یک سفر استانی در ایران حدود ۶۰ میلیون تومان برای خانواده‌ها هزینه دارد



هزینه سفر استانی در ایران،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی
طی سال های اخیر سفر از زندگی خانواده‌های ایرانی کوچ کرده است، وضعیت درآمد جامعه به ویژه قشر کارگری به پایین ترین سطح خود رسیده و کفاف معیشت را هم به زور می‌دهد؛ حالا اگر خانواده‌ای قصد سفر داشته باشد باید چند ماه بدون ریالی خرج کردن، پول پس انداز کنند که تقریبا باید گفت سفر «شاید وقتی دیگر...».

به گزارش ایلنا، براساس گزارش مرکز آمار ایران، تنها در سال ۱۴۰۱، متوسط هزینه سفر در ایران حدود ۲۵ درصد افزایش یافته است؛ این افزایش هزینه در همه گزینه‌های حمل‌ونقل، از جمله حمل‌ونقل هوایی، ریلی و جاده‌ای، مشاهده شده است و این یعنی سهم تفریح و سرگرمی در سبد هزینه‌های مردم از سال ۱۳۹۶ که ۲٫۹ بوده، در سال ۱۴۰۲ به زیر یک درصد یعنی هشت‌دهم درصد رسیده است.

 

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی فارس می‌گوید: آمارهایی که مسئولان از وضعیت گردشگری استان اعلام می‌کنند با واقعیت هایی که دفاتر خدمات گردشگری با آن مواجه هستند، بسیار متفاوت است.

 

محمود فخری در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه وضع گردشگری در کشور و استان فارس مطلوب نیست، می‌افزاید:  مسئولان ارشد کشور عنوان می کنند که گردشگری در سال جاری نسبت به سال گذشته حدود دو الی سه برابر افزایش داشته است اما این آمار با واقعیت های ما تناسخ دارد.

 

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر هزینه سفر  سه روزه به شهرهای داخلی مانند شیراز یا مشهد حدود ۱۰ میلیون تومان است اما این رقم در شهرهای دیگر مانند کیش متفاوت تر است؛ قیمت بلیط دیگر کشورها هم حداقل ۲۰ میلیون تومان هزینه در بر دارد.

 

سفر از سفره خانوار ها رنگ باخته است

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی فارس با بیان اینکه یک سفر استانی بالغ بر ۶۰ میلیون تومان برای خانواده‌ها یعنی برای هر عضو خانواده حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون هزینه در بر دارد، می‌افزاید: در سفر خانواده ها علاوه بر هزینه‌های خوراکی و اقامت، هزینه های جانبی زیادی می پردازند که تنها معطوف به خرد و خوراک نمی‌شود.

 

فخری معتقد است در شرایط کنونی سفر در  سبد خانوارها رنگ باخته است و می‌گوید:  تنها افرادی می‌توانند به مسافرت بروند که از شرایط مالی مناسبی برخوردار باشند و آنها که  تمکن مالی خوبی ندارند، مجبورند به ناچار سفر را از سبد خانوارشان حذف کنند.

 

مردم چطور با حقوق اداره کار به سفر بروند؟

وی با طرح این سئوال که طبق آمارهای اعلامی از وضعیت معیشت، مردم چطور می‌توانند با درآمد و حقوق اداره کار به سفر بروند؟، تصریح می کند: در این شرایط نیاز است تا دولت جهت رفاه مردم بسته های سفر برای خانوارها تنظیم کند و یارانه هایی برای این بخش در نظر بگیرد.

 

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی فارس با اشاره به اینکه سفر نرفتن باعث می شود تا افراد شرایط مناسب روحی و روانی خوبی نداشته باشند، می‌افزاید: در حال حاضر دولت باید در بخش گردشگری متفاوت تر از دیگر حوزه‌ها فعالیت کند چرا که گردشگری و سفر مستقیما با شرایط روحی مردم سر و کار دارد.

 

فخری یادآور می‌شود: سفر کردن  شرایط مناسب روحی را برای شهروندان فراهم می‌کند و  باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشت.

 

وی با اشاره به اینکه زمانی که وضعیت سفر مطلوب نیست بی شک دفاتر خدمات گردشگری هم شرایط مناسبی ندارند، می‌افزاید: به‌رغم وضع نامناسب دفاتر خدمات گردشگری در استان فارس و شیراز متاسفانه شاهدیم که دولت بدون بررسی از شرایط دفاتر گردشگری، اقدام به صدور مجوز های بی رویه می‌کند.

