نفس‌ها از آلودگی هوا بازهم به التماس می‌افتند/ نیروگاه شازند: با عرض معذرت مازوت می‌سوزانیم



اخبار,اخبار امروز,خبرهای جدیدآلودگی هوا در اراک،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی
وضعیت ناسالم و آلوده هوای اراک با آغاز فصل سرما قرار است دوباره نفس‌ها را برای بالا آمدن به التماس وا دارد.

به گزارش فارس، اینجا هوا کم است، برای نفس کشیدن، برای شفاف دیدن، برای حاضر شدن سر کلاس درس و مدرسه و حتی انجام کارهای عادی روزانه.

 

اینجا تلالو خورشید نه زرد طلایی، که خاکستری است ـ دودی است، قلب‌ها روشن، اما دیدگان تیره و تار است، اینجا هوا آلوده است.

 

به اینجای تقویم که می‌رسی ـ زمستان را می‌گویم ـ دوباره نفس‌ها برای بالا آمدن به التماس می‌افتند، دست و پا می‌زنند تا راهی برای رها شدن از قفسه تنگ سینه پیدا کنند، اینجا هوا آلوده است.

 

به اینجا که می‌رسی ـ اراک را می‌گویم ـ مازوت سوزی نیروگاه به نفس‌هایت دستور ایست می‌دهد و تو باید در شهری که آوازه صنعتی بودنش گوش فلک را کر کرده، تنها التماس کردن نفس‌هایت برای بالا آمدن را به نظاره بنشینی.

 

انتظار 100 روزه برای رسیدن به هوای پاک 

به فصل سرمای اراک که می‌رسی 100 روز آلوده را پشت سر گذاشتی و باید 100 روز دیگر  انتظار بکشی تا شاید خورشید زرد طلایی تلالویی از خود نشان دهد.

 

عددها، کیفیت هوا را در ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ساعت ۹ صبح امروز برابر با ۷۳ می‌نگارند اما شاخص لحظه‌ای کیفیت هوای اراک در همین ساعت برابر با ۱۱۹ و در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد.

 

شاخص لحظه‌ای هوای ساوه نیز برابر با ۱۱۸ و در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد؛ هوای شهر شازند نیز با اندکی بهبهود، در شرایط قابل قبول قرار گرفته است.

 

اینجا هوا آلوده است و قلمی برای گفتن از بیماری‌ها و سرطان‌ها و سقط جنین‌ها ندارد.

 

به اینجا که می‌رسی ـ قطب بزرگ تولید آلومینیوم کشور را می‌گویم ـ  می‌بینی بیش از 20 سال است که کلنگ احداث کارخانه آندسازی را با هزار منت بر سر مردم  خارج از محدوده شهری زده‌اند، اما مافیا همچنان می‌گویند به زودی می‌سازیم!

 

سال 1381 بود که کلنگ نوسازی کارخانه ایرالکو با پیگیری و ایستادگی یک تنه مرحوم محمد باقر صدوق مدیرکل حفاظت محیط زیست وقت استان مرکزی به زمین زده شد، تا پس از 999 روز پایانی باشد بر همه ناپاکی‌ها هوا، اما این کلنگ همچنان بر زمین مانده است.

 

تابستان سال گذشته بود که فرزاد مخلص‌الائمه استاندار مرکزی در نشست کارگروه کاهش آلودگی هوای استان مرکزی در اراک اظهار کرد: «شرکت ایرالکو باید برنامه زمانبندی اتمام پروژه آندسازی را هرچه سریع‌تر به سازمان صنعت، معدن و تجارت ارائه کنند.» وی همچنین گفته بود که  اتمام هرچه سریع‌تر پروژه آندسازی باید با جدیت در دستور کار قرار گیرد و لازم است یک برنامه‌ زمان‌بندی شده مشخص برای اتمام آن تعریف شود.

 

به اینجا که می‌رسی ـ دولت دهم را می‌گویم، طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر اراک را شهریورماه 86 به تصویب هیات دولت می‌رسانی، اما دولت سیزدهم بایدجور ترک فعل مدیران دستگاه‌هایی را بکشند که بی‌تفاوت به این مصوبه قدمی برای اجرا مصوبه بر نداشته‌اند.

 

آیت‌الله رئیسی تیرماه سال گذشته در جمع مردم اراک گفت: «دولت قطعاً به وضع آلودگی در اراک توجه ویژه دارد و هر توسعه‌یافتگی در این کشور باید همراه با حفظ محیط زیست باشد، محیط زیست باید برای مردم حفظ شود و آلاینده‌ها نباید مردم را آزار دهد، برخی آمار بیماری‌ها در این شهرستان و استان به سبب آلاینده‌ها است.»

 

به اینجا که می‌رسی کلان شهر آلوده کشور را می‌گویم ـ سردت که می‌شود، باید خمار آلودگی هم بشوی، آلودگی را تزریق کنی در شُش‌هایت، تا روشن بمانی!

