وضعیت بنای تاریخی «کارخانه ریسباف» اصفهان نگران‌کننده است



کارخانه ریسباف اصفهان،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی
سخنگوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان گفت: رهاشدن مجموعه عظیم «کارخانه ریسباف» با تعداد زیادی سوله، اتاق و انبار وضعیت بسیار نگران‌کننده‌ای را برای این اثر تاریخی ایجاد کرده است.

شهرام امیری روز شنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: باتوجه به این که بنای تاریخی کارخانه ریسباف چندین سال متروک بود و امسال نیز بارش‌های مناسبی پیش‌بینی شده است، باید گفت، در این شرایط، این کارخانه به حال خود رها شده و بسیاری از تزیینات آن فرو ریخته و سقف‌ها پایین آمده است.

 

امیری گفت: قرار است معاون عمرانی استانداری اصفهان از طریق دادستانی وارد عمل شود و در صورتی که بانک ملی از تحویل ریسباف استنکاف کند با حکم قانونی ورود پیدا می‌کنیم تا حداقل مرمت اضطراری در آن انجام شود و بیش از این، بنا آسیب نبیند تا اینکه مباحث حقوقی آن پیگیری شود.

 

سخنگوی میراث‌فرهنگی اصفهان اظهار داشت: طبق مصوبه سال گذشته هیات دولت در نهاد ریاست جمهوری، مقرر شد کارخانه ریسباف به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تحویل داده شود که متاسفانه تا این لحظه بانک‌ ملی به دلایلی که برای خودش منطقی است، از تحویل کارخانه استنکاف می‌کند.

 

وی افزود: به تبع وزارتخانهِ میراث فرهنگی ، اداره کل میراث فرهنگی استان نیز موظف است که به مساله ورود و برای نجات‌بخشی این مجموعه اقدام کند.

 

امیری خاطرنشان کرد: هفته گذشته در استانداری استان، نشستی با حضور نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، معاون عمرانی استانداری اصفهان، و نمایندگان امور شعب بانک ملی در استان و مدیر امور شعب این بانک برگزار و قرار شد که این هفته جلسه‌ای در محل ریسباف برگزار شود و به صورت کارگاهی این کارخانه را تحویل میراث فرهنگی دهند.

 

وی ادامه داد: اما تا این لحظه تحویل کارخانه به میراث‌فرهنگی اتفاق نیفتاده است و با وجود حضورِ همه نمایندگان از جمله معاون عمرانی استاندار، نمایندگان بانک ملی از تهران در جلسه حاضر نشدند.

 

سخنگوی میراث‌فرهنگی اصفهان گفت: در بازدیدی که از کارخانه ریسباف داشتیم، شاهد بودیم که بخش‌های تاریخی این اثر دوره معاصر، دچار آسیب های جدی شده است.

 

وی افزود: مشکل این است که کارخانه ریسباف تحویل بانک ملی در تهران است و نمایندگی این بانک در اصفهان از لحاظ قانونی مالکیتی ندارد.

 

به گفته امیری مطابق طرح میراث‌فرهنگی استان اصفهان ، کارخانه ریسباف قرار است به موزه منطقه ای اصفهان تبدیل شود.

 

وی یادآور شد باوجود ۷۴ هزارمترمربع وسعت و ۵۰ هزارمترمربع زیربنای این مجموعه، ریسباف از عظیم‌ترین مجموعه‌های تاریخی کشور است که از سال ۱۳۱۴ راه اندازی شده است.

 

امیری اظهار داشت: طرح میراث‌فرهنگی استان اصفهان مرمت اضطراری این کارخانه با همکاری شهرداری اصفهان است که باید هرچه سریع‌تر انجام شود.

 

به گزارش ایرنا کارخانه ریسباف که در سال ۸۱ به ثبت ملی رسیده است، در شمار زیباترین و مهم ترین بناهای صنعتی،تاریخی ایران قرار دارد و در دوران پهلوی اول که ایران رو به سوی صنعتی شدن گذارده بود، ساخته شد.

 

این کارخانه در شمار ۹ کارخانه ای بود که در حوزه صنایع نساجی در اصفهان تاسیس شد؛ کارخانه هایی که یا مثل بافناز برای همیشه از صفحه میراث صنعتی اصفهان پاک شدند، یا چون صنایع پشم (روبه روی کارخانه ریسباف) در یک مجتمع تجاری به یک سردر و کوشک میانی محدود شدند یا چون نختاب حفظ و به کاربری دیگری تبدیل شدند؛ در این میان اما اهمیت حفظ ریسباف به دلیل باقی ماندن تمام قسمت ها(اگرچه در برخی نقاط متزلزل) و اهمیت سبک معماری و قرارگیری آن در محور تاریخی فرهنگی چهارباغ دوچندان است.

 

بانک ملی تملک بنای ریسباف را در اختیار دارد از دوران دولت دهم به این سو بنا بوده، تملک این بنا با رعایت قوانین و مقررات برای ایجاد موزه منطقه ای اصفهان به میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منتقل شود؛ این اتفاق اما به همچنان به دلیل آنچه تحت عنوان«تعلق سرمایه مالی کارخانه ریسباف به سهامداران بانک ملی» خوانده‌ می‌شود، واگذاری آن برای تبدیل شدن به موزه منطقه ای و البته نجات از ویرانی عملی نشده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------