آقای ضرغامی! از میان زیرساخت‌های مهم گردشگری تاجیکستان، فقط سرویس بهداشتی هایش را دیدید؟



ضرغامی،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی
ضرغامی روز پنج‌شنبه، در حساب کاربری خود در شبکه ایکس (توییتر سابق)، با انتشار فیلمی به مقایسه سرویس بهداشتی مسجدی در تاجیکستان با سرویس‌های بهداشتی مساجد ایران پرداخت و مشکلات سرویس بهداشتی کشور را یکی از معضلات و مشکلات اصلی پیش روی صنعت گردشگری ایران دانست.

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: ضرغامی چندی پیش، اقدام به تشکیل ستاد «سرویس بهداشتی» در وزارتخانه کرده بود؛ تا از این طریق مشکلات و چالش‌های بازار گردشگری کاهش یابد. فیلمی که تنها در صفحه شخصی وزیر انتشار یافته و در خبرگزاری رسمی وزارتخانه به آن پرداخته نشده است.

 

سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که چرا این اطلاع‌رسانی عمومی نبوده و فقط در شبکه‌های اجتماعی وزیر بازتاب پیدا کرده است؟

 

هرچند این موضوع اولین باری نیست که توجه وزیر را به خود جذب کرده، و حتی ستاد سرویس بهداشتی توسط وزیر نیز تشکیل شده است. اما سوال مهمی که برای کارشناسان و گردشگران مطرح است این است که آیا مشکل بازار تفریح، اقامتی و سفر در ایران، تنها محدود به مشکلات مربوط به سرویس بهداشتی می‌شود و دیگر بحران‌ها، چالش‌ها و معضلاتی که صنعت گردشگری با آن مواجه بوده، دیگر وجود ندارند؟

 

ایراد دیگری که بر این موضوع وارد می‌شود این است که با توجه به اهمیت و توجه ویژه وزیر به مساله سرویس بهداشتی و تشکیل ستادی با همین عنوان، اما تدابیری در جهت رفع مشکلات مربوط به سرویس بهداشتی در مسیرهای اصلی سفرها صورت نگرفته است. نمونه بارز آن را می‌توان در آزادراه تهران-شمال دانست که افتتاح آن در دولت سیزدهم صورت گرفته اما در طول مسیر تنها یک سرویس بهداشتی قرار داده شد که قطعا کفاف نیازهای آن حجم عظیم مسافران به شمال کشور را نخواهد داد.  همچنین این معضل در دیگر مسیرهای اصلی سفرها قابل مشاهده است که می‌توان به جاده‌های مسافرتی به سمت جنوب کشور اشاره کرد.

 

نادیده‌های وزیر در سفر به تاجیکستان

اگرچه مقایسه کردن امکانات بین دو کشور و پرداختن به ضعف‌های بنیادی گردشگری بسیار حائز اهمیت است و پرداختن وزیر به این ضعف‌ها حاکی از توجه متولی توریسم به مشکلات و چالش‌های پیش روی این صنعت است، اما شاید بهتر بود به‌جای توجه به موضوع سرویس بهداشتی مساجد، به ساختار اصلی بازار گردشگری تاجیکستان و اقدامات این کشور در جهت توسعه هرچه بیشتر در گردشگری پرداخته شود که اکنون این بازار توانسته سهم قابل‌توجهی در تولید ناخالص داخلی این کشور پیدا کند و جایگاهی در اقتصاد کشور به ‌دست آورد. تاجیکستان در چند سال اخیر در راستای توسعه گردشگری خود و از آن مهم‌تر رقابت با کشورهای اطراف همچون ازبکستان، مغولستان و... سیاستگذاری‌های خود را در جهت توسعه زیرساخت‌ها، جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و حل مشکلات دیپلماتیک خود با بسیاری از کشورهای جهان تدوین کرده است.

 

یکی از اقداماتی که تاجیکستان در راستای جذب هرچه بیشتر گردشگران از سراسر جهان کرده و توانسته خود را به عنوان یک مقصد در جهان معرفی کند، برندسازی «رویداد نوروز» است که ایام نوروز پذیرای بیشترین میزان مسافر به ‌دلیل برگزاری رویداد نوروز در این کشور است.

 

البته این نکته مطرح می‌شود که وزیر گردشگری نقشی در کنترل تورم، یا رفع مشکلات کلان اقتصادی ندارد و بهبود شرایط اقتصادی کشور و اصلاح قوانین مربوطه برای کاهش هزینه‌های سفر و تفریح ایرانی‌ها و تعطیلات آخر هفته دوروزه در حدود اختیارات وزیر گردشگری نیست و وزیر گردشگری فقط می‌تواند در هیات دولت برای آنها تلاش کند.

 

اما در مجموع وظیفه متولی گردشگری در نقش وزیر، شناخت کامل و جامع از شرایط گردشگری و اقتصاد گردشگری، آسیب‌شناسی و معرفی آن‌ها به سیاستگذاران اصلی اقتصاد و سیاست کشور است و در راستای حل مشکلات و بحران‌های پیش روی صنعت توریسم، با تصمیم‌گیران اصلی کشور گفت‌وگو کرده و راه‌حل‌های پیشنهادی متخصصان این حوزه را مطرح کند و پیگیر برطرف شدن چالش‌های موجود بازار گردشگری از دولت و سیاستگذاران باشد.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------