عراق: ترکیه ۷۰ درصد و ایران کل حقابه ما را قطع کرده‌‌اند



حق آب عراق،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی
کنگره ملی مدیریت آب عراق می‌گوید ترکیه در سال جاری تنها ۳۰ درصد حقابه این کشور را آزاد کرده و از طرف ایران هیچ آبی به خاک عراق رها نشده است.

به گزارش انتخاب، "عون ذیاب" وزیر منابع آبی عراق، روز پنج‌شنبه ۱۲ مرداد در نشست این کنگره اعلام کرد ۷۰ درصد منابع آبی کشور به خاطر عدم رهاسازی حقابه‌ها توسط ترکیه و ایران با تهدید مواجه است.

 

دولت عراق سال‌هاست که جمهوری اسلامی را متهم می‌کند با منحرف کردن بستر رودخانه‌ها و بستن آب ورودی رودها به عراق، این کشور را دچار تنش آبی کرده است.

 

مهدی رشید الحمدانی، وزیر سابق منابع آبی عراق، اردیبهشت پارسال ایران را تهدید به شکایت در مجامع بین‌المللی کرد و آقای ذیاب نیز روز پنج‌شنبه اعلام کرد به نظر می‌رسد تنها راه حل این مشکل شکایت به دادگاه‌های بین‌المللی و سازمان ملل باشد.

 

عراق یکی از پنج کشور جهان است که بنابر برآورد بانک جهانی با «ریسک شدید» منابع آبی مواجه است و تا سال ۲۰۵۰ این کشور حتی می‌تواند با کاهش ۲۰ درصدی منابع آب آشامیدنی مواجه شود.

 

ایران خود نیز با بحران آب مواجه است. بخش بزرگی از حقابه عراق از ایران مربوط به رودهای کرخه، الوند، کارون و سیروان است.

 

با این‌حال، آخرین گزارش وزارت نیرو نشان می‌دهد که آب ورودی به سدهای کرخه و مرزهای غربی تا خرداد امسال نسبت به دور مشابه پارسال ۴۵ درصد و ورودی آب کارون ۶۳ درصد افزایش داشته است.

 

آقای ذیاب در ادامه به موضوع مناقشه با ترکیه نیز پرداخته و گفته است هم اکنون با ترکیه برای آزادسازی کامل حقابه به تفاهم رسیده‌ایم و مذاکرات کماکان ادامه دارد.

 

حدود ۹۰ درصد از آب مورد استفاده عراق از رودخانه‌های دجله و فرات تامین می‌شود. ترکیه بر روی این رودخانه‌ها در خاک خود چندین سد احداث کرده است.

 

احمد مجید، عضو کمیته خدمات در پارلمان عراق، می‌گوید موضوع حقابه کشور نیازمند مذاکرات عمیق و ادامه‌دار وزارت خارجه و کمیته روابط خارجی پارلمان است؛ «اگر کشورهای همسایه سهم آب عراق را به طور کامل آزاد نکنند، لازم است با توسل به راهکارهای قانونی و مراجعه به شورای امنیت و سازمان ملل، حق ۴۰ میلیون عراقی را مطالبه کنیم».

 

وزارت کشاورزی عراق اوایل امسال در گزارشی اعلام کرد که این کشور بیش از ۲۳ میلیون جریب (معادل ۹ میلیون هکتار) زمین مناسب کشت دارد، اما کمبود آب و خشکسالی باعث شده که کمتر از ۱۰ میلیون جریب زمین زیر کشت برود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------