 

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی فارس با اشاره به اینکه متاسفانه صدور بی رویه مجوز دفاتر خدمات گردشگری به کارمندان و پرسنل این حوزه آسیب وارد می‌کند، بیان می‌کند: اگرچه کارمندانی که در دفاتر خدمات گردشگری فعالیت می‌کنند بدون در نظر گرفتن هزینه‌ها اقدام به راه اندازی یک دفتر گردشگری می کنند، اما قطعا در آینده با مشکل مواجه خواهد شد.

 

لغو مجوز آژانس مسافرتی

فخری با بیان اینکه افراد تازه کار در بدو راه اندازی دفاتر خدمات گردشگری؛ بعد از گذشت چند ماه یا تعطیل می‌شوند و یا به سمت فعالیت های غیر قانونی حرکت می‌کنند، تصریح می‌کند:  مشکلات متعددی در آینده گریبانگیر این افراد می‌شود؛ بیش از ۴۰۰ دفتر خدمات گردشگری در فارس فعالیت می‌کنند و مجوز حدود ۱۲۰ الی ۱۳۰ دفاتر گردشگری در دو سال گذشته صادر شده است که این امر بیانگر بی تدبیری در این بخش است.

 

این فعال گردشگری معتقد است مسئولان به دنبال ارائه آمار اشتغال هستند و می‌گوید: با توجه به اینکه بعضی از دفاتر بعد از مدتی تعطیل می‌شوند عدم ارائه بیکاری افراد توسط مسئولان جای سئوال دارد.

 

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی فارس با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد پرسنل دفاتر خدمات گردشگری به بانوان اختصاص دارد، می‌افزاید: تعطیلی این دفاتر و بیکاری پرسنل ضربه زیادی را به خانوارها وارد می کند.

 

نیاز به تشکیل شرکت های گردشگری برای جذب توریست

نماینده شیراز و زرقان هم گردشگری را یک صنعت تخصصی می‌داند که برای جذب توریست و گردشگر نیاز است تا شرکت های قوی و توانمند در آن تشکیل شود و می گوید: تشکیل شرکت های گردشگری میان شهرهایی که دارای جاذبه های گردشگری هستند می تواند سبب رونق در این حوزه شود.

 

علیرضا پاک فطرت در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه گردشگران خارجی زمانی که وارد کشور می‌شوند تمایل به دیدن چند شهر با هم هستند، می افزاید: قطعا در این شرایط شهرهایی مانند شیراز، اصفهان، یزد، کاشان، مشهد و ..... از مقصد های یک توریست خارجی است.

 

نماینده شیراز و زرقان می‌گوید: مسئولان ارشد گردشگری باید عواملی مانند حمل و نقل، هتل ها و ... در این شهرها با یکدیگر همسو  کند و زیرساخت های گردشگران در این مسیرها باید در یک جهت باشد.

 

در بخش جذب توریست و گردشگر قوی عمل نکرده‌ایم

وی با بیان اینکه متاسفانه تاکنون در بخش جذب توریست و گردشگر خیلی قوی عمل نشده است، بیان می‌کند: وزارتخانه میراث فرهنگی در این بخش به صورت تخصصی سرمایه گذاری نکرده است و نگاه های وزارت گردشگری به این موضوع باید تخصصی باشد.

 

عضو مجمع نمایندگان فارس با بیان اینکه متاسفانه در بعضی از مواقع با توریسم های سلامت رفتار مناسبی صورت نمی پذیرد، بیان می کند: زمانی که این اتفاق رخ بدهد بی شک وضع گردشگری روز به روز بدتر خواهد شد.

 

سیستم حمل و نقل ریلی کشور کند است

نماینده شیراز و زرقان معتقد است باید به این باور برسیم که اشتغال حوزه گردشگری یکی از نیاز های ضروری کشور و استان است و می‌گوید: دولت باید در این موضوع احساس کند که اقتصاد حاصل از گردشگری می تواند نقش مهمی در اقتصاد داشته باشد.

 

وی با اشاره به اینکه گردشگران از هتل های سنتی استقبال می کنند، می افزاید: گردشگران همواره به دنبال آشنایی با فرهنگ ایرانی و اقوام کشور و استان هستند.

 

پاک فطرت با بیان اینکه تحریم ها باعث شده تا سیستم حمل و نقل هوایی با مشکل مواجه شود، می‌گوید:  سیستم حمل و نقل ریلی کشور هم کند است و سرعت قطارها در مسیر شیراز-اصفهان-تهران- مشهد و ..... بیش از ۱۰۰ کیلومتر نیست که نیاز به بازنگری و توسعه دارد.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------