وضعیت نگران کننده در اصفهان | کارشناس محیط زیست: نباید با تزریق آب بیشتر، امکان استقرار صنایع آلاینده بیشتری را در این شهر فراهم کنیم



محمد درویش،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی
بر خالی بودن 82 درصدی سد‌های تهران، نگرانی قابل توجهی نسبت به وضعیت آب شرب پایتخت ایجاد کرد اما به باور کارشناسان در این ماه با توجه شروع آرام بارش‌ها در آبان ماه تا پایان زمستان، نگرانی حادی درباره آب پایتخت وجود ندارد و در سال‌های قبل نیز وضعیت آبی سد‌های تهران در همین حدود بوده است. اگرچه به طور کلی سیاست‌گذاری‌های آبی کشور و توجه به صنعت و کشاورزی چالش‌های قابل توجهی برای آب شرب مناطق مختلف به وجود آورده است.

محمد درویش، کارشناس محیط زیست، درباره خالی بودن 82 درصدی سد‌های تهران به انتخاب گفت: همیشه در پایان سال آبی که شهریور ماه محسوب می‌شود، ذخایر سد‌ها در کمترین حد خود قرار می‌گیرد اما یک امر طبیعی است. تا زمان شروع باران‌های پاییزی نیز یک ماه طول می‌کشد. بهترین وضعیت سد‌ها در اردیبهشت ماه است که برف‌های آب شده باعث ایجاد شرایط آرمانی در سد‌ها می‌شود. هر ساله ذخایر سد‌های استان تهران در مهرماه در حد 12 تا20 درصد بوده و اتفاق خاص و نگران کننده ای رخ نداده است. مگر اینکه با یک پاییز سخت و خشک رو به رو باشیم که می‌تواند نگران کننده باشد. طبق پیش بینی‌های هواشناسی یک پاییز فراتر از نرمال را در عمده نقاط داریم. من همین الان در اورامانات و پاوه هستم و بارندگی خیلی خوبی اتفاق افتاده است. به نظر می‌رسد پیش‌بینی سازمان هواشناسی درست بوده و امسال نگرانی برای تامین آب شرب نخواهیم داشت.

 

وی در ادامه در رابطه با تامین آب شرب برخی استان‌های کم آب مانند اصفهان بیان کرد: وضعیت استان اصفهان همیشه نگران کننده است و متاسفانه مشکلات آن‌ها هر سال بیشتر می‌شود؛ بخاطر اینکه بارگزاری‌ها تناسبی با ریتم زاینده رود ندارد و خیلی بیشتر از توان طبیعی زاینده رود بارگزاری شده است. استقرار صنایع پرمصرف آبی از جمله فولاد و ذوب آهن و پتروشیمی‌ها در استان اصفهان زیاد است. کشت پیاز و کشت برنج را نیز در اصفهان شاهد هستیم؛ تعداد دامداری‌ها نیز در آنجا زیاد است. از سوی دیگر بخشی از این آب به سمت یزد و کاشان می رود و سبب شده وضعیت نگران کننده‌ای در اصفهان ایجاد شود. چون حجم آبخوان ها در استان اصفهان هم تقریبا بین 1409 تا 1418 تمام می شود، حتی طرح های انتقال آب هم قرار نیست برای تعادل بخشی سفره های زیرزمینی استفاده شود، هدف تامین نیاز صنعت و افزایش بارگزاری است که مشکل تشدید آلودگی را هم ایجاد می کند. اصفهان امسال بیشتر از هر شهری در ایران تعداد روزهای آلاینده داشت و به همراه اردکان در یزد و اراک جز آلوده ترین شهر های ایران هستند. این مسئله نشان می دهد که ظرفیت بارگزاری صنایع آلاینده در اصفهان پایان گرفته و نباید با تزریق آب بیشتر، امکان استقرار صنایع آلاینده بیشتری را در اصفهان فراهم کنیم. این صنایع باید به سمت استان هایی مانند سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی برود.

 

درویش درباره احتمال جهت‌دهی طرح‌های انتقال آب برای تامین شرب گفت: بله متاسفانه باید به این سمت برویم. استان همدان که با بحران کمبود آب شرب رو به رو شده، کل نیاز آب شرب اش نزدیک 180 میلیون مترمکعب است، در حالیکه 2 میلیارد مترمکعب از سفره های آب زیرزمینی برای کشاورزی در این استان برداشت می کنند. ما اولویت را به صنعت و کشاورزی اختصاص داده ایم اما باید اولویت را به محیط زیست بدهیم. تا زمانیکه سیاست ما کنار گذاشتن محیط زیست است با کمبود آب شرب هم مواجه خواهیم شد. الان در رودبار هم با مشکل آب شرب مواجه است.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------