تا پایان مردادماه ایران گرم است/ تهران در بحران اشعه فرابنفش



گرمای هوا در ایران،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی
کاهش دما بصورت ناچیز ۱تا۲درجه ممکن است اواسط هفته رخ دهد. اما نمی توان استناد کنیم گرما فروکش کرده است.

به گزارش جماران، گرما تا پایان مرداد ماه باشدت برروی کشور حکمفرماست.

 

کاهش دما بصورت ناچیز ۱تا۲درجه ممکن است اواسط هفته رخ دهد. اما نمی توان استناد کنیم گرما فروکش کرده است.

 

شدت ناهنجاری دمایی برروی نیمه غربی و نیمه شمالی ایران پیش بینی می شود.

 

گرمای هوا در ایران،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی

رکوردشکنی موج گرما در ۸ سال گذشته جهان؛ چه باید کرد؟

ایرنا نوشت: گذر جهان از «گرمایش» شدید زمین به «جوشش»، زنگ خطر را به صدا در آورده‌ است و این پرسش را به ذهن متبادر می‌سازد که ریشه این بحران کجاست و مقصر کیست؟ مهمتر اینکه کشورهای جهان برای برون‌رفت از این بحران رو به تعمیق، چه گزینه‌هایی پیش رو دارند؟

 

این روزها جهان با گرمای بی‌سابقه دست وپنجه نرم می‌کند و در ایران نیز این وضعیت، مشکل‌هایی را به وجود آورده‌ است. هفته گذشته به دلیل افزایش دمای هوا در سراسر این کشور، کارکنان دولتی، بانک‌ها دو روز تعطیل و بسیاری از شرکت‌های خصوصی تعطیل یا دورکار شدند. این تصمیم پس از آن گرفته شد که اداره هواشناسی دمای بیش از ۴۰ درجه سانتیگراد را در بسیاری از شهرها و ۵۰ درجه سانتیگراد را برای جنوب‌غرب کشور پیش‌بینی کرد.

 

همزمان «سعید کریمی» معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از آماده‌باش مراکز درمانی برای روزهای گرم هفته خبر داد و با اشاره به هشدارهای هواشناسی افزود: کودکان زیر ۴ سال و افراد بالای ۶۵ سال و افراد پرخطر همچون بیماران قلبی، دیابتی، افراد دارای فشار خون در معرض گرمازدگی هستند و باید خودمراقبتی بیشتری داشته باشند.

 

وی در حالی تاکید کرد که «در روزهای بسیار گرم چند روز آینده، افراد حتی‌الامکان نباید بین ساعات ۱۰ تا ۱۶ از منزل خارج شوند» که از نگاه کارشناسان، دمای بسیار بالا، کار یا ورزش ایمن در بیرون از منزل را غیرممکن می‌کند، بیماری‌های قلبی و ریوی را تشدید و آلودگی هوا را بدتر می‌کند. گرما به ویژه برای افرادی که در فضای باز کار می‌کنند و برای نوزادان و افراد مسن خطرناک است. با این حال هنگامی که گرما با رطوبت ترکیب شود به مراتب کشنده‌تر می‌شود.

 

شرایط کنونی جهان چگونه است؟

کره زمین طی دهه‌های اخیر دائما در حال گرم تر شدن بوده‌ و هشت سال گذشته، داغ‌ترین سال‌های ثبت‌شده در تاریخ کره زمین به شمار می‌رود. امسال نیز رکوردهای جهانی در این زمینه ثبت شده‌ است.

 

لازم به یادآوری است که میانگین دمای کره زمین به ۱۷.۰۱ درجه سانتیگراد رسیده که از رکورد ۱۶.۹۲ درجه سانتیگراد در آگوست ۲۰۱۶ (مرداد ۱۳۹۵) با گرم شدن تابستان در نیمکره شمالی فراتر رفته‌ است.

 

وبسایت شبکه «الجزیره» در گزارشی به بالاترین دمای ثبت شده تا کنون در نقاط مختلف جهان اشاره کرده و می‌نویسد که در حال حاضر، بالاترین دمای ثبت شده رسمی ۵۶.۷ درجه سانتیگراد (۱۳۴ درجه فارنهایت) است که در سال ۱۹۱۳ (۱۲۹۲) در دره مرگ کالیفرنیا ثبت شده‌ است.