 

روشن بمانی با برق نیروگاه و مازوت سوزی آن، زمستان که می‌آید آغازی می‌شود بر مازوت سوزی موقت در نیروگاه شازند، به طوری که  شرکت‌ گاز استان مرکزی و توزیع برق حرارتی شازند در اطلاعیه‌ای مشترک از آغاز مازوت سوزی موقت در نیروگاه شازند به دلیل سرما و افزایش مصرف گاز خبر می‌دهند ضمن عذرخواهی از مردم به علت شروع مصرف مازوت، وعده داده شده همه تلاش‌ها برای تامین گاز مورد نیاز نیروگاه و کاهش دوره مصرف مازوت بکار خواهند گرفته خواهد شد.

 

در زمان حاضر به دلیل ورود فصل سرد سال و برودت هوا چالش اساسی صنعت برق ، سوخت رسانی به نیروگاه‌ها، جلوگیری از تشدید ناترازی چندین ساله شبکه برق و گاز و حفظ پایداری شبکه در مناطق مختلف کشور است.

 

تلاش‌های مسوولان استان (مرکزی) از ابتدای سال تاکنون در راستای تامین گاز مورد نیاز نیروگاه حرارتی شازند با وجود افزایش مصرف گاز در کشور باعث شد تا نسبت به سال گذشته بیش از یک ماه از مصرف سوخت دوم جلوگیری شود و همزمان به منظور کاهش مصرف سوخت با تصمیمات اتخاذ شده یک واحد نیروگاه معادل ۲۵ درصد ظرفیت تولید تا پایان سال تعطیل و از مدار خارج شد.

 

متاسفانه طی روزهای اخیر به دلیل برودت هوا و با توجه به افزایش روز افزون گاز در بخش‌های مختلف بویژه در بخش خانگی، تامین کامل سوخت گاز نیروگاه‌ها ممکن نبوده و به علت محدودیت‌های اعمال شده در سوخت گاز نیروگاه‌های کشور، نیروگاه شازند نیز به اجبار جهت تامین برق و حفظ پایداری شبکه طی روزهای آینده ناگزیر به استفاده از سوخت دوم (مازوت) خواهد شد.

 

ضمن عذرخواهی از مردم شریف استان مرکزی بویژه شهروندان اراک و شازند به اطلاع می‌رساند که مسوولان استان حداکثر تلاش خود را در راستای تامین سوخت گاز طبیعی و کاهش دوره مصرف سوخت دوم به کار خواهند بست.

 

به اینجا که می‌رسی از کجایش بگویم! اینجا هوا آلوده است.

 

نیروگاه شازند: با عرض معذرت مازوت می‌سوزانیم

شرکت‌ گاز استان مرکزی و توزیع برق حرارتی شازند در اطلاعیه‌ای مشترک از آغاز مازوت سوزی موقت در نیروگاه شازند به دلیل سرما و افزایش مصرف گاز خبر دادند.

 

در این اطلاعیه که روز گذشته منتشر شده، ضمن عذرخواهی از مردم به علت شروع مصرف مازوت، وعده داده شده همه تلاش‌ها برای تامین گاز مورد نیاز نیروگاه و کاهش دوره مصرف مازوت بکار خواهند گرفته خواهد شد.

 

در این اطلاعیه آمده است: در زمان حاضر به دلیل ورود فصل سرد سال و برودت هوا چالش اساسی صنعت برق ، سوخت رسانی به نیروگاه‌ها، جلوگیری از تشدید ناترازی چندین ساله شبکه برق و گاز و حفظ پایداری شبکه در مناطق مختلف کشور است.

 

 تلاش‌های مسوولان استان (مرکزی) از ابتدای سال تاکنون در راستای تامین گاز مورد نیاز نیروگاه حرارتی شازند با وجود افزایش مصرف گاز در کشور باعث شد تا نسبت به سال گذشته بیش از یک ماه از مصرف سوخت دوم جلوگیری شود و همزمان به منظور کاهش مصرف سوخت با تصمیمات اتخاذ شده یک واحد نیروگاه معادل ۲۵ درصد ظرفیت تولید تا پایان سال تعطیل و از مدار خارج شد.

 

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است؛ متاسفانه طی روزهای اخیر به دلیل برودت هوا و با توجه به افزایش روز افزون گاز در بخش‌های مختلف بویژه در بخش خانگی، تامین کامل سوخت گاز نیروگاه‌ها ممکن نبوده و به علت محدودیت‌های اعمال شده در سوخت گاز نیروگاه‌های کشور، نیروگاه شازند نیز به اجبار جهت تامین برق و حفظ پایداری شبکه طی روزهای آینده ناگزیر به استفاده از سوخت دوم (مازوت) خواهد شد.

 

این اطلاعیه افزوده است؛ ضمن عذرخواهی از مردم شریف استان مرکزی بویژه شهروندان اراک و شازند به اطلاع می‌رساند که مسوولان استان حداکثر تلاش خود را در راستای تامین سوخت گاز طبیعی و کاهش دوره مصرف سوخت دوم به کار خواهند بست.

 


کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------