تخریب دومینویی ساختمان‌های ناایمن‌



تخریب ساختمان های ناایمن در تهران،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی

روزنامه شرق نوشت: آواربرداری هنوز ادامه دارد، یک روز گذشته است از زمانی که پنج ساختمان هم‌زمان در شهرک احمدیه ویران شدند. حکم تخریب یک ساختمان قرار بود اجرائی شود؛ اما ناگهان ساختمان‌های مجاور نیز دومینویی ریزش می‌کنند. پنج نفر تاکنون در این حادثه جان داده‌اند و حالا این سؤال مطرح است که تخریب این ساختمان با کدام اصول و روش صورت گرفته که منجر به چنین حادثه‌ای شده است؟ معاون شهرسازی شهردار تهران حادثه را این‌گونه روایت کرده است: در زمان تخریب به خاطر شرایط حاکم و اقدامات انجام‌شده یکی از ساختمان‌ها به ساختمان‌های مجاور ضربه وارد می‌کند و دومینویی شکل می‌گیرد و باعث فروریختن ساختمان‌های مجاور می‌شود که البته آن ساختمان‌ها هم اصول ایمنی را نداشتند و شاهد ضایعه دردناکی شدیم که جبران آن امکان‌پذیر نیست. علی اعطا، معمار و عضو سابق شورای شهر تهران، هم معتقد است در جریان تخریب ساختمان‌های ناایمن باید تدابیر ایمنی لازم اتخاذ شود تا ساختمان‌های مجاور در معرض خطر قرار نگیرند و نمی‌توان درحال‌حاضر قضاوت کرد که سوءمدیریت در چه بخشی منجر به این حادثه شده است. مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، هم روز گذشته درباره حادثه ریزش ساختمان‌ها در منطقه خلازیر به رسانه‌ها گفته است: در حادثه ریزش ساختمان در خلازیر که هنگام تخریب چند ده واحد که به صورت تخلف در منطقه احمدیه ساخته شده بود، رخ داد، در این محدوده اگر به ساختمان‌ها نگاه کنید، با چشم احساس ناپایداری این ساختمان‌ها دیده می‌شود.

 

ساختمان‌هایی که در ابتدا سه طبقه بود؛ اما کمیسیون ماده ۵ با توجه به اینکه برای مردم به‌صرفه نبود، مجوز چهار طبقه را تصویب کرد که پس از این تصمیم ساخت‌وساز در آنجا آغاز شد؛ اما علاوه بر چهار طبقه‌ای که در آنجا ساخته شد، چهار طبقه نیز اسکلت فلزی روی آن گذاشتند و منتظر بودند که در یک بحران یا آشفتگی نسبت به ساخت آنها اقدام کنند. ساختمانی که تخریب شده، در طرف مقابل آن مردم در ساختمان‌ها زندگی می‌کنند. هنگامی که خواستند یک ساختمان را تخریب کنند، بر اثر ضربه وارد‌شده ساختمانی که فاصله‌ای با ساختمان تخریب‌شده داشت، فرو ریخت. در حقیقت سه ساختمان میان آنها فاصله بود و متأسفانه افسری که در حال تهیه صورت‌جلسه بود، زیر آوار ماند و فوت کرد. همین موضوع نشان می‌دهد که این ساختمان‌ها شرایط پایداری درستی نداشتند. به گفته او شهرداری وظیفه دارد با حکم قضائی نسبت به تخریب این ساختمان‌های ناپایدار اقدام کند؛ اما متأسفانه در جریان این کار دو افسر نیروی انتظامی و دو مأمور شهرداری تهران فوت شدند و یک نفر هم معلوم نیست که وضعیتش چگونه است. تخریب در این زمینه به پیمانکار داده شده بود.