 

***

 

تهران در بحران اشعه فرابنفش

روزنامه جهان صنعت نوشت: سراسر ایران دو روز تعطیل شد؛ یازدهم و دوازدهم مردادماه ادارات و کسب‌و‌کارهای دولتی و خصوصی تعطیل شدند. به گفته سخنگوی دولت برای حفظ سلامتی مردم به‌علت افزایش دما و گرم شدن هوا این تصمیم گرفته شده است؛ تصمیمی که برخی گزاره عدم تولید و توزیع برق را یکی از دلایل آن می‌دانند. چند سالی هست که با شروع فصل گرما قطعی برق به سبد تحمل مردم اضافه شده است، گاهی خانه و کاشانه سمت‌وسوی این قطعی‌ها هستند و گاهی کسب‌وکار و ادارات. هرچه هست وزارت نیرو تلاش دارد توزیع برق را با روش قطع کردن مدیریت کند. اگرچه این تعطیلی سراسری خبر هولناکی را با خود به همراه داشت، چراکه طبق گزارش‌ها زمین گرم‌تر شده و ایران هم درگیر گرمایش زمین و اثرات ویرانگر آن شده است. یکی از اساسی‌ترین تاثیرات گرمایش زمین بر زندگی انسان‌ها، فقر غذایی است.

 

هر چقدر زمین گرم‌تر شود، فقر غذایی گسترده‌تر می‌شود. گرمایش زمین می‌تواند از طرق مختلف به فقر غذایی منجر شود. اولا، می‌تواند باعث رویدادهای شدید آب و هوایی مانند خشکسالی، سیل و طوفان شود که می‌تواند به محصولات آسیب برساند و عملکرد را کاهش دهد. این امر می‌تواند منجر به کمبود مواد غذایی و افزایش قیمت‌ها شود و مردم نتوانند مواد غذایی کافی را برای تامین نیازهای اولیه خود تهیه کنند. ثانیا، گرم شدن زمین می‌تواند بر توزیع آفات و بیماری‌هایی که می‌توانند به محصولات زراعی آسیب بزنند، تاثیر بگذارد. با افزایش دما، آفات و بیماری‌ها ممکن است به مناطق جدید سرایت کنند و منجر به شکست محصول و کاهش عملکرد شوند. در نهایت، گرم شدن زمین می‌تواند بر دسترسی به آب برای کشاورزی تاثیر بگذارد. با افزایش دما، منابع آبی مانند رودخانه‌ها و دریاچه‌ها ممکن است خشک یا آلوده‌تر شوند و آبیاری محصولات کشاورزی برای کشاورزان دشوار شود و بهره‌وری کلی کشاورزی را کاهش دهد. همه این عوامل می‌توانند به فقر غذایی بیفزایند، زیرا افراد و جوامع برای دسترسی به غذای مغذی کافی برای رفع نیازهای اولیه خود تلاش می‌کنند. بنابراین دولت باید برای گذر از این بحران اقدامات متعددی از جمله اجرای سیاست‌های کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، تشویق بهره‌وری انرژی، ترویج کشاورزی پایدار، حفاظت از منابع طبیعی، سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه و افزایش آگاهی انجام دهد. با اجرای این اقدامات، دولت ایران می‌تواند نقش مهمی در کاهش اثرات گرمایش زمین و حفاظت از شهروندان خود در برابر اثرات فقر غذایی ایفا کند. از طرفی چنین وضعیتی می‌تواند بر سلامت شهروندان نیز تاثیر چشمگیری داشته باشد، به‌گونه‌ای که بسیاری از کارشناسان از شهروندان خواستند از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۷ به طور جدی در معرض آفتاب قرار نگیرند و در خانه بمانند. رییس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی معاونت درمان وزارت بهداشت از دپوی کامل سرم و تجهیزات مرتبط با گرمازدگی خبر داد و گفت: «‌از هفته آخر تیرماه سال جاری تاکنون بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش مراجعه بیماران قلبی و ریوی به مراکز درمانی را داشتیم که درصدی هم مربوط به گرمازدگی بوده است.» دکتر حسن واعظی تاکید کرد: «توصیه ما به مردم این است که در ساعت پیک گرما یعنی از ۱۰ صبح تا ۴ عصر کمتر در معرض گرما قرار گیرند و ترجیحا کارهای خود را به قبل یا بعد از این ساعات موکول کنند. افزایش مصرف مایعات به‌ویژه مایعات دارای املاح می‌تواند جایگزین آب از‌دست‌رفته بدن شود. پودر ORS و سرم‌های خوراکی می‌توانند برای کسانی که به بیماری‌های گوارشی مبتلا هستند و در عین حال دچار گرمازدگی می‌شوند، مفید باشند.»

