واکنش رئیس سازمان محیط زیست به محو شدن ابرهای بارانی بعد از ورود به ایران



رئیس سازمان محیط زیست،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی
رئیس سازمان محیط زیست در واکنش به برخی گمانه‌زنی‌ها درباره محوشدن ابرهای بارانی در آستانه ورود به ایران گفت: در کشورهای همسایه ما هم میانگین بارش نسبت به میانگین درازمدت کاهش پیدا کرده است و این‌گونه مسائل نیازمند کار علمی است.

به گزارش تسنیم، علی سلاجقه رئیس سازمان محیط زیست در حاشیه نشست هفتگی هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: ما مرجع ملی تغییر اقلیم و پژوهشکده محیط زیست کشور را مکلف کردیم ظرف دو هفته نسبت به عواقب تغییر اقلیم پاسخ دهند.

 

وی افزود: در کشورهای همسایه ما هم میانگین بارش نسبت به میانگین درازمدت کاهش پیدا کرده است و این‌که جبهه هوایی وارد دریاچه ارومیه بشود و ناگهان محو بشود نیازمند کار علمی است.

 

رئیس سازمان محیط زیست گفت: آنچه درباره دریاچه ارومیه مطرح شده این است که باید بررسی کرد؛ آیا میزان درجه حرارت یا تولید گاز متان در آن منطقه در این امر مؤثر است یا خیر؟

 

سلاجقه درباره عملکرد دستگاه‌ها در زمینه مقابله با آلودگی هوا، بیان کرد: در سال 1401 اعتباراتی برای اجرای قانون هوای پاک توسط دستگاه‌های مختلف مصوب شده بود اما در قانون بودجه دیده نشد؛ امسال با این تاکید که چون زمان بودجه‌ریزی است، این مسئله در دستورکار همه دستگاه‌ها قرار گرفته است.

 

وی در پاسخ به این سوال که چرا برخی دستگاه‌ها به وظایف‌شان در این زمینه عمل نمی‌کنند، خاطر نشان کرد: در این زمینه جلسات مفصلی گذاشته شده و آخرین گزارش را در این زمینه به آقای رئیس‌جمهور ارائه کردیم که در آن وضعیت عملکرد دستگاه‌ها و روند اجرای قانون هوای پاک بررسی قرار گرفت.

 

***

 

تایید توزیع بنزین غیراستاندارد در برخی استان ها/ معاون سازمان محیط زیست: گازوئیل برخی نیروگاه ها استاندارد نیست

گفته می‌شود کیفیت سوخت‌های توزیع شده در جایگاه‌های سوخت (بنزین و گازوئیل) پایین است و کمتر از یورو4 است.

 

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی

ایرج حشمتی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در توضیح خبر کیفیت پایین  سوخت‌های توزیع شده در جایگاه‌های سوخت (بنزین و گازوئیل) به دیده بان ایران گفت: «طبیعتا میزان تولید سوخت در کشور محدود است. اولویت توزیع با کلانشهرها و شهرهایی که بیشترین آلودگی را به ویژه در شش‌ماه دوم دارند و جایگاه‌های سوخت بین‌راهی است. البته نباید از یاد برد که مصرف سوخت نیز بسیار افزایش یافته است. بنابراین علیرغم تلاش‌های انجام شده، گاهی شرکت نفت نمی‌تواند یورو4 را برساند. کما این که گزارش‌های پایش ما در استان البرز - که کلانشهر است – حاکی از آن است که بنزین یورو توزیع نمی‌شود اما وزارت نفت تعهد دارد و دنبال این موضوع است که این میزان را افزایش دهد.»

 

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در توضیح توزیع سوخت بی کیفیت در برخی جایگاه ها گفت: «وزارت نفت دنبال آن است که تعداد و بهینه‌سازی پالایشگاه‌ها کیفیت سوخت را افزایش و ارتقا دهد. اما نباید غافل باشیم که مصرف سوخت در کشور با سرانه جهان متفاوت است. به عنوان مثال در کشور ترکیه با 80 میلیون جمعیت حدود 12 میلیون لیتر سوخت مصرف می‌شود. در صورتی که در ایران حدود 80-95 لیتر سوخت مصرف می‌شود و گاهی این مصرف تا 104 میلیون لیتر هم می‌رسد. در حالی که از نظر جمعیت تقریبا با ترکیه یکسان است. مصرف بیش از حد باعث می‌شود که تولید براساس تقاضا باشد.

 

 معاون سازمان محیط زیست خبر داد: عدم توزیع بنزین یورو۴ در برخی شهرها

این مقام مسئول درباره کمبود سوخت در کشور و عملکرد وزارت نفت در توزیع سوخت در برخی جایگاه ها به دیده بان ایران گفت: هر چقدر تقاضا بیشتر شود، وزارت نفت مجبور می‌شود که آن را در جایگاه‌های سوخت تولید کند. اینجاست که اهمیت استفاده از خودروهای هیبریدی و برقی خود را نشان می‌دهد. از سوی دیگر باید میزان حمل و نقل عمومی را آنقدر افزایش دهیم که استفاده از خودروهای شخصی به ویژه در شش ماهه دوم سال زیاد نباشد و این میزان بنزینی که در کشور تولید می‌شود، کفاف مجموعه خودروها را بدهد.»

 

گازوئیل برخی نیروگاه های استاندارد نیست

ایرج حشمتی در پاسخ به این سوال که می‌دانیم نیروگاه‌ها سوخت دوم (یا همان گازوئیل) مصرف می‌کنند چرا گازوئیل یورو4 نیست؟ تاکید کرد: «قبول دارم که در شرایط ناترازی گازوئیل هم این مشکل را دارد. قابل توجه است که نیروگاه‌های نزدیک کلانشهرها می‌توانند آسیب بیشتری داشته باشند و برخی از نیروگاه‌هایی که با فاصله‌ای مناسب و خارج از شهرها و کلانشهرها قرار دارند، اگر گازوئیل هم بسوزانند می‌توانند شرایط را پاس کنند. اما مجموعه سازمان حفاظت محیط‌زیست به پایش‌های مداوم و مجدانه از نیروگاه‌ها اقدام می‌کند و هر جا خارج از قاعده و استاندارد باشد با آن برخورد می‌کند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------