حق‌آبه مادی‌های شهر اصفهان برای اولین بار تصویب شد



حق آب مادی های اصفهان،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی
معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان گفت: در حدود ۲۰ سال گذشته برای اولین بار حق‌آبه مادی‌های شهر اصفهان مورد تأیید و تصویب قرار گرفت.

به گزارش فارس به نقل از اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان، مهدی بقایی معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان اظهار داشت: طومار منسوب به شیخ بهایی جامع‌ترین و تنها سند تقسیم آب زاینده رود است که به وضوح حق و حقوق کلیه حق‌آبه داران در آن حفظ شده است.

 

وی افزود: تا چندی پیش با وجود اینکه شهرداری اصفهان یکی از بزرگترین حق‌آبه داران از رودخانه زاینده‌رود است، در برنامه توزیع آب و همچنین تابلو منابع و مصارف زاینده‌رود جایگاهی نداشت و در هر بار رهاسازی آب در رودخانه حقی برای شهر اصفهان منظور نمی‌شد.

 

بقایی با بیان اینکه به منظور بروزرسانی نسخه‌ای از طومار که مورد توافق کلیه حق‌آبه داران باشد از سوی شهرداری مکاتبات متعددی با استانداری و شرکت آب منطقه‌ای صورت گرفت، گفت: به این منظور کارگروهی متشکل از نمایندگان کشاورزان غرب و شرق، شرکت آب منطقه‌ای، شورای اسلامی شهر، شهرداری اصفهان، محیط زیست، جهاد کشاورزی و تشکل‌های زیست محیطی تشکیل شد و در مدت سه سال و در بیش از یک صد جلسه به توافق‌نامه‌ای که مورد تأیید کلیه حق‌آبه داران باشد، رسیدیم.

 

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان درباره یکی از نتایج این توافقنامه بیان کرد: در حدودا ۲۰ سال گذشته که با خشکسالی مواجه هستیم، برای اولین بار حق‌آبه مادی‌های شهر اصفهان مورد تایید و تصویب قرار گرفت و پس از پیگیری‌های مستمر با رهاسازی آب از کانال سد نکوآباد به منظور رهاسازی آب در مادی‌های شهر اصفهان موافقت شد.

 

وی ادامه داد: بر این اساس، شهرداری اصفهان توانست قسمتی از حق‌آبه خود را از کانال مذکور و در محدوده ناژوان دریافت کرده و نسبت به آبگیری و آبیاری درختان کهنسال در حاشیه آن اقدام کند.

 

بقایی درباره مشروح اقدامات انجام شده بر اساس این توافقنامه گفت: آبگیری مادی فرشادی در مناطق ناژوان و نه به صورت کامل انجام شده و در منطقه یک نیز تا تقاطع خیابان آذر امتداد یافته است، همچنین آبگیری مادی حاجی در مناطق ناژوان، ۹ و یک به صورت کامل انجام شده و سر ریز آن نیز در خیابان صائب به مادی نیاصرم ریخته شد.

 

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان عنوان کرد: بیش از ۶ کیلومتر از مادی تیران در محدوده ناژوان آبگیری شده و هم اکنون نیز در حال آبگیری است.

 

به گفته او مادی جوی شاه در محدوده ناژوان نیز از مادی تیران آبگیری شده و مادی سهم مستقیما٬ از دریچه کانال نکوآباد واقع در درچه آبگیری شده که تا حدود خیابان نبوی منش (پشت باشگاه شماره یک شهرداری و روبروی بهداری جروکان) آبگیری ادامه داشته است.

 

بقایی تصریح کرد: مادی کارلادان مستقیما از دریچه کانال نکوآباد واقع در درچه آبگیری شده و تا حدود خیابان آتشگاه (کوچه ۱۳۰) آبگیری شده است، همچنین مادی قمیش توسط ۲ دستگاه پمپ آب خودمکش در حدود ۴ کیلومتر آن آبگیری شده است و مادی عبدالله خان نیز تا حدود پل سهره‌وردی(بیشه روغنی) آبگیری شده است.

 

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: عوامل فضای سبز ناژوان با استفاده از ادوات ستاد سیل و بحران، چهار دستگاه پمپ آب خودمکش و چهار دستگاه تانکر آبرسانی اقدام به آبیاری عرصه‌های بحرانی مانند حاشیه جاده سلامت در شمال و جنوب رودخانه و بیشه زارهای ناژوان کرده‌اند که این روند همچنان در حال انجام است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------