلی مازندران و همچنین بندر امیرآباد در معرض خطر هستند، گفت: البته خوشبختانه به سمت ارتفاعات امکان فرونشست وجود ندارد چراکه جنس لایه‌های زمین در این منطقه از سنگ است و در محیط سنگی فرونشست وجود ندارد، اما به سمت محدوده‌های خاکی و نرم ساحلی با پایین رفت آب، فرونشست شدیدتر می‌شود و این موضوع عمومیت دارد و تنها به یک بندر و یک ناحیه محدود نمی‌شود.

 

وی افزود: اگر این روند عقب رفت آب دریای خزر ادامه پیدا کند، تبعات فرونشست را به طور جدی در چند سال آینده در این منطقه می‌بینیم و در حال حاضر آثار آن را در خطه گیلان به صورت لکه‌های مجزا می‌بینیم که رفته رفته در این منطقه هم فرونشست گسترده خواهد شد.

 

رییس بخش خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به دلیل اصلی عقب رفت آب دریای خزر در استان مازندران اظهار داشت: درباره عقب رفت آب دریای خزر مطالعات و بررسی‌ها نشان می‌دهند که از آنجایی کشور اوکراین نقش برجسته در تامین محصولات کشاورزی در دنیا داشته و دارد، به واسطه جنگ روسیه و اوکراین و به دنبال آن وضع تحریم‌ها علیه روسیه، روس‌ها توسعه کشاورزی را در دستور کار قرار دادند.

 

بیت‌الهی تاکید کرد: متاسفانه گویا این موضوع ادامه‌دار خواهد بود و انتظار می‌رود در آینده میزان عقب رفت آب دریای خزر بیشتر شود. موضوع دیگر این است که هیچ وقت نتوانستیم شرایط اقلیمی را به خوبی پیش‌بینی کنیم و براساس آن برنامه‌ریزی داشته باشیم. البته که پیش‌بینی در این حوزه به راحتی هم انجام نمی‌شود. 

 

وی گفت: اگر فرونشست را بحران ملی ندانیم به بیراهه رفتیم و ممکن است برای انجام هر اقدامی دیر شود و زمان را از دست داده باشیم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------