استاندار: تا ۲ یا ۳ سال آینده از آبگیر اختصاصی اصفهان، آب برداشت می‌کنیم/ رهاسازی آب، برای کشاورزان و فرونشست کافی نیست



استاندار اصفهان،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی
استاندار اصفهان با بیان اینکه مصوبه‌ای در شورای اطلاع‌رسانی مطرح شد تا اگر مسئولی مورد سوال خبرنگاران قرار گرفت اما پاسخ نداد، موضوع به‌صورت مکتوب از شورای اطلاع‌رسانی گزارش شود، گفت: آماده هستیم تا در سازوکاری مشخص، موضوع مسکن خبرنگاران استان را دنبال کنیم، زیرا بضاعت و آمادگی لازم برای پیگیری این موضوع در مدیریت استان وجود دارد.

به گزارش ایسنا و به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری اصفهان، صبح امروز هفدهم مردادماه، سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان در آیین گرامیداشت روز خبرنگار، ضمن تبریک این روز و یاد شهدا و مجاهدان عرصه خبر، گفت: قدردان زحمات اصحاب رسانه و خبرنگاران هستیم و امیدوارم در چنین مناسبت‌هایی با حضور مدیران و مسئولان در جمع خبرنگاران، به شناخت دقیقی نسبت به این قشر و مشکلاتشان دست یابیم.

 

او در خصوص تأمین مسکن برای خبرنگاران گفت: این موضوع در سال گذشته در جمع خبرنگاران مطرح و مقرر شد سازوکاری مشخص توسط تشکلات صنفی خبرنگاران تدوین و ارائه شود، اما پیگیری مؤثری از سمت تشکل‌های اصحاب رسانه اتفاق نیفتاده که نسبت به این موضوع گله‌مند هستیم. آماده هستیم تا در سازوکاری مشخص مسکن خبرنگاران استان را دنبال کنیم زیرا بضاعت و آمادگی لازم برای پیگیری این موضوع در مدیریت استان وجود دارد.

 

مرتضوی گفت: مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با همراهی تشکل‌های صنفی خبرنگاران سازوکاری را تدوین کنند تا بتوانیم این چالش بزرگ اصحاب رسانه استان را برطرف کنیم.

 

او در خصوص شهر جدید چهارم استان گفت: در حوزه مسکن استان حدود ۴۴۱ هزار نفر ثبت‌نامی داشتیم که حدود ۱۵٠ هزار نفر واجد شرایط فعال بودند اما تنها ۴۳ هزار و ۶۸٠ نفر برای افتتاح حساب ورود پیدا کردند. تاکنون چهار هزار و ۸۳۹ قطعه زمین اختصاص داده‌ شده و ۱۱۱ هزار و ۷٠٠ واحد نیز تعیین تکلیف شده و در حال حاضر نیز ۳ هزار و ۵۱۵ پروژه فعال داریم.

 

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه نزدیک به ۴٠ هزار نفر از متقاضیان مسکن جزو افرادی هستند که باید در شهرستان اصفهان برای آن‌ها جانمایی کنیم، گفت: در این راستا از گذشته‌های دور مطالباتی برای شهر چهارم اصفهان در مجوز کمشچه مطرح بوده و در حال حاضر مطالعات تکمیلی در انجام است. کارشناسان باید موضوعات تخصصی را بررسی کنند و در این خصوص نباید به شایعات توجه کرد.

 

مرتضوی خاطرنشان کرد: بر انجام کار کارشناسی، مصّر هستیم و نمی‌خواهیم معضلات گذشته بار دیگر تکرار و به استان مشکل دیگری تحمیل شود ازاین‌رو به اظهارنظر برخی نمایندگان برای تحقق آب برای بعضی شهرستان‌ها بی‌اعتنا هستیم.

 

استاندار اصفهان تصریح کرد: ممکن است نماینده محترمی تریبون مجلس را روشن کند و برای تأمین آب شهرستان حوزه مأموریت خود سخن بگوید؛ دلیل ایستادگی ما در برابر این خواسته‌ها، کار کارشناسی و تخصصی است تا مانند گذشته مردم استان با مشکلات مضاعفی مواجه نشوند.

 

با مدیرانی که به اصحاب رسانه پاسخگو نیستند، برخورد می‌شود

 

استاندار اصفهان گفت: در شورای اطلاع‌رسانی مصوبه‌ای مطرح شد تا اگر مسئولی مورد سوال قرار گرفت اما پاسخ نداد، موضوع به‌صورت مکتوب از شورای اطلاع‌رسانی گزارش شود زیرا اگر مدیری پاسخگو نباشد، نمی‌توانیم او را تحمل‌ کنیم.

