آب برای همیشه به زاینده رود باز می‌گردد؟



زاینده رود،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی
رییس حوضه آبریز زاینده‌رود گفت: این رودخانه چهار تا پنج سال آینده احیا می‌شود و جریان دائمی آب در آن را شاهد خواهیم بود.

به گزارش ایرنا، رییس حوضه آبریز زاینده‌رود گفت: این رودخانه چهار تا پنج سال آینده احیا می‌شود و جریان دائمی آب در آن را شاهد خواهیم بود.

 

وی اضافه کرد: ۳۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی، آب آشامیدنی چند استان، نیاز محیط زیست و صنایع بزرگ از این حوضه آبریز استفاده می‌کنند بنابراین اهمیت آن هر روز بیشتر مشخص می‌شود.

 

رییس حوضه آبریز زاینده‌رود همچنین از رهاسازی آب در زاینده رود برای آغاز کشت پاییزه کشاورزان شرق اصفهان در چهار پنج روز آینده خبر داد و اظهار داشت: امیدواریم کشاورزان در کشت امسال شرایط مطلوبی داشته باشند.

 

الماسوندی ادامه داد: اگرچه تامین آب از دریای عمان به استان اصفهان و طرح‌های دیگر در حال انجام است، اما توسعه مجدد که استفاده بیشتر از منابع آب در این منطقه را به دنبال داشته باشد، نخواهیم داشت؛ همچنین به دنبال تعادل بخشی مصارف و منابع خواهیم بود.

 

وی افزود: ۶۴ گروه در استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری در موضوع این دفتر فعالیت کردند و مدل‌های مختلف توسط گروه‌های مهندسی به دست آمد.

 

رییس حوضه آبریز زاینده‌رود تصریح کرد: وزارت نیرو در سال گذشته اقداماتی برای مصارف و تعادل بخشی مصرف آب انجام داد که به دنبال آن حدود ۱۲ هزار کنتور فهام روی چاه‌های پروانه‌دار در استان نصب شد، همچنین ۶ هزار کنتور دیگر بر روی چاه‌های منطقه نصب کردیم که شمار کنتور‌ها را به ۱۸ هزار رساند.

 

الماسوندی با اشاره به نصب ۳۰۰ کنتور در ماه قبل در این استان خاطرنشان کرد: دلیل انجام چنین کار‌هایی عدالت در توزیع آب است.

 

وی با اشاره به اهمیت شفاف سازی در توزیع و تامین و مصرف آب تصریح کرد: در این زمینه ۲ استان چهارمحال و بختیاری یا اصفهان همکاری می‌کنند و قرار است برنامه موبایلی نیز در این ارتباط فعال سازی و اجرا شود که هر کسی از جمله کشاورزان بدانند که شرایط آبی و رهاسازی آب و مصرف و برداشت آن به چه صورتی خواهد بود.

 

رییس حوضه آبریز زاینده‌رودی با اشاره به اینکه حد فاصل سد زاینده رود و سد چم آسمان در غرب استان ۵۲۰ ایستگاه پمپاژ آب قرار دارد تصریح کرد: تمام این ایستگاه‌ها با مجوز و میزان برداشت‌های آن مشخص و قابل کنترل است.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه اصفهان نیز در این جلسه گفت: زاینده رود مهم‌ترین رودخانه فلات مرکزی است و امیدواریم افتتاح این دفتر در نهایت به احیای زاینده رود و توزیع عادلانه آب منجر شود.

 

حسن ساسانی ادامه داد: هدف از ایجاد این دفتر، مدیریت منابع آبی در سطح منطقه‌ای و محلی در حوضه آبریز زاینده رود، اخذ و اجرای تصمیم‌ها با رویکرد علمی و با مشارکت بهره‌برداران (ذی‌نفعان) و ذی‌مدخلان واقعی آب و شکل گیری برنامه جامع علمی با موضوع مصارف، منابع و راهکاری توزیع عادلانه آب در بخش‌های مختلف آشامیدنی، محیط زیست، کشاورزی و صنعت است.

 

مدیرعامل شرکت «اینترتیری» آلمان از مشاوران ایجاد دفتر منطقه‌ای مدیریت یکپارچه حوضه آبریز زاینده‌رود نیز با حضور ویدئو کنفرانسی در این جلسه اظهارداشت: این شرکت ۱۱ پروژه مشابه این دفتر در کشور‌های مختلف داشته است.

 

شهروز مهاجری ابراز امیدواری کرد که مرکز آموزش مباحث آبی با مشارکت ایران و آلمان که پیش از این قرار بود در اصفهان احداث شود، سرانجامی پیدا کند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------