 

از سوی دیگر دو طیف همیشه در معرض بیشترین آسیب هستند. به همین دلیل به گفته وی کودکان زیر ۵ سال و افراد بالای ۶۵ سال هم باید احتیاط ویژه برای تردد کمتر در محیط باز و فضای گرم داشته باشند. افراد دارای بیماری‌های قلبی، عروقی، ریوی و مزمن گوارشی هم باید رعایت کنند، چون خیلی از داروها هم می‌توانند آستانه تحمل گرما در فرد را کاهش دهند. او ادامه داد: «‌کسانی که علائمی همچون تهوع، استفراغ، عدم تحمل مایعات، بی‌حالی و ضعف و… دارند باید با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت شبانه‌روزی یا نزدیک‌ترین مرکز درمانی سریعا اقدام به بهبود شرایط خود کنند.» بنابراین براساس گزارشات گرمای بی‌سابقه ایران به قدری هولناک شده است که چند روز گذشته به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز در یکی از شهرهای استان خوزستان کودکی دو و نیم ساله بعد از آن که حدود دو ساعت در خودرو تنها مانده بود، دچار عوارض گرمازدگی شد و جان خود را از دست داد. اگرچه عواقب گرمازدگی مختص به کودکان نیست، به همین دلیل تعطیلات باید برای هر انسانی اختصاص می‌یافت.

 

گرمای هوا در ایران،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی

کارگران تعطیل نشدند

با اینکه وضعیت اشعه فرابنفش بحرانی اعلام شده بود، اما براساس گزارشات این تعطیلی شامل حال کارگران عسلویه که هر روز رکورد گرم‌ترین روز سال را می‌زند، نشده بود. کارگران پارس جنوبی عسلویه نیز جزو این دسته از کارگران هستند. آنها که در یکی از گرم‌ترین نقاط کشور کار می‌کنند، در این دو روز به روال سابق به کار خود ادامه دادند. این کارگران در دمای بالای ۴۳ درجه و رطوبت بالای ۵۰ درجه، بدونِ آنکه تغییری در شرایط کارشان به وجود بیاید، مشغول کار بودند. در همین راستا «علیرضا میرغفاری» رییس کانون انجمن‌های صنفی پارس جنوبی اعلام کرد: «‌کارگران بخش بهره‌برداری و ساخت پروژه پارس جنوبی این دو روز را سر کار حاضر شدند، در حالی که گرمای هوا و رطوبت در منطقه عسلویه به شدت بالاست. نه تنها کارگران این منطقه تعطیل نشدند بلکه حتی ساعات کاری آنها نیز تغییر نکرد و کارگران مانند روزهای دیگر به کار خود ادامه دادند.»

 

رییس کانون انجمن‌های صنفی پارس جنوبی تاکید کرد: «‌کار کردن در این گرما و رطوبت بالا، بازی با جان کارگران است و حداقل انتظار ما این است که تدابیری برای به حداقل رساندن تلفات ناشی از گرمی هوا ببینند که متاسفانه حتی این اتفاق هم نمی‌افتد.»

 

وضعیت تابش اشعه فرابنفش به عدد ۱۲ رسیده

«سمیه رفیعی» رییس فراکسیون محیط‌زیست مجلس با اشاره به اینکه وضعیت تابش اشعه فرابنفش به عدد ۱۲ رسیده به «جهان‌صنعت» گفت: برخلاف باور برخی از مردم این روزها وضعیت تابش اشعه فرابنفش در تهران بحرانی شده و به عدد ۱۲ رسیده است. در این راستا ضروری است شهروندان از قرارگیری در معرض نور مستقیم خورشید از ساعت ۸ صبح تا ۱۷ به طور جدی پرهیز کنند و ضمن استفاده از تجهیزات مراقبتی مانند کرم‌های ضدآفتاب، لباس و عینک‌های مناسب از استخرهای سرباز استفاده نکنند.

 

گرمای هوا در ایران،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی

وی افزود: در این خصوص قطعا دستگاه‌های مسوول باید اطلاع‌رسانی مناسب و به‌موقع انجام دهند. فراکسیون محیط‌زیست مجلس نیز در هفته آتی از متولیان امر درخصوص اقدامات انجام‌شده گزارش خواهد خواست.