 

او در خصوص مشکلات معیشتی خبرنگاران گفت: می‌طلبد برای موضوع بیمه و حقوق خبرنگاران کار تیمی چندروزه انجام، مشکلات احصا و پیشنهادات ارائه شود و در صورت نیاز با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر کار و سازمان تأمین اجتماعی مذاکره کنیم. اگر این موضوع به‌خوبی پیگیری شود می‌توانیم به یک بسته راهبردی و اساسی دست یابیم و بر اساس مفاد این بسته خواسته‌های خبرنگاران را دنبال کنیم.

 

مرتضوی با تأکید بر شفاف‌سازی در خصوص پیگیری خواسته خبرنگاران، بیان کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد همراه با تشکل‌های صنفی خبرنگاران این بسته پیشنهادی را تدوین و به مدیریت استان ارائه کنند.

 

استاندار اصفهان در خصوص گلایه خبرنگاران مبنی بر عدم پاسخگویی مدیران استان، گفت: مصوبه‌ای در شورای اطلاع‌رسانی مطرح شد تا اگر مسئولی مورد سوال قرار گرفت اما پاسخ نداد، موضوع به‌صورت مکتوب از شورای اطلاع‌رسانی گزارش شود زیرا اگر مدیری پاسخگو نباشد، نمی‌توانیم او را تحمل‌ کنیم.

 

مرتضوی ادامه داد: قرار بود ارزیابی بر مدیران استان و فرمانداران داشته باشیم که برخی نمره قبولی گرفتند و افرادی که از حداقلی پایین‌تر هستند، جابه‌جا شوند که به‌زودی اخبار آن را می‌شنوید و در این راستا برنمی‌تابیم که مسئولی با پاسخگو نبودن حاشیه امنی برای خود ایجاد کند.

 

او با بیان اینکه انتظار می‌رود نیروهای باهوش، حرفه‌ای و مطالبه‌گر وارد عرصه رسانه شوند اما شاهدیم دغدغه جانشین‌پروری به‌ویژه در زمینه‌های تخصصی ندارند، اظهار کرد: اگر در این موضوع نیاز به آموزش و پشتیبانی است، امکان فراهم کردن مسیر آن را داریم.

 

فرصت پاسخگویی به باج‌خواهان و شایعه‌پراکنان را نداریم

مرتضوی گفت: برخی اوقات موضوع رسانه باعث طمع‌ورزی برخی از افراد می‌شود تا باج‌خواهی‌هایی داشته باشند و در این راستا ایجاد برخی کانال‌ها صرفاً برای حل مشکلات شخصی است و وقتی پاسخ منفی می‌شنود، دروغ و راست را ترکیب می‌کنند، مدیران پاسخگویی به این مسائل را شأن خود نمی‌دانند و وقت آن را نیز ندارند.

 

او با اشاره به فعالیت مقدس خبرنگاران اظهار کرد: فعالیت رسانه، رسالتی بر عهده انبیاء و اولیاء الهی بوده و در این راستا خبرنگار باید برای خود چارچوب و خطوط قرمزی داشته باشد.

 

استاندار اصفهان در پاسخ به درخواستی مبنی بر استفاده از خبرنگاران در حوزه روابط عمومی‌ها تأکید کرد: وقتی خبرنگاری وارد روابط عمومی شود، نمی‌تواند مسئولیت آزاد خود را ادامه دهد و در این راستا باید مراقب برخی هم‌پوشانی‌ها و تضادها باشیم.

 

مرتضوی با بیان اینکه در مواردی مانند خط دریا، بخشی از کارها را گذشتگان به‌جایی رساندند اما دنبال آن هستیم به آن‌ها شتاب بیشتری بدهیم و در این عرصه وارد عمل شده، ادامه داد: برای مثال با تشکیل قرارگاه آب تلاش شد تمام نظرات را جمع کنیم و با جمع‌بندی ۵ محور اصلی و ۲۶ برنامه محور قرارگاه شد که یکی از آن‌ها خط دریا بود که مباحث آن مربوط به حداقل ۱٠ سال قبل است و اگر امروز حدود ۴٠٠ کیلومتر مسیر طی شده، حاصل تصمیم‌گیری‌های یک‌سال قبل است.

 

استاندار اصفهان مرتضوی افزود: به‌طورقطع نگاهی ملی داریم و قصد نداریم آسیب بزنیم اما برخی موارد مانند آب و تفرقه‌افکنی‌های آن باعث سوءاستفاده می‌شود زیرا عده‌ای در این اختلافات امرارمعاش می‌کنند که نمی‌خواهیم فضایی به آن‌ها داده شود.

 

تک سامانه‌ای بودن، مشکل استان در تأمین آب پایدار

استاندار اصفهان تصریح کرد: تک سامانه‌ای بودن آب استان و از مدار خارج شدن سامانه‌های کمکی، باعث شده با برخی مشکلات ازجمله قطعی و افت فشار آب مواجه شویم.

