هوای اصفهان در وضعیت قرمز/ در خانه بمانید



آلودگی هوا،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی
هوای اصفهان برای عموم شهروندان ناسالم است اصفهان- شاخص کیفی هوای کلانشهر اصفهان امروز دوشنبه بیست و دوم آبان با میانگین ۱۵۲ در وضعیت ناسالم برای عموم شهروندان است.

به گزارش مهر، شاخص کیفی هوای کلان‌شهر اصفهان بر اساس داده‌های ۱۴ ایستگاه سنجش در ۲۴ ساعت منتهی به ساعت هشت صبح امروز دوشنبه بیست و دوم آبان ماه با میانگین ۱۵۲ وضعیت قرمز و ناسالم برای عموم شهروندان را نشان می‌دهد.

 

آلودگی شدید هوای اصفهان از شنبه ۱۳ آبان آغاز و امروز وارد دهمین روز شد.

 

بر اساس داده‌های سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان محیط‌زیست (منطقه اصفهان) شاخص هوای این کلان‌شهر در ایستگاه پایش خیابان احمدآباد و ولدان با ۱۵۴، میدان انقلاب با ۱۷۳، پارک زمزم با ۱۶۶، بزرگراه خرازی و سپاهان شهر با ۱۵۶، رهنان با ۱۵۹، خیابان فیض با ۱۵۳ و خیابان میرزا طاهر با ۱۵۷ AQI در وضعیت قرمز و ناسالم برای عموم شهروندان و در کردآباد با ۲۱۷ AQI بنفش و بسیار ناسالم است.

 

امروز شاخص هوا در ایستگاه خیابان ۲۵ آبان با ۱۱۷، دانشگاه صنعتی با ۱۳۲، خیابان زینبیه با ۱۴۷، خیابان فرشادی با ۱۲۷ AQI وضعیت نارنجی و ناسالم برای گروه‌های حساس را نشان می‌دهد.

 

ایستگاه سنجش آلودگی هوا در خیابان‌های استانداری، رودکی، پروین و دانشگاه اصفهان قطع است. امروز شاخص هوا در سجزی با ۶۱ و مبارکه با ۹۵ AQI در وضعیت قابل قبول، در مبارکه با ۱۰۶ در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس و در زرین شهر با ۱۶۶ و قهجاورستان با ۱۹۳ AQI ناسالم برای عموم شهروندان ثبت شد. ایستگاه سنجش آلودگی هوای شهرهای مجاور اصفهان از جمله خمینی شهر، نجف آباد، منطقه صنعتی دولت آباد و کاشان قطع است.

 

اداره کل هواشناسی استان اصفهان با صدور هشدار سطح نارنجی اعلام کرده است که به سبب تشدید سکون جوی تا فردا سه شنبه ۲۳ آبان ماه احتمال بالارفتن شاخص هوا در حد بسیار ناسالم در مناطق مرکزی از جمله کلانشهر اصفهان، شاهین شهر، خمینی شهر، لنجان و کاشان و نواحی صنعتی اصفهان وجود دارد. اوج این شرایط بین روزهای یکشنبه تا سه‌شنبه خواهد بود

 

هواشناسی اصفهان به تمامی شهروندان توصیه کرده است که طی سه روز آینده از تردد غیر ضرور در سطح شهر و فعالیت ورزشی و فیزیکی در فضای باز بپرهیزند. امروز دوشنبه تمامی مقاطع تحصیلی شهر اصفهان تعطیل است.

 

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

 

این شاخص به طور معمول برای پنج آلاینده هوا شامل مونوکسیدکربن (CO) ، اُزن (O۳)، دی اکسید نیتروژن (NO۲)، دی اکسید گوگرد (SO۲) و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون (PM۲.۵) اندازه گیری و به طور روزانه در ایستگاه‌های پایش هوا، ثبت می‌شود.

 

شاخص کیفی هوا  (Air Quality Index) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق ( ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

 

تنفس هوای ناسالم برای گروه‌های حساس برای ششمین روز متوالی در تهران

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، میانگین کیفیت هوای پایتخت امروز (۲۲ آبان‌ماه) نیز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس است.

 

آلاینده شاخص هوای پایتخت طی ۲۴ ساعت گذشته «ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون» با میانگین  ۱۱۲ بود و کیفیت هوای پایتخت در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت. آلاینده شاخص هم‌اکنون «ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون» با میانگین ۱۰۸ و کیفیت هوا در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس است.

 

بر اساس این گزارش میانگین کیفیت هوای تهران از چهارشنبه هفته گذشته (۱۷ آبان‌ماه) در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد. در این شرایط توصیه می‌شود مبتلایان به بیماری‌های قلبی و ریوی، سالمندان و کودکان از فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل خودداری کنند.

 

گفتنی است که شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود. بر اساس این تقسیم‌بندی از عدد صفر تا ۵۰ هوا "پاک"، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا "قابل قبول(سالم) یا متوسط"، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا "ناسالم برای گروه‌های حساس"، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا "ناسالم برای همه گروه‌ها"، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا "بسیار ناسالم" و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا "خطرناک" است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------