 

رییس فراکسیون محیط‌زیست مجلس با بیان اینکه تداوم گرما در این روزها موجب تعطیلی در کشور شده است افزود: در حالی تهرانی‌ها این روزها تداوم گرمای ۴۰ درجه را تجربه می‌کنند که بر اساس گزارشات هواشناسی استان تهران، رکورد گرمای استان در مردادماه سال ۹۲ با ۶/۴۵ درجه سانتیگراد در ورامین ثبت شده است. در شهر تهران هم در تیرماه سال‌های ۳۷، ۵۲ و ۵۴ دمای ۴۳ درجه و در تیر ماه سال‌های ۷۴، ۸۲، ۸۷ و مرداد ماه ۹۲ دمای ۴۲/۶ رکورد زده است. او ادامه داد: از سوی دیگر از ابتدای سال زراعی ۱۴۰۱ (مهرماه) تا روز گذشته در مقایسه با دوره بلند‌مدت ۳۰ساله، متوسط دما در استان تهران یک درجه و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۰/۶ درجه افزایش داشته است. همچنین از ابتدای فصل تابستان تا روز گذشته متوسط کمینه دما ۰/۸ درجه، بیشینه ۰/۹ درجه و میانگین ۰/۹ درجه افزایش نسبت به دوره بلند‌مدت ۳۰‌ساله را در استان تهران شاهدیم.

 

رییس فراکسیون محیط‌زیست مجلس تاکید کرد: تمام این آمارها نشان می‌دهد موضوع تغییرات اقلیم و گرمایش جهانی تاثیر خود را با سرعتی بیش از تصور بر زندگی و حیات کشور و منطقه ما گذاشته است و اگر هرچه سریع‌تر اقدام موثری نشود قطعا همه متضرر خواهند شد.

 

وی گفت: فراکسیون‌ محیط‌زیست مجلس به طور جدی پیگیر ایجاد آژانس منطقه‌ای پارلمانی مقابله با تغییر اقلیم و گرد و غبار با عضویت کشورهای عضو منا و پارلمان اروپا است. در این راستا تلاش‌های بسیاری با حمایت قالیباف شده که امیدواریم به زودی شاهد شکل‌گیری این اجماع منطقه‌ای و پس از آن آغاز فعالیت‌های هماهنگ برای مقابله و سازگاری با این پدیده با حمایت‌های مجامع قانون‌گذار منطقه باشیم.

 

خطرات گرمازدگی برای کودکان زیر ۵ سال

«حمیدرضا لرنژاد» رییس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت با بیان اینکه با افزایش دمای هوا در تابستان و به خصوص در مناطق گرمسیری توجه به توصیه‌های بهداشتی برای پیشگیری از گرمازدگی ضروری است، گفت: افزایش دمای بدن و داغی و قرمزی پوست، فرورفتگی چشم‌ها، استفراغ یا اسهال و کم شدن ادرار، نبض ضعیف و تنفس تند، گریه و بی‌قراری و تحریک‌پذیری و بی‌حالی و کاهش هوشیاری علائم گرمازدگی در کودکان است.

 

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین خطر در گرمازدگی کودکان خطر کم‌آبی است که در صورت عدم مراقبت کافی حتی می‌تواند منجر به مرگ در کودک شود، افزود: زمانی که کودک دچار کم‌آبی می‌شود، ابتدا بی‌قرار و تحریک‌پذیر می‌شود و اگر کم‌آبی ادامه پیدا کند کودک خواب‌آلوده یا دچار عدم هوشیاری می‌شود. کودکی که خواب‌آلودگی غیرعادی یا عدم‌هوشیاری دارد، در معرض خطر است و فورا باید با اورژانس تماس بگیرید و به نزدیک‌ترین مرکز درمانی منتقل شود.

 

رییس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت با بیان اینکه خودداری از بردن کودکان به بیرون از منزل و محیط‌های شلوغ و زیر آفتاب در ساعت‌های اوج گرما و قرار دادن کودک گرمازده در آب ولرم و محیط خنک با تهویه مناسب توصیه دیگر مقابله با گرمازدگی کودکان است، گفت: از کمپرس سرد روی گردن، کشاله ران و زیر بغل کودک استفاده کنید. دادن مایعات فراوان و در شیرخواران افزایش دفعات شیردهی، بهترین راه برای جبران کم‌آبی است. راه پیشگیری از کم‌آبی در یک شیرخوار یا کودک این است که به او ORS یا مایعات کم‌نمک و خنک بدهید. هر مقدار مایعی که کودک بخواهد باید تا زمانی که وضعیت کودک بهبود یابد به او بدهید و از داروها در زمان کم‌آبی و گرمازدگی استفاده نکنید.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------