 

او در خصوص موضوع قطعی آب استان که مورد پرسش و گلایه اصحاب رسانه استان بود، گفت: یکی از معضلاتی که از سنوات گذشته در استان مطرح بوده تک سامانه‌ای بودن تأمین آب است که می‌تواند معضلات فراوانی را پدید بیاورد.

 

مرتضوی افزود: از چند سال قبل سامانه دوم مطرح و از سال قبل انرژی ویژه‌ای بر آن گذاشتیم که در حال حاضر به حدود سه مترمکعب در ثانیه رسیده است.

 

او با اشاره به اینکه با توجه به تک سامانه‌ای بودن آب استان و از مدار خارج شدن سامانه‌های کمکی، با برخی مشکلات ازجمله قطعی و افت فشار آب مواجه شدیم، گفت: یکی از اشکالات استان این است که مردم نمی‌دانند باید قطعی آب را به سامانه ۱۲۲ اعلام کنند یعنی گاهی اوقات همت مردمی پشت پیگیری ما نبوده است.

 

مرتضوی با یادآوری اینکه از رسانه‌های استان درخواست می‌کنیم نارسایی‌ها را از طریق مجرای قانونی خود پیگیری کنند، گفت: بخش عمده‌ای از مصوبات سفر برای پیگیری مباحث آبی و خصوصاً سامانه دوم بود و تلاش شد تأمین اعتبار سال اول انجام شود اما برخی منابع جزئی که قرار بود در این مسیر تأمین آب می‌کرد، انجام نشد و با قطعی آب مواجه هستیم.

 

استاندار اصفهان گفت: این مسائل را آب منطقه‌ای و اداره کل آبفای استان بایستی برای اصحاب رسانه توضیح دهند که از گلایه و تذکرات ما بوده تا این‌گونه مسائل به‌صورت شفاف در رسانه‌ها مطرح شود.

 

مرتضوی تأکید کرد: فاز دوم سامانه آب‌رسانی بایستی به مدار وارد شود تا مشکل قطعی و افت فشار آب در استان رفع شود. اصحاب رسانه نیز در این خصوص یاری‌رسان مدیریت استان باشند.

 

تأکید بر تهیه پیوست رسانه‌ای برای طرح‌های استان

مرتضوی تصریح کرد: بازگشایی زاینده‌رود حسب توافقات آب منطقه‌ای با کشاورزان شرق و غرب اصفهان است البته این موضوعات باید به‌صورت جزئی و دقیق به خبرنگاران منعکس شود.

 

استاندار اصفهان با بیان اینکه پس از آب شرب دومین ضرورت ما در استان اصفهان، تأمین آب برای محیط‌زیست است تا فرونشست در اصفهان مهار شود، گفت: میزان آبی که رهاسازی می‌شود برای کشاورزی و فرونشست اصفهان کافی نیست ازاین‌رو به دنبال اجرای پروژه‌های انتقال آب به استان هستیم.

 

مرتضوی خاطرنشان کرد: ۳۸٠ روستا در استان با تانکر آب‌رسانی می‌شده و در برخی مناطق شهری ۵۴ شهر در استان نیز این وضعیت وجود دارد. امید است با پروژه‌های تعریف‌شده این آمار کاهش پیدا کند، در یک‌سال گذشته ۹۷ روستا به شبکه پایدار وصل شده و دیگر موارد نیز در دست پیگیری است اما بازهم این آمار مطلوب ما نیست.

 

او ادامه داد: با پیگیری مدیرکل روابط عمومی استانداری، خبرنگاران استان جلسه‌ای با مدیرعامل آب منطقه‌ای و مدیرکل آبفای استان داشته باشند و تمامی این موارد با جزئیات برای اصحاب رسانه تشریح شود.

 

او در راستای پیوست رسانه‌ای طرح‌های استان که مورد مطالبه خبرنگاران بود، گفت: باید برای جلسات و کارگروه‌هایی که روزانه در استانداری برگزار می‌شود، بخش‌های خبری و پیوست رسانه‌ای و اقدام ویژه انجام شود زیرا این امر در امیدآفرینی در سطح جامعه مؤثر خواهد بود.

 

مرتضوی ادامه داد: برای موضوع آب به عقب بازنگشتیم و در این راستا تصمیماتی که در دو سال اخیر برای انجام آن به نتیجه رسیدیم، در حال پیشرفت است و هیچ‌کدام تعطیل و از دستور کار خارج نشده اما سرعت انجام کار متفاوت است و روزهای خوبی در پیشروی مردم استان و فلات مرکزی قرار دارد.

