ماجرای استخدام خواهرزاده یکی از معاونان شهردار با دستور زاکانی چه بود؟



زاکانی،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی
رئیس کمیته نظارت و حقوق شهروندی شورای شهر تهران گفت: خواهر زاده یکی از معاونان شهردار در شهرداری مشغول به کار شد وقتی از وی پرسیدم چگونه جذب شهرداری شده است اعلام کرد که با دستور شهردار استخدام شده است.

به گزارش شرق، مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت و حقوق شهروندی شورا، در یکصد و هشتاد و پنجمین جلسه شورا در خصوص بررسی اساسنامه سازمان های وابسته شهرداری تهران گفت:   علت حساسیت این است که شهردار تهران در موضوع انتصابات مسیری را طی کرده و یک نفر را در ابتدای دوره به عنوان رئیس سازمانی مهم انتخاب کرده که شهردار یک روستا بوده است. بعضی از اعضای شورا هم گفتند که این فرد سابقه مدیریت در شهرداری ندارد. پیشنهاد من این است که چهار نفر از اعضای هیئت مدیره از مدیران داخلی شهرداری باشد.

 

وی ادامه داد: فردی که در یک شهر شهردار بوده می آورند و شهردار تهران دستور می دهد که در شهرداری با او قرارداد می‌بندند. ما می گوییم که آن فرد سابقه کار مدیریت شهری در یک شهر دیگر و یا روستا را دارد و آیا می توانیم در شهرداری تهران با این تعداد نیرو، چنین فردی را انتخاب کنیم؟. همچنین شهردار یکی از ناحیه‌های شهرداری تهران را به عنوان فرماندار انتخاب کردند و نمونه هایی وجود دارد که در شهرداری از آن ها استفاده نشد و دولت آنها را به کار گرفت و به عنوان فرماندار و معاون استاندار از آنها بهره گرفته شد. بنده پیشنهادات را می پذیرم اما این دغدغه و سوال هم وجود دارد.

 

وی در ادامه گفت: از یکی از مدیران شهرداری پرسیده شد که استخدام خواهر زاده وی در مدیریت شهری، چگونه انجام شده است؟ وی در پاسخ گفت که  شهردار دستور داده اند!  آیا همه این موقعیت را دارنده که خواهر زاده خود را جهت استخدام به شهردار تهران معرفی کنند.

 

اقراریان در ادامه پیشنهاد داد: در هیئت مدیره های سازمان‌ که در شهرداری تهران باید انتخاب شوند؛ نباید ظرفیت و توانمندی پرسنل شهرداری را نادیده بگیریم. اعضای شورا، نظارت کافی و وافی بر سازمان ها و شرکت‌ها ندارند؛ لذا وجود یک عضو ناظر می‌تواند کمک کندتا تصمیمات دقیق تری اتخاد گردد. پیشنهاد من این است که تعداد سه نفر کارشناس، به دونفر تقلیل پیداکند. یک نفر از درون شهرداری و یک نفر از بیرون از شهرداری و یک نفر هم از اعضای شورا به عنوان عضو ناظر حضور داشته باشد. در کلانشهر مشهد هم اینگونه است که یک عضو شورا در سازمان ها حضور دارد.

 

 ناصر امانی، رئیس کمیته منابع انسانی شورای شهر تهران هم در جریان بررسی لایحه اساسنامه سازمان‌های وابسته به شهرداری تهران که  در دوره پنجم شورای شهر تصویب و ابلاغ  شده اما پس از تشکیل شورای ششم، شهرداری در لایحه ای خواستار توقف اجرای این اساسنامه شده بود؛ به اصلاحاتی که مقرر بود در اساسنامه ها صورت بگیرد، اشاره کرد و گفت: دو ماه پیش جلساتی با همکاری وزارت کشور در کمیته منابع انسانی شورا برگزار شد و تغییراتی حداقلی اعمال شد. به غیر از این تغییرات، سایر مواد اساسنامه ها بر اساس مصوبه شورای پنجم خواهد بود. 

 

در ادامه این جلسه مواد اساسنامه سازمان‌های وابسته به شهرداری مورد بحث و بررسی  اعضا قرار گرفت و اصلاحات آن به تصویب رسید.

 

مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا در خصوص بررسی ماده دوازدهم لایحه مذکور، با موضوع انتخاب هیئت مدیره ای مرکب از پنج عضو اصلی و یک عضو علی البدل، منوط به انتخاب شهردار تهران و تصویب شورای شهر، با شرط تخصص، تجربه و آشنایی با امور سازمان و همچنین بر اساس حداقل سه سال سابقه کار مرتبط با مدیریت شهری، گفت: انتخاب مدیران از بیرون مجموعه شهرداری تهران، گناهی نابخشودنی است. اگر به نیروهای درونی شهرداری اعتقاد داریم باید در تصویب این لایحه نشان دهیم. این لایحه، محل عمل است که بگوییم و معلوم شود به پرسنل داخلی سازمان، اعتقاد داریم یا خیر؟

 

محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: ما تأکید کردیم که دو نفر از اعضای هیئت مدیره سازمان ها باید بر اساس سه سال سابقه کار در مدیریت شهری انتخاب شوند. آیا در دوره های قبلی به شهردار تهران گفته می شد که تمام اعضای هیئت مدیره را بر اساس سه سال سابقه کار انتخاب کنند.

 

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران گفت: از وزارت کشور و کمیته منابع انسانی خواستیم طی مدت دو هفته این لایحه به جمع بندی برسد. امروز سازمان های شهرداری تهران، اساسنامه دارند و اگر قرار باشد این تغییرات را اعمال کنیم؛ شش۶ ماه طول خواهد کشید.

 

نرگس معدنی پور، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران درخصوص لزوم به کارگیری ظرفیت مدیران اجرایی شهرداری به عنوان اعضای هیات مدیره گفت: یکی از بخش هایی که می توان از ظرفیت مدیران اجرایی شهرداری که کنار گذاشته می شوند؛ استفاده کرد، عضویت آنها در هیئت مدیره سازمان ها است.

 

وی ضمن تاکید بر لزوم به کارگیری کارکنان رسمی و قراردادی شهرداری تهران در هیئت مدیره های سازمان ها گفت: می بایست از ظرفیت همه کارکنانی که سابقه کار در شهرداری تهران را دارند؛ به ویژه بانوان، به عنوان اعضای هیات مدیره ها نیز استفاده شود.

 

مجید باقری، معاون برنامه ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران، ضمن درخواست تصویب اساسنامه با حداقل تغییرات، به جلسات کمیسیون اشاره کرد و گفت: قرار شد در مواردی که شورا و شهرداری اجماع دارند؛ به نتیجه برسیم تا حساب ها باز شود. تقاضای بنده این است که با حداقل تغییرات این ماده به تصویب برسد تا امور تسریع شود.

 

مهدی پیرهادی، پیشنهادی درخصوص سابقه کاری لازم برای اعضای هیئت مدیره ارائه کرد که با ۱۰ رأی موافق، شرط سه سال سابقه کار در مدیریت شهری برای اعضای هیئت مدیره، به پنج سال افزایش یافت.

 

در بررسی مواد اساسنامه مصوب شد که یکی از اعضای شورای شهر در شورای سیاستگذاری به عنوان ناظر بدون حق رأی، گنجانده شود. همچنین شرط حداقل سه سال سابقه کار در شهرداری تهران برای عضویت در هیئت مدیره، به پنج سال افزایش یابد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------