زنگ خطر بحران آب در استان اردبیل به صدا درآمد/ ۷۰ درصد مخازن سدها‌ خالی است



وضعیت بحرانی آب در اردبیل،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی
مدیرعامل آب منطقه‌ای اردبیل با بیان اینکه زنگ خطر بحران آب در استان به صدا درآمد، گفت: ۷۰ درصد مخازن سدهای اردبیل در حال حاضر خالی است.

به گزارش تسنیم، علی حیدری در نشست بررسی آخرین وضعیت منابع آب اردبیل اظهار داشت: با توجه به تداوم خشکسالی و کاهش شدید بارندگی‌ها در پاییز امسال، زنگ خطر کم‌آبی در مناطق مختلف استان اردبیل به صدا درآمده تا ما وضعیت نامناسبی را در تأمین منابع آب شاهد باشیم.

 

وی تصریح کرد: مجموع ظرفیت سدهای استان 382 میلیون متر مکعب است که این ظرفیت به کمتر از نصف یعنی حدود 116 میلیون متر مکعب کاهش یافته و ما وضعیت نگران‌کننده‌ای را در تأمین آب شرب شهرها و روستاها شاهد هستیم.

 

مدیرعامل آب منطقه‌ای اردبیل گفت: با توجه به اینکه 70 درصد آب شرب اردبیل از سد یامچی تأمین می‌شود و 30 درصد مابقی نیز از چاه‌های عمیق در دشت اردبیل تأمین می‌شود، به دلیل کاهش بارندگی و پوشش برف در کوه‌های اطراف ما با وضعیت نگران‌کننده‌ای در سد یامچی به عنوان منبع اصلی روبه‌رو هستیم.

 

حیدری افزود: با کاهش 40 درصدی بارندگی‌ها نسبت به کوتاه مدت و 60 درصدی نسبت به بلند مدت جریان روان آب رودخانه‌های استان نیز با 60 درصد کاهش مواجه شده که این خطر تأمین منابع آب را به صورت پایدار افزایش داده است.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تأمین آب شرب مرکز استان با شرایط پیچیده‌ای روبه‌رو شد، مهاجرت و تجمیع نیمی از آمار جمعیت استان در اردبیل نیاز آبی و استفاده حداکثری از منابع را افزایش داده است.

 

حیدری اضافه کرد: از ظرفیت 56 میلیون متر مکعب سد یامچی تنها 16 میلیون متر مکعب این سد دارای آب است و بیش از سه میلیون متر مکعب آب نیز حجم مرده و غیرقابل استفاده است.

 

وی ضرورت احداث تصفیه‌خانه آرسنیک‌زدایی را برای تصفیه آب چاه‌های موجود و شکستن فلزات و عناصر سنگی همچنین انتقال آب از چشمه قورقور با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی را مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: ارتقای تصفیه‌خانه فعلی از جمله برنامه‌های موجود برای جبران کمبود آب در مرکز استان است.

 

حیدری بیان کرد: برداشت‌های بی‌حد و اندازه از آبخوان دشت اردبیل وضعیت نامناسبی را در این دشت رقم زده و سبب از بین رفتن حدود یک سوم منابع آب‌های زیرزمینی مرکز استان شده است.

 

مدیرعامل آب منطقه‌ای اردبیل به اضافه برداشت‌ها و فرونشست دشت به عنوان یک خطر جدی را یادآور شد و ادامه داد: در آینده نزدیک این آب حتی برای زراعت نیز غیرقابل استفاده خواهد بود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------