 

او با اشاره به اهمیت موضوع پیوست فرهنگی و رسانه‌ای پروژه‌های استان اظهار کرد: یکی از مصوبات شورای اطلاع‌رسانی استان این بوده که هر پروژه یک پیوست رسانه‌ای و فرهنگی داشته باشد که این موضوع به تمام دستگاه‌ها ابلاغ‌شده است.

 

پروژه‌های تأمین آب استان متوقف و تعطیل نشده‌اند

 

استاندار اصفهان ادامه داد: در خصوص موضوع آب استان عقب‌گرد نداشته‌ایم، در این راستا تصمیماتی که در دو سال اخیر برای انجام آن به نتیجه رسیدیم، در حال پیشرفت است و هیچ‌کدام تعطیل و از دستور کار خارج نشده است.

 

او با بیان اینکه رصد کردن مستمر برنامه‌ها یک اصل سازمانی است  ادامه داد: اگر رصد و پیگیری به‌موقع اتفاق نیفتد امور پیش نمی‌رود، ازاین‌رو خواسته‌های خبرنگاران مورد پیگیری قرار بگیرد تا در زمان کوتاهی برای هر مشکل راهکاری کارشناسی انتخاب شود.

 

مرتضوی خاطرنشان کرد: در خصوص موضوع آب استان عقب‌گرد نداشته‌ایم، در این راستا تصمیماتی که در دو سال اخیر برای انجام آن به نتیجه رسیدیم، در حال پیشرفت است و هیچ‌کدام تعطیل و از دستور کار خارج نشده اما سرعت انجام کار متفاوت است.

 

او با اشاره به تأمین آب استان از دریای جنوب، بیان کرد: در جلسات ابتدایی وعده تأمین آب برای استان از دریای جنوب را ۹ تا ۱۱ سال پیش‌بینی می‌کردند اما اگر با همین شتاب پیش برویم در دو تا سه سال آینده از آبگیر اختصاصی اصفهان، بتوانیم برداشت آب داشته باشیم.

 

مرتضوی بیان کرد: سایر پروژه‌های استان نیز با سرعت قابل‌توجهی پیش می‌روند و برای خدمت به مردم و انجام پروژه‌های اساسی عقب‌نشینی نمی‌کنیم.

 

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه رسانه شمشیر دولبه است، متذکر شد: برخی اوقات رسانه همراه مدیرانی است که از آن به بهترین نحو برای آگاهی بخشی و خدمت به مردم استفاده می‌شود؛ سوءاستفاده‌ها از رسانه نیز ما را به عقب برنگردانده، البته دست‌انداز و حاشیه درست‌شده اما متوقف نشده‌ایم و با سرعت جلو می‌رویم امید است روزهای روشنی در پیش روی مردم استان و فلات مرکزی باشد.

 

او در خصوص خشک بودن زاینده‌رود علی‌رغم بارش‌های اخیر در بالادست، تصریح کرد: حجم ظرفیت سد زاینده‌رود یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون مترمکعب است، البته بازگشایی سد زاینده‌رود به‌صورت مقطعی بر این موضوع اثر می‌گذارد.

 

مرتضوی افزود: استانداری به‌عنوان نهاد حاکمیت رصد می‌کند تا اطلاعات غلط در خصوص حجم سد مخابره نشود.

 

او با بیان اینکه سیاست‌گذار و مدیر تأمین و توزیع آب در کشور وزارت نیرو است، ازاین‌رو با استناد بر جدول منابع و مصارف توزیع آب را انجام می‌دهد و عدم بازگشایی زاینده‌رود به برنامه‌ متولیان آن بازمی‌گردد، خاطرنشان کرد: در جدول منابع و مصارفی که برای استان از سال‌های گذشته تدوین‌شده بازگشایی آب به‌صورت مرحله‌ای در نظر گرفته‌شده که برای ما نیز مطلوب نیست و تمام تلاش ما جاری شدن دائمی آب در زاینده‌رود است تا بخشی از مشکلات استان مانند فرونشست و .. مهار شود.

 

مرتضوی با اشاره به معضلات خشکی زاینده‌رود در اصفهان، گفت: همه مردم ایران می‌دانند که جریان دائم زاینده‌رود فرونشست را مهار و یک تمدن را ایمن می‌کند.

 

او افزود: در چندین سال گذشته وزارت نیرو نتوانست آب موردنیاز کشاورزان شرق اصفهان را در فصل پاییز تأمین کند. به گفته آب منطقه‌ای اگر اکنون نیز زاینده‌رود بازگشایی شود برای تأمین آب موردنیاز کشاورزان شرق در پاییز دچار مشکل می‌شوند.

 

استاندار اصفهان اضافه کرد: دلیل بازگشایی زاینده‌رود برای باغات غرب، این است که سهمی که باید در زمستان می‌گرفتند را دریافت کنند.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------