 

پیمانکاری که کارش این بوده که تجهیزات لازم را دارد و برای این کار آموزش دیده؛ ولی ساختمان‌ها، ساختمان‌های ناپایداری بوده است. پیش‌تر نیز نیروی انتظامی و شهرداری برای تخریب ساختمان‌های غیرمجاز به این محدوده مراجعه کرده بودند که متأسفانه طرف مقابل با نیروهای خود با تفنگ و کفن‌پوش آمدند که موجب شد موضوع متوقف بماند و بار دیگر با امکانات بیشتر برای تخریب ساخت‌وسازهای غیر‌مجاز مراجعه کنند. به گفته رئیس شورای شهر تهران، تجهیزات ناحیه و منطقه برای این کار کمبودهایی داشت که براساس‌این پیمانکاری برای این کار تعیین شد که متأسفانه این حادثه رخ داده است. حادثه‌ای که هشداری برای سازه‌ها و ساختمان‌های ناپایدار دیگر است و برای همین تخریب‌ها نیز، از دو ماه قبل اعلامیه نصب شده بود که این سازه‌ها ناپایدار است و باید تخریب شود؛ اما خوشبختانه این ساختمان‌ها خالی بوده است. چمران با اشاره به اینکه در این محدوده ساختمان‌هایی که به صورت مجاز و غیر‌مجاز ساخته شده‌اند، در کنار یکدیگر قرار دارند، می‌گوید: درباره بخش بتونی این ساختمان‌ها استفاده از انفجار برای تخریب مورد موافقت قرار نگرفت و به دلایلی این کار انجام نشد و از شیوه‌های دیگری پیمانکار برای تخریب استفاده کرد.

 

چمران درباره حادثه ریزش ساختمان در محدوده خلازیر و نقش شهرداری منطقه در جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز، هم می‌گوید: براساس گزارش‌ها تاکنون ۶۰ نفر از نیروهای شهرداری در جریان تخریب ساخت‌وسازهای غیرمجاز مجروح شده‌اند. برای این محدوده سه بار تخریب‌ها عملیاتی شده که در مرحله اول افرادی کفن‌پوش با تفنگ در محل حضور پیدا کردند و جلوی تخریب ساخت‌وسازهای غیرمجاز را گرفتند. نیروی انتظامی حضور داشت؛ اما به دلایلی که فضای کشور مناسب نبود، کار متوقف شد. این افراد از شرایط سال گذشته کشور سوء‌استفاده کردند و شبانه و با سرعت زیادی ساختمان‌های ناپایدار را ساختند، شبیه اتفاقی که در مرتضی‌گرد افتاده و بعدا صدای آن درمی‌آید.

 

به شکلی که در مدت یک هفته ساختمانی را ساختند و با زدن کلنگ به لوله آب برای ساختمان‌ها با جوش‌دادن لوله‌ای آب گرفتند و برق را نیز از سر تیر گرفتند. وقتی به‌این‌صورت ساختمان بنا می‌شود، مشکلات بعدی محتمل است. این ساختمان از طرف سازنده ساخته نمی‌شود؛ بلکه یک مافیا هستند که ساختمان‌ها را می‌سازند و مردمی که از شهرستان می‌آیند و همه زندگی خود را پول می‌کنند، به این افراد می‌دهند و با زن و بچه در این ساختمان‌ها ساکن می‌شوند. آقامیری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران، هم درباره مدل تخریب این ساختمان می‌گوید: متأسفانه در این حادثه چند نفر جان خود را از دست دادند که منتظر هستیم عملیات آواربرداری به اتمام برسد تا گزارشی از شهرداری به صحن شورا درباره ابعاد این حادثه ارائه شود. احمد صادقی، عضو شورای شهر تهران، هم می‌گوید:‌ ماجرا در حال پیگیری است و در این محله ساختمان‌هایی ساخته می‌شود که حتی پی ندارند و یک‌شبه اسکلت آنها بنا می‌شود. شهرداری با ساخت‌وسازهای غیرمجاز برخورد می‌کند و در حین تخریب آنها حتما باید پلیس حضور داشته باشد.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------